דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / משרד ההתיישבות: "להסדיר בחוק בהקדם את הפיקוח על המכינות הקדם צבאיות"

דו"ח שהוכן במשרד מתריע כי שנתיים וחצי לאחר מותם של עשרה בני נוער בטיול מכינה, הרפורמות הנדרשות לא הושלמו | המנכ"ל אבי נעים: נדרשת הקצאת תקנים לפיקוח והחלת חובת דיווח על אירועי בטיחות

הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת הורי אסון מכינת בני ציון (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

הממשלה נדרשת להסדיר בדחיפות את תחום המכינות הקדם צבאיות – כך קובע דו"ח של המשרד לענייני התיישבות, שהאחריות על המכינות הועברה אליו עם הקמת הממשלה הנוכחית. את הדו"ח הכין מנכ"ל המשרד, אבי נעים, בעקבות שורת מחדלים במכינות שבראשם מותם של 10 נערות ונער ממכינת בני ציון משיטפון בנחל צפית במדבר יהודה במהלך טיול של המכינה באפריל 2018.

נעים כותב בדו"ח כי "אסון נחל צפית הוא פרשת המים של עולם המכינות. לא הוקמה ועדת בדיקה בלתי תלויה, לא הושלמו כל הרפורמות הנדרשות". הוא מציין כי "עולם המכינות פרח בזכות העצמאות שלו אך בסופו של דבר עודף העצמאות, תרבות ה'יהיה בסדר' והעובדה שנותר לא מפוקח כלל, הביאה לשבר הגדול של 'אסון נחל צפית' בו קיפחו את חייהם עשרה בני נוער בשל התנהלות לקויה ומחדלים שזועקים לשמיים"

בשנת 2020 פועלות בישראל 80 מכינות, בהן כ-3,900 חניכים והן כוללות חינוך לציונות, מנהיגות והכנה לשירות צבאי משמעותי. עד הקיץ האחרון היו המכינות תחת אחריות משותפת של משרדי הביטחון והחינוך, והחל מהשנה הן באחריות משרד ההתיישבות והבטחון. במשרד מכהן מתחילת אוגוסט השר צחי הנגבי, לאחר כהונה קצרה של ציפי חוטובלי שמונתה לשגרירת ישראל בלונדון.

הדו"ח מצביע על פיקוח דל ביותר, ללא תכנית עבודה שנתית וללא תקנים ייעודיים למפקחים. בנוסף, למכינות אין כיום חובת דיווח על אירועי בטיחות, ועל כן לא ניתן לקבל משום גורם במדינה את רשימת התקלות ואירועי הבטיחות שהתרחשו בהן לאורך השנים.

נעים דורש בדו"ח לעגן בחוק ובתקנות הגדרה חד משמעית של תחומי אחריות וסמכות של משרד ההתיישבות והביטחון אל מול המכינות.

המלצה נוספת בדו"ח היא להגדיר בחוק את מעמדה של מועצת המכינות, ולשקול לאפשר לה להמשיך בהכשרות אחראי הבטיחות והסגל הפדגוגי בתור ספק חיצוני למשרד ההתיישבות. כנגזרת מכך, הדו"ח מציע שמשרד ההתיישבות יציב את התנאים והדרישות, ויבקר את עבודת המכינות ומועצת המכינות כרגולטור. נעים ציין שמאז האסון בנחל צפית המכינות עברו כברת דרך משמעותית בחיזוק מערך הבטיחות, אך עבודה רבה עוד דרושה בהמשך.

נעים מציין כי "קיים צורך ממשי בפיקוח ובקרה על נושאי הבטיחות וחיי האדם בראש ובראשונה, אך גם בנושאי חינוך והכנה לצה"ל", ודורש להקים באופן מיידי אגף מקצועי במשרד ההתיישבות שיתכלל את כלל הפעילות של המכינות הקדם-צבאיות.

אסון מכינת בני ציון אירע בנחל צפית שבמדבר יהודה ב-26 באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה בו השתתפו חניכים מהמכינה ותלמידי י"ב שהיו אמורים להיכנס למכינה בשנה שלאחר מכן. למרות התרעות מקדימות על שטפונות בנחלי האזור שהיו ידועות לראשי המכינה ורכזי הטיול, נכנסה קבוצת המטיילים לנחל ולאחר מספר שעות החל בו שיטפון עז שגרם לעשרה מהמשתתפים לטבוע למוות. באסון נהרגו אגם לוי, אילן בר שלום, אלה אור, גלי בללי, מעין ברהום, צור אלפי, רומי כהן, שני שמיר, יעל סדן ועדי רענן ז"ל. שני בני נוער נוספים נחבלו חבלות חמורות.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית

בעקבות האסון עלה כי טיולי המכינות הקדם צבאיות אינם מפוקחים על ידי משרד החינוך והביטחון והם אינם כפופים להוראות חוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא טיולים, בדומה לבתי ספר, תנועות נוער וכל מסגרת פורמלית אחרת. מיד לאחר האסון הקימו משרד החינוך ומשרד הביטחון ועדה בין משרדית אך מסקנותיה לא דרשו חקיקה מיידית, ואחריות המשרדים עצמם לאסון לא נבדקה בידי גורם בלתי תלוי. למרות דרישת ההורים, עד היום לא הוקמה ועדת חקירה ממלכתית לבירור האחראים על האסון

בחודש אוקטובר האחרון הואשמו מנהל מכינת בני ציון לשעבר, יובל כאהן, ומנהל התכנית החינוכית במכינה, אביב ברדיצ'ב, בהמתה בקלות דעת, בגין אחריותם לאסון.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!