דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / לא תוקצבו: הוקפאו תכניות חינוך משלים עבור אלפי בני נוער יוצא אתיופיה

התכניות הוחרגו מתקציב החינוך המשלים שאישר האוצר, ולא ברור אם יוכלו לפעול השנה | שחר סימנה, יו"ר פורום חברי המועצות העירוניות יוצאי אתיופיה ל'דבר': "נזכרים בבני הנוער רק כשהם חוסמים את צומת עזריאלי"

שחר סימנה חבר מועצת העיר יבנה ויו"ר פורום חברי המועצות העירוניות יוצאי אתיופיה. (צילום: אלבום פרטי)
שחר סימנה חבר מועצת העיר יבנה ויו"ר פורום חברי המועצות העירוניות יוצאי אתיופיה. (צילום: אלבום פרטי)
דוד טברסקי

אלפי בני נוער יוצאי אתיופיה נותרו ללא תכניות חינוכיות משלימות, אחרי שפרויקט 'הדרך החדשה', לקידום שילובם של אזרחי ישראל ממוצא אתיופי בחברה הישראלית, אחרי שהוחרג מהתקציבים הייעודיים שהועברו לטובת תכניות חינוך משלימות.

במסגרת פרויקט מופעלות מספר תכניות חינוכיות המכוונות לנוער יוצא אתיופיה, בהן תכנית רשותית  לחוגים מסובסדים, תכניות מגשרים חינוכיים עבור תלמידים, והכנה לבחינות הבגרות.

במכתב שנשלח בתחילת השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו, קרא פורום חברי המועצות העירוניות יוצאי אתיופיה לפעול למען תקצובן המידי של התכניות. 22 הנציגים העלו חשש שמכיוון שבשלושת החודשים הקרובים לא יאושר תקציב מדינה, מרכיבים חיוניים של התכנית לא יוכלו להתחיל לפעול.

"רק מי שצועק מקבל התייחסות וזוכה לטיפול הולם" אומר ל'דבר' שחר סימנה, חבר מועצת העיר יבנה ויו"ר הפורום. לדבריו, לצד התכניות המשלימות שנפתחו עם תחילת שנת הלימודים, כלל התכניות לבני הנוער מהעדה הוקפאו באופן מלא או חלקי והשאירו אלפי בני נוער ללא מענה. "לצערי נזכרים בבני הנוער רק כשהם חוסמים את צומת עזריאלי", הוסיף.

פרויקט 'הדרך החדשה' הוקם בעקבות מחאת יוצאי אתיופיה ב-2015, בתקציב שנתי של כ-120 מיליון שקלים. התקציב מועבר למספר משרדי ממשלה המטפלים במגוון רחב של נושאים, מתמיכה ורווחה לאוכלוסיה המבוגרת, שיכון, בטחון, שיטור ועד שירותים חינוכיים פורמליים ובלתי פורמליים.

בעוד תקציבי התכניות המופעלות על ידי משרדי הקליטה וביטחון הפנים אושרו על ידי המשרדים והאוצר, עתידן של התכניות החינוכיות מוטל בספק. "השר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, טוען שזה לא בתחום אחריותו. שר החינוך, יואב גלנט, לא נתן תשובה ברורה", טוען סימנה, "לא יודע אם מורחים אותנו, אבל ברור שהתכניות הללו לא מעניינות אותם".

משבר התקצוב של התכניות לבני העדה הוא חלק מהמשבר התקציבי שמלווה את הממשלה בשנתיים האחרונות. בהיעדר תקציב מדינה, פועלת המערכת תחת 'תקציב המשכי', בו משרדי הממשלה רשאים להוציא מדי חודש חלק יחסי על בסיס התקציב של 2019 .

אופן ההתנהלות הזה הציב בסכנת פתיחה מאות תכניות חינוכיות ותרבותיות לבני נוער, וכדי להגיע לפתרון בעניין הציגו השרים תכנית להסטת תקציבים שלא בוצעו באופן מלא עבור החינוך המשלים והחינוך התוספתי בסכום של 1.15 מיליארד שקלים. הכסף שהועבר הצליח לאפשר את פתיחת השנה בתכניות קרב והילה, אך תכניות רבות אחרות נשארו ללא מענה.

מהשר להשכלה גבוהה ומשלימה, זאב אלקין, נמסר כי תכנית מפתחות נשארה באחריות משרד החינוך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!