דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / ראש עיריית טבריה על הרמזור: "כשאי אפשר להסביר החלטה, קשה מאוד לייצר שיתוף פעולה של התושבים"

מוני מעתוק, העומד בראש הוועדה הקרואה בעיר, שמע על דחיית שנת הלימודים ושינוי צבע העיר לאדום מהתקשורת | הוא קורא להגברת השקיפות והשיח עם הרשויות בקבלת ההחלטות, ומתאר כיצד ירדה רמת התחלואה בעיר

מוני מעתוק, ראש הוועדה הקרואה בטבריה (צילום מסך).
מוני מעתוק, ראש הוועדה הקרואה בטבריה (צילום מסך).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

מוני מעתוק, ראש הוועדה הקרואה בעיריית טבריה, מספר על הדרמה שעברה העיר בעשרת הימים האחרונים – מעיר שלא נפתחה בה שנת הלימודים, להחזרת הלימודים והגדרת העיר כ'אדומה' עם סגר על שכונה אחת, הגדרת העיר ככתומה, שוב אדומה ושוב כתומה. הדרך לשם עוברת במאמץ שמבצעת העירייה להקטנת התחלואה וקטיעת שרשראות הדבקה בשיתוף פיקוד העורף, וגם בהתעקשות על שיח עם הממשלה. סיפורה של טבריה חושף את היתרונות אך גם את הבעיות ביישום תכנית הרמזור עד כה: קבלת החלטות ממשלתיות ללא שקיפות וללא קשר עם הרשויות בשטח.

"נכון לחמישי שעבר, לפי המודל היינו עיר אדומה", מספר מעתוק, "לצערי זה היה רק ביום סגירת הנתונים, היה לנו יום עם נתונים בעייתיים למרות שבאותם שבועיים היתה לנו מגמת שיפור. ביום שני היינו כבר בצבע כתום, והיום ברוך השם אנחנו בצבע צהוב. אנחנו עושים אכיפה מסיבית והסברה בשכונות בעיר שיש בהן יותר תחלואה. כמובן מאפשרים לבצע בדיקות, היה דרייב אין לביצוע בדיקות בכמויות גדולות, לשמחתנו אחוז החיוביים נמוך. עושים חקירות אפידמיולוגיות בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, שיחות טלפון לכל החולים, מעדכנים את הנתונים ועוזרים למי שצריך להתפנות למלוניות. היום יש איזור מוגבל לשכונה ספציפית, וזה גם עוזר להוריד תחלואה."

מעתוק מוסיף שהעיר מתנהלת בשיתוף פעולה מלא עם פיקוד העורף מהגל הראשון. "בסוף הגל הראשון, בדיון הפקת לקחים אצל אלוף פיקוד העורף. ציינו את טבריה כדוגמה לאיך אפשר להוריד את התחלואה באמצעות שיתוף פעולה בין העירייה, המשטרה ופיקוד העורף, ללא צורך בהתערבות חיצונית. פיקוד העורף הוא הארגון הכי רלוונטי למצבי חירום, יש לו כלים שלא קיימים במערכות אחרות – היקל"ר (יחידת קישור לרשות), וכוח האדם. הם יודעים לעבוד עם הרשות המקומית. מעת לעת המדינה מבינה שנכון להפעיל אותם יותר. זה נפלא, וזה מצמצם את התחלואה."

טבריה על רקע הכנרת (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).
טבריה על רקע הכנרת (צילום: יעקב לדרמן / פלאש 90).

"שינוי השיח עם הרשויות יוביל להחלטות טובות יותר"

הקושי עליו מצביע מעתוק הוא היעדר דיאלוג של הרשויות המקומיות עם הממשלה. "חשוב לשנות את השיח המשותף לקראת ובמהלך החלטות ממשלתיות. זה חייב להיות מאורגן יותר, מבעוד מועד, בשיח יותר טוב עם הרשויות. זה יוביל להחלטות טובות ונכונות יותר להורדת התחלואה ויאפשר לרשות המקומית לשתף פעולה באופן אמיתי עם המאמץ הממשלתי ועוד יותר חשוב, יאפשר לרשויות להסביר לתושבים את מהות ההחלטות. זה חשוב כי בלי שיתוף פעולה אמיתי של התושבים, שום החלטה לא תוכל להועיל".

איפה למשל לא הצליחו להסביר לתושבים את מהות ההחלטות?

"לדוגמה, כשהחליטו על אזור מוגבל בתוך טבריה, אתה יכול באזור מוגבל לשלוח תלמידים שגרים בתוך האזור למוסדות חינוך מחוץ לאזור המוגבל, אבל אם תלמיד גר מחוץ לאזור ולומד בתוך האזור אי אפשר לשלוח אותו ללימודים. למה? אני לא יודע להסביר. זאת פשוט ההחלטה הגורפת. וכשאי אפשר להסביר החלטה זה קשה מאוד לייצר שיתוף פעולה של התושבים."

הפגנת הורים לפתיחת בתי הספר בטבריה (צילום: אורגד מזרחי)
הפגנת הורים לפתיחת בתי הספר בטבריה (צילום: אורגד מזרחי)

איך נכון שהתהליך יתנהל?
"ההחלטות חייבות להיות הגיוניות, סבירות, מהותיות, ולתת זמן לרשויות להתארגן ולהסביר לתושבים. כשהדברים האלה לא קורים זה מייצר מרמור גדול, חוסר שיתוף פעולה גדול ופוגע באפקטיביות ההחלטה. כשהערים האדומות מפורסמות בתקשורת ב23:00 ומגלים שצריך לסגור את בתי הספר יום למחרת, זה מאוד בעייתי. בסוף יש אנשים מאחורי ההחלטות, כשמקבלים החלטה, צריך לתת 24 שעות להתכונן, להסביר לעומק. הדבר הזה חייב לקרות והוא לא קרה עד היום."

"אני רוצה לקוות שמעכשיו, אחרי שמודל הרמזור אושר, שהוא יתנהל בצורה הזו. יפרסמו נתונים בשעה סבירה, ייתנו יום לשימוע עם ראשי הרשויות, יקבלו החלטה סופית בשעה סבירה שתחול יום למחרת, כדי שיהיה אפשר להסביר, לדברר, להתארגן ולוודא שהתושבים מבינים. אני מקווה ומאמין שזה יקרה מעכשיו אחרי חודשים של הנחתות וחוסר שיח נכון בין הממשלה לבין הרשות המקומית. זה חייב לקרות."

איך נראה מבחינתך הלילה שלפני 1 בספטמבר, שבו הודיעה הממשלה ברגע האחרון שהלימודים בעיר לא ייפתחו?

"יום שני שעבר בשבע בערב אני שומע מהתקשורת שטבריה אדומה. אף אחד לא דיבר איתי לפני כן. בשיחות שלי עם פיקוד העורף אני מכיר שטבריה צהובה, כתומה – אבל לא אדומה. ההחלה שלימודים לא ייפתחו בטבריה התקבלה ב23 בלילה. איך מודיעים ב23 בלילה לילדים בכיתה א' שהלכו לישון עם התיק לידם, שהם לא מתחילים לימודים? ואיך אפשר להודיע להורים בהתראה קצרה כל כך? לא כל ההורים קשובים להתפתחויות מרגע לרגע, והיו הורים שהביאו את הילדים עד בית הספר, מצאו אותו סגור, ולא הבינו מה קורה. זה לא יכול להיות."

"מאדום לכתום לאדום"

מעתוק אומר שדחיית פתיחת שנת הלימודים אינה ההחלטה היחידה עליה שמע מהתקשורת, ואינו מבין את השיקולים מאחוריה. "ביום חמישי הודיע שטבריה אדומה, עשו שימוע ביום ראשון כמו שצריך. אבל ביום ראשון מסיבות פוליטיות או לא פוליטיות פתחו את הרשימה והוסיפו עוד ערים, וברשימה המעודכנת טבריה לא הופיעה כעיר אדומה. אני התנהלתי יומיים כעיר כתומה בהתאם לזה. ואז פתאום ביום שלישי אני מתגלה מרשימות שנתנו לתקשורת שטבריה רשומה כעיר אדומה, ללא אזורים מוגבלים. למרות שיומיים קודם קיבלתי הוראות ממשרד הבריאות להתנהל כעיר כתומה.

"אז נסעתי לירושלים, טענתי את טענותיי אצל משרד הבריאות, הם הבינו שהמצב אבסורד. גם שר הפנים, אריה דרעי, סייע לי מאוד. עד לפנות בוקר הממשלה תיקנה את התקנה והפכה את טבריה לעיר כתומה, אבל עם החלטה שצריך להיות אזור מוגבל בחלק מהעיר, החלטה שלא החליטו עד אז. אני לא יודע להסביר את ההחלטה הזאת. דבר כזה לא יכול לקרות – זה לא סביר, זה לא מידתי, אני מכבד ומבין את החלטות הממשלה אבל התהליך חייב להיות ברור ושקוף ומתואם. אני מקווה שההחלטות בשבוע הבא ייראו אחרת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!