דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

נאבקים בקורונה / ארה"ב: הממשל הפדרלי הורה למושלי המדינות להיערך להפצת חיסון הקורונה בנובמבר

מומחי בריאות מפקפקים באפשרות שההליך הרפואי הנדרש לאישור חיסון יושלם בלוח הזמנים שהוגדר ומביעים חשש שהרצון להראות הישגים במלחמה במגיפה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב, יגבור על השיקולים המדעיים

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Patrick Semansky).
נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Patrick Semansky).
מרים הולצמן

המרכזים למניעת מחלות ובקרתן (CDC) הודיעו לכל 50 המדינות בארצות הברית להיערך לחלוקה של חיסון נגד קורונה לצוותים רפואיים ולקבוצות בסיכון גבוה, עד סוף אוקטובר או תחילת נובמבר.

כזכור, הבחירות בארה"ב יתקיימו ב-3 בנובמבר. ההודעה מגיעה לאחר שהנשיא טראמפ הודיע בכנס הוועידה הרפובליקאית כי חיסון יהיה זמין לפני סוף השנה. עם זאת, מרבית הגורמים הרפואיים לא צופים זמינות רחבה של חיסונים לפני תחילת 2021.

הנשיא טראמפ בסיור במעבדות העוסקות בחקר הנגיף במרכז הבריאות הלאומי במרילנד. (AP Photo/Evan Vucci)
הנשיא טראמפ בסיור במעבדות העוסקות בחקר הנגיף במרכז הבריאות הלאומי במרילנד. (AP Photo/Evan Vucci)

ההיערכות להפצת החיסון כוללת הגדרת הקבוצות הזכאיות לחיסון ומציאת ספקים שיהיו אחראים למתן החיסון. רוברט רדפילד, ראש ה-CDC הודיע למושלי המדינות במכתב מה-27 לאוגוסט, כי בעתיד הקרוב הם יקבלו בקשות לאישור חלוקת החיסונים למרכזים רפואיים ציבוריים. במכתב מתבקשים המושלים להגמיש את הדרישות שיאפשרו למרכזי חלוקת החיסונים להתחיל לפעול.

"תמונת המצב של חיסוני הקורונה משתנה וחסרת וודאות, ויתכן שהתסריטים השונים ישתנו בהתאם למידע שיהיה זמין בעתיד", נכתב. לא מצוין במכתב אלו חיסונים יועמדו לרשות הציבור אך הם מזוהים בשם חיסון A וחיסון B, דבר המצביע על אפשרות ששתי חברות יצליחו לייצר חיסונים במועד זה. המדינות נדרשות לשנע את החיסונים בטמפרטורות שמתחת ל-0 מעלות, לאחסנם, להכינם להזרקה ולנהל רישום של מתן החיסון. על פי המפרט נראה שמדובר בחיסונים של החברות פייזר ומודרנה.

שני אנשי בריאות בכירים, ד"ר אנתוני פאוצ'י, החבר בכוח המשימה המיוחד לטיפול בהתפרצות הקורונה בארצות הברית, וד"ר סטפן האן, העומד בראש מינהל המזון והתרופות האמריקאי, הודיעו כי יתכן שהחיסון יחולק לקבוצות מסוימות לפני סיום מועד הניסויים הקליניים, במידה והנתונים עד לאותו השלב יהיו חיוביים לגמרי. ד"ר האן אמר בראיון השבוע כי מינהל התרופות האמריקאי לא יעגל פינות אך זה יהיה "הולם" לאשר את החיסון לפני סיום כל הניסויים הקליניים אם התועלת תגבר על הסיכון.

גורמי רפואה ציבורית אחרים הביעו חשש כי אישור החיסון יזורז בשל נסיבות פוליטיות ולא בשל שיקולים מדעיים. השלב השלישי והאחרון בניסויים הקליניים רק התחיל בחלק מהחברות המייצרות את החיסון, והחברות המתקדמות ביותר נמצאות באמצע התהליך. חברת פייזר הודיעה כי תבקש ממנהל התרופות לעבור על נתוני הניסוי כבר במהלך אוקטובר. עם זאת, נדרשים שני חיסונים, שביניהם יש לחכות חודש, כך שמומחי בריאות הביעו תמיהה לגבי הערכת הזמן שצוינה. מרבית הגורמים מדברים על מועד כלשהו במהלך החורף הקרוב, דצמבר 2020 או תחילת 2021, כזמן סביר בו יהיה החיסון זמין בכמויות קטנות.

הניסוי הקליני בשלב השלישי והאחרון של פיתוח חיסון הקורונה נמצא בעיצומו. המומחים חלוקים בשאלת מועד הזמינות של החיסון לקהל הרחב (AP Photo/Ted S. Warren, File)
הניסוי הקליני בשלב השלישי והאחרון של פיתוח חיסון הקורונה נמצא בעיצומו. המומחים חלוקים בשאלת מועד הזמינות של החיסון לקהל הרחב (AP Photo/Ted S. Warren, File)

האם זו 'הפתעת אוקטובר' של טראמפ? סקרים שפורסמו ב-CBS מראים שרק 30% מהאוכלוסייה יבקשו חיסון "במהירות האפשרית" בעוד 50% אמרו שהם יחכו קודם לכן "לראות מה קורה למחוסנים קודמים".

אמנם ברור לכל כי המאמץ לחסן מיליוני בני אדם במערכת הבריאות המופרטת והעמוסה של ארה"ב ידרוש היערכות מקדימה נרחבת כבר מרגע זה, אך נראה שההודעה שיצאה מה-CDC מנסה לייצר תודעה לפיה החיסון כבר זמין לאמריקאים – עוד בטרם הבחירות.

הגדרת הקבוצות הזכאיות לחיסון

הנהלים המוגדרים במכתב הביאו עימם בשורה נוספת – הגדרה ברורה של סדרי העדיפויות במתן החיסונים, באופן שמעורר תקווה שהשיקול הכלכלי לא יהיה השיקול המכריע. צוותי רפואה, כולל עובדי סיעוד בבתי אבות, יהיו הראשונים לקבל את החיסון. גם עובדים חיוניים ועובדי מערכת הביטחון האמריקאית יזכו לעדיפות בקבלת החיסון. אנשי מעל גיל 65 וכן ילידים וקהילות מיעוטים שהוכח כבר שמצויים בסיכון גבוה יותר לחלות בקורונה, יזכו גם הם לחיסון בשלב מוקדם יותר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!