דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

סביבה / תושבי הכפר נאעורה דורשים להרחיק מבתיהם קו מתח גבוה ולמנוע הקמת קו נוסף

מחאת התושבים החלה לאור שכיחות גבוהה של מקרי סרטן בסמיכות לקו העובר בקרבת בתיהם, שלא על-פי התקן | התושבים מוחים על כוונת חברת החשמל להסיט את הקו הקיים בכ-10 מטרים בלבד ורק בשנת 2025 | הזזה נוספת של הקווים נמנעת בשל סמיכות לשטחי אש

כפר נאעורה. (צילום: Almog/ ויקיפדיה קומנס)
כפר נאעורה. (צילום: Almog/ ויקיפדיה קומנס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תושבי הכפר הערבי נאעורה שבתחומי המועצה האזורית גלבוע פנו בדרישה לחברת החשמל להרחיק את קו החשמל הקיים (במתח 161,000 וולט) מבתי התושבים. הקו מגיע כיום לקרבה של כ-16 מטרים בלבד מהבתים, מתחת לתקן המחייב מרחק של 20 מטרים לפחות.

הקו הקיים מהווה מטרד רעש ולטענת התושבים, שבעה חולי סרטן נפטרו בבתים הסמוכים לקו המתח. אף שאין הוכחה חותכת לקשר בין הקרינה האלקטרו-מגנטית מקו המתח הגבוה, חוות דעת של חברת אורגד הנדסה, לבקשת התושבים, מצאה שאכן יש בבתים הסמוכים לקו קרינה מעל התקן הישראלי.

לאור כוונת החברה לעבות את הרשת באמצעות קו מתח גבוה נוסף, במתח של 400,000 וולט, במרחק עשרות מטרים מהבתים, התושבים ביקשו מהחברה לבצע תכנון מחדש לשני הקווים, שירחיק אותם למרחק של מאות מטרים מהבתים.

חברת החשמל השיבה ל'דבר' כי הקו החדש ייבנה כמתוכנן, ואילו הסטת הקו הקיים תצא לפועל אך תושלם רק בשנת 2025 והקו מתוכנן לזוז ב-10 מטרים בלבד.

מיקומי הבתים הקרובים לקו המתח בהם מתו חולי סרטן, על-פי עדותו של ראיד זועבי, תושב נעורה
מיקומי הבתים הקרובים לקו המתח בהם מתו חולי סרטן, על-פי עדותו של ראיד זועבי, תושב נעורה

תחלואה בסרטן ליד קו מתח גבוה 

הכפר נאעורה ממוקם על כביש 716, סמוך לאזור התעשייה אלון-תבור והמחנה הצבאי נעורה.

ליד בתי הכפר עובר קו מתח גבוה של חברת החשמל, במתח של 161,000 וולט. לפי בדיקת אורגד הנדסה מה-19 באוגוסט 2020, נמצא כי יש בתים המרוחקים ממנו 16 ו-18 מטר בלבד.

קרבת קו 161K של חברת החשמל לבתי נאעורה. (צילום: חוות דעת חברת אורגד הנדסה בהזמנת 'מאבק 2020' וראיד זועבי)
קרבת קו 161K של חברת החשמל לבתי נאעורה. (צילום: חוות דעת חברת אורגד הנדסה בהזמנת 'מאבק 2020' וראיד זועבי)
קרבת קו 161K של חברת החשמל לבתי נאעורה. (צילום: חוות דעת חברת אורגד הנדסה בהזמנת 'מאבק 2020' וראיד זועבי)
קרבת קו 161K של חברת החשמל לבתי נאעורה. (צילום: חוות דעת חברת אורגד הנדסה בהזמנת 'מאבק 2020' וראיד זועבי)

בבתים אלו נמדדה קרינה אלקטרו מגנטית בהיקף של 4.8-7 מיליגאוס. לפי חוות הדעת, משרד הבריאות מתיר חשיפה לקרינה של 4 מיליגאוס בלבד, וזאת בממוצע של יממה במועד של צריכת שיא. הממוצע השנתי צריך לעמוד על 2 מיליגאוס לכל היותר.

ראיד זועבי, תושב הכפר, שלח ל'דבר' סימונים של שבעת הבתים הקרובים לקו המתח בהם נפטרו חולים מסרטן. יש לציין כי עצם הקרבה בין מקרי המוות לקו החשמל לא מהווה הוכחה חותכת לקשר ישיר ביניהם, כאשר המחלה עשויה להיגרם גם מהשפעה של גורמים אחרים כמו אורח חיים או חשיפה לזיהום אוויר. עם זאת, השילוב בין המרחק הנמוך למקרי התחלואה מספק תמונה מטרידה.

הקו יוסט רק 10 מטר ורק ב-2025 

הנחת קווי החשמל ליד נאעורה מבוססת על תמ"א 10/ ג' / 6. כל הסוגיות המטרידות כעת עלו כבר בדיונים על התמ"א לפני שנים. בתסקיר הסביבתי של חברת החשמל עצמה, משנת 2015, נמצא כי המרחק לבתים מגיע עד כדי 12.5 מטר, במקום 20 מטר כנדרש ונכתב בו כי "יש צורך להעתיק את קו המתח העליון ובעקבותיו את רצועת המעבר, מערבה, בתחום השטח הצבאי, תיעשה פניה לצבא בנושא זה לבחינת ההעתקה הנ"ל".

דובר צה"ל לא הגיב לשאלת 'דבר', אך גורם ביטחוני מסר כי הבקשה נבחנת כיום בפיקוד צפון.

לעומת זאת, מחברת החשמל נמסר כי הבקשה להרחקת הקווים סורבה בשל הסמיכות לשטח האש, ולכן שני קווי החשמל יישארו קרובים ליישוב. דו"ח חוקר ההתנגדויות לתכנית מצא כי קו ה-400 מתוכנן עד כדי קרבה של 58 מטרים בין התחום המיועד לשטח בנוי, ולא 70 מטרים, לפי תגובת חברת החשמל.

חתך רוחב של דוח חוקר ההתנגדויות
חתך רוחב של דוח חוקר ההתנגדויות

התושבים שלחו לחברת החשמל מכתב ב-27 באוגוסט המפציר בחברה להרחיק את הקו הקיים והקו המתוכנן מבתי התושבים. בתגובה לשאלת ‘דבר’, נמסר מחברת החשמל כי הקו הקיים יוסט רק כ-10 מטרים מזרחה, והעבודה תושלם רק ב-2025, סמוך להשלמת בניית קו ה-400,000 וולט כ-"70 מטרים" מבתי התושבים. עוד נמסר כי החברה פנתה לצבא בכדי לתכנון את מעבר הקווים קרוב יותר למחנה נעור ה ורחוק יותר מהכפר, אך נענתה הצבא מתנגד לשינוי בשל מעבר בשטח אש. 

התושבים שלחו לחברה הצעה תכנונית חלופית שביצעו (בקו הסגול), שלא זכתה עד כה למענה מחברת החשמל.

תכנון חלופי לקווי מתח גבוה
תכנון חלופי לקווי מתח גבוה

החברה לא הגיבה עד כה לשאלת 'דבר' לגבי דחיית העבודות עד 2025 בשעה שידוע לחברה כבר משנת 2015 לפחות, על קרבת הקו לבתים.

שטח אש לא מסומן, שכולל גם את הקו החשמל הקיים 

בדיקה באתר שטחי האש של צה"ל מראה כי על-פי המסומן, שטח 106 מגיע ממש עד בתי היישוב נאעורה, כך שגם קו החשמל 161 הקיים נמצא בתוכו, או ממש בסמיכות אליו, וגם קו החשמל המתוכנן אמור לעבור בו.

מפת שטחי האש ליד נאעורה (צילום: צילום מסך מתוך אתר מפת שטחי האש של צה"ל)
מפת שטחי האש ליד נאעורה (צילום: צילום מסך מתוך אתר מפת שטחי האש של צה"ל)

לדברי זועבי: "אין שום שלט שזה שטח אש וכל הכפר וכל המדינה מטיילת שמה בלי שום הערה. זה ממש מגוחך. אנחנו מסתובבים ועושים במקום 'על האש' ופיקניקים. זה גם שטח מרעה לפרות. אם יזיזו את הקו הקיים הם למרחק של 23 מטר מהבתים אנחנו נמשיך לחיות בצל קרינת המוות והסרטן של חברת חשמל". 

בכפר קיש בוצע תכנון מחדש 

גם תושבי כפר קיש ניהלו מאבק כנגד בניית קו מתח גבוה של 400,000 וולט בקרבה של עשרות מטרים מבתיהם. התושבים נעזרו בחברי הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) ורם בן ברק (יש עתיד), שקיימו דיון בנושא בכנסת, בו קראו למנהל התכנון לבצע תכנון מחדש המרחיק את הקו מהבתים.

אתמול נודע לתושבי כפר קיש, כי בדיון הפנימי של מנהל התכנון הוחלט לקדם את התוואי שהוצע על-ידי חברת חשמל למועצה הארצית, מה שיאפשר להרחיק את הקווי החשמל למרחק מאות מטרים מהבתים.

שאלות ללא תשובות 

בדיקת ‘דבר’ העלתה כי שטח האש 106 הבלתי מסומן מגיע ממש עד בתי התושבים של נאעורה. לפי התושבים, לא נערכים בו אימונים כלל, ועד פרשה זו מעולם לא שמעו על קיומו.

לא ברור מדוע חברת החשמל מעכבת את הרחקת הקו הקיים עד שנת 2025, וכיצד ייתכן שצה"ל סרב לתכנון מחדש בתוך שטח האש, בעוד המקור הביטחוני טוען כי הבקשה עדיין נבחנת.

תגובת אורי השילוני, "מאבק 2020":

"אחרי מאבקים נגד מגוון תחנות כח מזהמות, מאבק 2020 מצטרף לתושבים במאבקם נגד קרינה מקווי מתח גבוה. קו 400 נוסף הוא מפגע בריאותי וסביבתי שפוגע בכל איזור הצפון. אסור לפגוע בתושבי נאעורה ויש להרחיק את קו 400 כ-1,000 מטר לפי התוכנית שהצענו.
בנוסף, דרושה חשיבה מחדש על נחיצות קווי הולכה גדולים וריכוזיים, במקום קווי הולכה מבוזרים, בהתאם לטכנולוגיות חדשות ולא מזהמות של ייצור חשמל.

תגובת המועצה האזורית גלבוע:

היום (חמישי) פנה ראש המועצה עובד נור ליו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל, בדרישה להקפיא את הליכי הביצוע לקו החדש ולדון עימו בהרחקת קו החשמל הקיים, על מנת למנוע פגיעה בבריאות התושבים. מעובד נור נמסר: "נעשה הכול על מנת להגן על בריאות חיי תושבינו. זוהי עוד דוגמה בה אנו נתקלים, לקידום תכנית עם השלכות סביבתיות, ללא הגיון תכנוני וללא התחשבות בדעת הציבור. מרחב הגלבוע הוא אחת הריאות הירוקות האחרונות במדינת ישראל, והנהגת המועצה הנוכחית ותושביה יעשו ככל שעל ידם למנוע מפגעי בריאות וזיהום מיותר".

תגובת חברת החשמל, מובאת במלואה: 

התייחסות חברת החשמל להקמת קו מתח-על 400,000 וולט בקרבה לכפר נאעורה:

"אשכול צפון", המהווה פרויקט דגל של הקמת קווי הולכה בצפון הארץ, יש לו חשיבות ומשמעות למשק החשמל הארצי, אשר יאפשר בין היתר שיפור שרידות מערכת ההולכה הארצית, שיפור אמינות אספקת החשמל וכן עמידה ביעדי הממשלה לקליטת פרויקטי ייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת.

חשיבות הפרויקט באה לידי ביטוי גם בצורך בעמידה בתכנית הפיתוח של משק החשמל שאושרה על-ידי שר האנרגיה ושר האוצר כאשר המועד שנקבע בתכנית הפיתוח להשלמת הפרויקט הנדון הינו מאי 2025.

תכנית תמא/10/ג/6 , אושרה כבר בינואר 2016 לאחר מעל עשור של דיונים במועצה הארצית לתכנון ולבניה. 

במסגרת ההליך הסטאטוטורי לאישור תכנית המתאר הארצית האמורה, הוכן תסקיר השפעה על הסביבה לפרוייקט, לקו ה-400,000 וולט ולתחנת המיתוג. התסקיר הוכן בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, שבחן את ההיבטים הסביבתיים הנדרשים לאורך הקו ,לרבות בחינה ספציפית בישוב נאעורה. 

קו ה-400,000 וולט המתוכנן, שאושר בתמ"א 10 הנ"ל, עובר ממערב לקו מתח עליון – 161,000 וולט קיים סמוך למבני הישוב נאעורה. דהיינו, הקו המתוכנן רחוק יותר מהקו הקיים והשפעתו על מבני הישוב שולית ונמוכה. התסקיר נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה והתקבלה חוות דעתו החיובית לתסקיר.

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את התסקיר על ממצאיו ובהמשך ההליך הסטאטוטורי, התמ"א אושרה על-ידי המועצה הארצית והממשלה.

הקו הנדון יוקם במרחק של מעל 70 מטר ממבני הכפר ולפיכך השפעתו על מבני הכפר שולית ביותר. 

יתר על כן, בהתאם להוראות התמ"א, הרי שעם הרחקת קו 161,000 וולט מערבה לכיוון הקו הנדון, השפעותיו של הקו הנדון תהיינה זניחות אף יותר.

קידום תוואי חלופי לתוואי המאושר, יעמיד בסימן שאלה את יכולתה של חברת החשמל לעמוד בייעדי תכנית הפיתוח ותסכן בהכרח גם את יעדי הממשלה בקליטת אנרגיות ירוקות. 

נדגיש, שבמהלך הכנתה של התמ"א האמורה וקביעת הרצועה שבה, נבחנו מספר חלופות ובהן גם חלופות מערביות יותר לכיוון הבסיס הצבאי. חלופות אלו נפסלו לאור מעבר הקו בתחום שטח אש רגיש. ההסטה של הקו תבוצע במסגרת כלל הפרויקט שצריך להיות מחושמל רק באמצע 2025 למרחק של כ-10 מטרים מערבה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!