דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עובדי מעברי הגבול

עבודה / בית הדין לעבודה פסק: עובדי מעברי הגבול זכאים לתשלומים שלא שולמו להם במשך שנים

העובדים החלו במאבק על תשלום השכר שמגיע להם כבר לפני מספר שנים | לפי הפסיקה, המדינה תידרש לבצע את חישוב החוב הרטרואקטיבי שלה לכל עובד בתוך 3 חודשים ולפצות את העובדים בהתאם

עובדי מעברי הגבול מפגינים מול משרד האוצר בירושלים במחאה על העיכובים המתמשכים בתשלום שכרם. יוני 2019 (קרדיט: יח"צ ועד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה)
עובדי מעברי הגבול מפגינים מול משרד האוצר בירושלים במחאה על העיכובים המתמשכים בתשלום שכרם. יוני 2019 (קרדיט: יח"צ ועד עובדי רשות האוכלוסין וההגירה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק ביום ראשון, כי עובדי מעברי הגבול זכאים לקבל תשלום רטרואקטיבי בגין רכיבי שכר שונים שלא שולמו להם כנדרש במשך שנים. המדינה תידרש לבצע את חישוב החוב הרטרואקטיבי שלה לכל עובד בתוך 3 חודשים באמצעות רו"ח חיצוני, ולפצות את העובדים בהתאם. כמו כן, מעתה תידרש לשלם את הרכיבים במלואם בהתאם להסכמים הקיבוציים.

יו"ר ועד עובדי מעברי הגבול, שני שבתוב אמרה: "מדובר בניצחון גדול מאוד. בסך הכל נלחמנו על כך שנקבל את מה שמגיע לנו. והנה זה קרה. הצדק יצא לאור. במשך שנים פוגעים בשכרם של העובדים. ועד העובדים לא ויתר והתוצאה בהתאם". בין הרכיבים שנפגעו בעבר ושהמדינה תחוייב לשלם רטרואקטיבית: שעות נוספות, משמרות, ימי מחלה, עבודה בשבת וחג, משרת הורה וכדומה. עד כה רכיבים אלה שולמו בחסר הן בשל מעבר של המדינה למערכת שכר חדשה (המרכבה) והן בשל פרשנות מעוותת של המדינה לסעיפי השכר השונים בהסכם הקיבוצי.

ועד רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: ועד העובדים)
ועד רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: ועד העובדים)

בקרי הגבול, האחראים על הכניסות והיציאות מהארץ, המוצבים במעברים היבשתיים, האוויריים והימיים, ועובדים במשמרות מסביב לשעון 24/7, הועסקו עד שנת 2011 כשוטרים במשטרת ישראל. במסגרת הקמת רשות האוכלוסין וההגירה הפכו לעובדי מדינה ותנאיהם הוסדרו בהסכמים קיבוציים. עם זאת, לטענתם, בתהליך המעבר קופחו זכויותיהם ובייחוד זכויות הנוגעות לתשלום בגין שעות נוספות, עבודת לילה ועבודה בשבתות – כשלטענתם שכרם הולן מדי חודש בחודשו.

העובדים החלו במאבק על תשלום השכר שמגיע להם כבר לפני מספר שנים. ואף הכריזו על סכסוך עבודה ואיימו בשביתה, ובמקביל,  הגישו למעלה מ-500 עובדים, בהובלת יושבת ראש הועד שבתוב, תביעה לבית הדין לעבודה באמצעות עו"ד ורד גרטל.

מעבר הגבול לירדן ליד בית שאן (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
מעבר הגבול לירדן ליד בית שאן (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).

בין טענות העובדים, המדינה חישבה את גמול השעות הנוספות שלהם על בסיס חודשי, ולא יומי בהתאם לחוק, כך שעובד עשוי היה לעבוד למעלה מ-9 שעות ביום (או 8 בלילה) ולא לקבל גמול שעול נוספות, אלא רק לאחר שהשלים את היקף שעות התקן החודשיות שלו. נטען כי המדינה איננה נותנת לעובדים שעות חופשה חלף עבודם בשבת כחוק, נטען כי המדינה מבצעת רישום לא נכון ומקפח בתלושי השכר ובפנקסי שעות העבודה של העובדים, וכן נטען כי המדינה עיכבה את קידומם של העובדים בדרגות השכר בהתאם להסכם הקיבוצי, והלינה את השכר הנוסף שהיו אמורים לקבל כתוצאה מהעלאת הדרגות.

השופטת אסתר רובוביץ'-ברכש קיבלה את מרבית טענות העובדים והנחתה את המדינה לשלם, גם רטרואקטיבית, את רכיבי השכר שלא שולמו, אשר יחושבו על ידי רו"ח שלומי רז ששכרו ישולם על ידי המדינה. על אף שהשופטת קבעה כי במשך שנים נפלו טעויות משמעותיות בחישוב שכר העובדים, נמנעה מלהטיל על המדינה לשלם גם פיצויי הלנה – אך הגבילה את הזמן העומד לרשות המדינה לבצע את התחשיבים האישיים לתשלום הרטרואקטיבי ולביצוע התשלום בפועל ל-3 חודשים בלבד – והבהירה כי חריגה מלוחות זמנים אלו תגרור סנקציה והטלת פיצויי הלנה על המדינה בשיעור 500 שקלים לכל תובע. כמו כן, נקבע כי המדינה תישא בהוצאות המשפט ושכר הטרחה של עו"ד התובעים – בסך 40 אלף שקלים.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!