דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / גמזו: "שיעורי התחלואה בערים אדומות הם מהגבוהים בעולם"

פרויקטור הקורונה אמר כי הוא מודע לקושי בסגר הלילי ובסגירת מערכת החינוך בכ-40 יישובים, אך "אני לא יכול שלא לעשות צעדים שימנעו הגדלה של התחלואה" | על חגי תשרי: "זו לא תקופה להקטין תחלואה, אלא למנוע את הגדלת התחלואה"

פרופ' רוני גמזו (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
פרופ' רוני גמזו (צילום ארכיון: הדס פרוש / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

פרויקטור הקורונה רוני גמזו התייחס היום (שלישי) לסגרים הליליים וסגירת מערכת החינוך בכארבעים יישובים: "אנחנו צריכים לעצור התקהלויות ובטח בערים אדומות. שיעור התחלואה בערים האדומות בישראל הוא הגבוה ביותר בעולם". לדבריו, גם בערים הירוקות שיעור התחלואה הוא גבוה.

גמזו הוסיף: "אני יודע שמופנה אלי כעס ותסכול, הרבה מאוד קושי. אני מבין את הקושי, קשה לי אישית עם זה, אני יודע שהממשלה בסופו של דבר הכריעה והחליטה וקיבלה את ההחלטה הזו, וזו החלטה קשה לכל שר בממשלה ולי שממליץ על כך". עוד אמר כי "זה לא רק העוצר הלילי, זו גם סגירת מערכת החינוך שקשה לתלמידים. בכל העולם זה קשה לפתוח את מערכת החינוך בתחלואה גבוהה. אנחנו ברוב הארץ פתחנו. אנחנו יודעים שזה הימור גדול. יש בתי ספר שנסגרו, יש שכבות שנסגרו."

על תכנית הרמזור אמר גמזו: "אני מברך את ראשי הרשויות שבימים האחרונים לוקחים את זה בצורה מאוד רצינית, מעודדים את התושבים עושים יותר בדיקות. אני משוכנע שערים אדומות יכולות להיות כתומות, והדרך הזו היא הניהול של הרמזור"

"מתנצל בפני התושבים שצריכים להיכנס למגבלות"

גמזו פנה לתושבי הערים בהן יחולו המגבלות: "אני מתנצל התנצלות מלאה מכל הלב לכל הערים שנמצאות כרגע בתהליך של מגבלה. אני מתנצל בפני התושבים, בפני הערים, בפני העסקים. הקורונה מחייבת אותנו לצעדים לא נעימים, הכל כדי לשמור על הבריאות ואני חייב לומר שזה הדבר המרכזי שמנחה אותי. אני חוזר מבתי החולים רמב"ם וכרמל שהיום ביקרתי שם. עומס האשפוזים שם הוא באמת גבוה. אני חייב להיות נאמן לאמת המקצועית שלי, אני לא יכול שלא לעשות צעדים שימנעו הגדלה של התחלואה. אני ניצב בפניכם שישה שבועות, לא עשיתי צעדים כאלו. אבל יש לי היקף תחלואה שגדל בערים האדומות. במלחמה בקורונה עושים צעדים קשים".

בתשובה לשאלה על יעילות הסגר הלילי אמר גמזו כי צעדים דומים ננקטו במספר ערים ברחבי העולם. "חלקם טיפלו בסגר ועוצר, חלקם טיפלו בסגירת כל מקומות הבילוי והפנאי. ההגדרה המקצועית היא שכשזה לבד לבד זה לא עוזר, וכאן זה לא לבד, זה בא עם סגירת מערכת החינוך. נכון שבמהלך היום יש תנועה חופשית בתוך הערים האדומות, יש יציאה וכניסה, אבל פעילות כזו בהחלט יכולה לעזור, למשל חתונות, אין לי ספק שזה יכול לעזור."

על חגי תשרי אמר גמזו: "חגי תשרי זו לא תקופה להקטין תחלואה, אלא למנוע את הגדלת התחלואה". לדבריו עד חמישי הקרוב יגבש מתווה שיובא לקבינט הקורונה לתקופת החגים. הוא ציין כי הוא מתכנן להגדיל את כמות הבדיקות ל-100 אלף ביום עד ה-1 בנובמבר. לשאלה על לימודים בתקופת החגים אמר כי עד חמישי הקרוב הוא יקבל נתונים מלאים ממשרד החינוך בנוגע לשיעורי ההדבקה מאז פתיחת שנת הלימודים.

"אני אדע להתריע מראש מעומס בבתי החולים"

גמזו נשאל האם הוא חושש מהגעה למצב של אי ספיקה בבתי החולים: "אני כל הזמן קשוב למה שקורה בבתי החולים, היום יש באמת אתגר וצריך לעזור להם. אבל הם כרגע לא מגיעים לאי-ספיקה ואני לא אתן לזה לקרות, כי אני אדע להתריע מראש. אנחנו יכולים להגיע לנקודה של חשש של אי-ספיקה, אם ניכנס לקצב הדבקה מהיר מאוד או להכפלה מערכתית. ברגע שאני אחשוש שמגיעים לנקודה הזאת אני אתריע, ואני בטוח באמון ובגיבוי שהממשלה נותנת לי, ושלא נחכה עד האסון כדי לנקוט צעדים מחמירים."

בתשובה לשאלה האם הוא מאוכזב מכך שחלק מהמלצותיו לא התקבלו על ידי הממשלה אמר גמזו כי האחריות על המאבק בקורונה היא של הממשלה, והוא הצטרף אליה כאיש מקצוע שממליץ כיצד לפעול, ובסופו של דבר ברור לו כי ישנם שיקולים נוספים. "אם היינו יושבים שם רק גורמי מקצוע, רק גורמים אפידמיולוגיים, ברור שההחלטה היתה אחרת", אמר גמזו, "הצוות המקצועי גם הוא עובד במגבלות. אני לא רוצה ליצור לעומתיות (בין הדרג המקצועי לפוליטי). הלעומתיות הזו לא תתרום לא לאמון הציבור ולא לנצחון המגפה. יש קווים מאוד מאוד אדומים, שאני קורא להם turning points (נקודות מפנה), החלטות שאתה לא יכול לסבול את אי הקיום שלהן. אני הצעתי את הרמזור, הצעתי עוד דברים מעבר לרמזור, צריך להתקדם הלאה".

מהערב: עוצר לילי ב-40 יישובים

מוקדם יותר היום פרסמה ועדת השרים לענייני אזור מוגבל את רשימת היישובים הסופית בהם יוטל סגר לילי. במסגרת הסגר הלילי תוגבל תנועת התושבים למרחק של עד 500 מטר מהבית, למעט במקרים מיוחדים שיפורטו בהודעת משרד הבריאות. העסקים ביישובים אלו ייסגרו כל ערב מהשעה 19:00 עד 5:00, למעט עסקים חיוניים. מוסדות החינוך ייסגרו, למעט מוסדות חינוך מיוחד והמעונות.

ההחלטה שהתקבלה מרוככת ביחס להצעות קודמות, ומכילה הטלת סגר על שכונות מסוימות בחלק מהיישובים ולא על היישוב כולו – כך באילת, אשדוד, אשקלון, בית שמש ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!