דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

לחנך אחרת / יש בית ספר בירושלים שלומדים בו אחרת: ״גינת פלפלים מוזנחת בלב העיר, הפכה לגן פורח״

בממ"ד גוננים יש מעל ל-500 תלמידים, ופעם בשבוע הם לומדים בגינה הקהילתית | איילה גולדמן ושגב גלבוע, תלמידי כיתה ה׳: ״זה לא מרגיש כמו בית ספר״ |  מדריך הכיתה: ״אני חולם שהקורונה תביא איתה מהפכה״

תלמידי גוננים בגינה: ״נעשה פרויקטים עם המדריכים, יהיה כיף. אולי בסוף יהיה לנו פה עץ משלנו״ (צילום: דוד טברסקי)
תלמידי גוננים בגינה: ״נעשה פרויקטים עם המדריכים, יהיה כיף. אולי בסוף יהיה לנו פה עץ משלנו״ (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

יום רביעי. 8:00 בבוקר. תלמידי כיתה ה' בבית ספר ממ"ד גוננים, אורזים תיק ונוסעים לגינה הקהילתית ליד מוזיאון הטבע בעיר. לא מדובר בטיול שנתי או ב״יום כיף״ (למרות שהיום בהחלט יהיה כיף). אלא ביום לימודים מלא שמתרחש כולו בגינה.

״זו תחילת שנה מאוד מורכבת ושונה״, מספרת אלישבע וורשוביץ, מחנכת הכיתה. ״ראיתי את התלמידים שלי רק שלושה ימים בשבוע בבית הספר. תמיד עם קפסולה אחרת, ולא כל הכיתה ביחד. זה קשה״.

אלישבע וורשוביץ ואחינועם קמיניין (צילום: דוד טברסקי)
אלישבע וורשוביץ ואחינועם קמיניין (צילום: דוד טברסקי)

בממ"ד גוננים יש מעל ל-500 תלמידים, וארבע כיתות בשכבה. בית הספר היה צריך למצוא פתרונות יצירתיים בשביל לאפשר לתלמידים ללמוד. ״זה לא מרגיש כמו בית ספר״, מספרים איילה גולדמן (10) ושגב גלבוע (10), תלמידי כיתה ה' 2.

״יש פה הרבה יותר מקום מאשר בכיתה, יש לאן ללכת ולרוץ ואפשר ללמוד פתוח״ אומרת איילה. ״רק שחם פה נורא, ובכיתה אנחנו קופאים במזגן״, מוסיף שגב. ״לא חשבתי שהשנה באמת תפתח״ אומר שגב, ״אני התכוננתי שביום הראשון ללימודים פתאום יגידו שנתחיל אחרי החגים״.

איילה גולדמן ושגב גלבוע (צילום: דוד טברסקי)
איילה גולדמן ושגב גלבוע (צילום: דוד טברסקי)

התלמידים התגעגעו לבית הספר ולחברים, אבל הזיכרונות מהלמידה מרחוק מעלים בהם כעס ותסכול. ״בסופו של דבר התחלתי להתמודד עם ה׳זומים׳, אבל הייתי מוותר על זה״, מספר שגב. ״התלמידים דווקא הצליחו להתמודד״ אומרת איילה, ״למורות זה היה קשה״.

״מחלקת פלפלים במקום מוזנח בלב העיר לגינה מרהיבה ביופיה״

בגינה הקהילתית לומדות חמש קפסולות במקביל, וקפסולה אחת נכנסת למוזיאון. לכל קבוצת תלמידים יוצא להגיע פעם בשבוע לגינה ליום למידה מלא. לכל קפסולה מדריך ומורה, שביחד מלווים את הכיתה במשך חודשיים. התהליך החינוכי מתמקד בבניית קהילה, למידה עצמאית ועבודה על פרויקטים בצוותים קטנים.

״הגיעו לפה מספר אנשים, והחלו לטפח חלקת פלפלים במקום מוזנח בלב העיר, שהפך לגינה מרהיבה״ מספר נתנאל וולצקי, מדריך חוץ כיתתי בגינה, ״ועכשיו זה גם בית ספר״. וולצקי מוביל את מרחב הלמידה החוץ כיתתי שהתחיל לפתח את הפדגוגיה שלו בשנים האחרונות.

נתנאל וולצקי (צילום: דוד טברסקי)
נתנאל וולצקי (צילום: דוד טברסקי)

״החזון הוא  שמורה לספרות יישב עם התלמידים בין הצמחים והמזרקות, ויקריא סיפורים. שידע לחנך אותם להשתמש בשטח, לאתגר את התלמידים, למידה מפוזרת שמאפשרת לתלמידים לחקור ולבחון הרבה דברים״.

הגינה שהוקמה לפני חמש עשרה שנים כגינת תבלינים קטנה, גדלה עם הזמן והפכה לגן ציבורי בטיפוח קהילתי. מאות צמחים, תבלינים, שיחים ועצים מייצרים פינות צל וצבע ברחבי הגן. בין הצמחייה ממוקמות בקתות, המשמשות ככיתות לתלמידים.

וולצקי מספר שלמרות הרומנטיקה, החוויה הלימודית במקום אינה תמיד חיובית לתלמיד. ״לפעמים פוגשים פה יותר מריבות, יותר מתח. יכול להיות חם מאוד בקיץ, וגשם בחורף, התלמידים הרבה פחות מוגנים וזה מוציא מהם דברים אחרים״.

״לתת לבתחי הספר חוויה אחרת, דווקא עכשיו״

אחינועם קמיניין היא מנהלת ״מרכז החדשנות״ במנהל הקהילתי גוננים, שאחראי על פיתוח הלמידה של בתי הספר במרחבים קהילתיים. ״אנחנו מנסים לעמוד באתגר שמציבה בפנינו הקורונה, ולאפשר מפגש חינוכי איכותי למורים ולתלמידים, דווקא בתקופה הזו.

״הרעיון הוא לתת לבתי הספר חוויה אחרת. הגינה הקהילתית ברחבת מוזיאון הטבע, היא רק מרחב אחד שאפשר לנצל למפגש חינוכי בעיר. יש מוזיאונים רבים, פארקים, מרכזי תרבות, מרחבי חוגים שאפשר להיפגש בהם״.

בין הצמחייה ועצי התבלין ישנן בקתות שמשמשות ככיתות (צילום: דוד טברסקי)
בין הצמחייה ועצי התבלין ישנן בקתות שמשמשות ככיתות (צילום: דוד טברסקי)

המורות שמגיעות לגינה מברכות על היוזמה למפגש מסוג אחר. הזמן שלהן להיפגש עם התלמידים נחתך בשניים, והמפגשים הללו מאפשרים פיצוי. ״הייתה פה אתמול כיתת ז' שזה היה המפגש הראשון שלה ביחד״, מספרת קמיניין, ״אלו ילדים שלא מכירים אחד את השני עדיין, והמורה שלהם ציינה שהיא פתאום ראתה הזדמנויות למפגש שלא באות לידי ביטוי בבית הספר. אפילו לא בהפסקות״. קמיניין נחושה להמשיך ולייצר מפגשים כאלו לאורך השנה. ״אם זה בגינה, ואם במרחבים אחרים בעיר, ברור לנו שבתי הספר יצטרכו עוד ימי למידה, ואנחנו עובדים היום על להכין עוד פרויקטים דומים״.

איילה, לא משמעם לך פה?
״אנחנו נעשה פרויקטים עם המדריכים, יהיה כיף. אולי בסוף יהיה לנו פה גם עץ משלנו. זה יותר מעניין ממחברות אם להגיד את האמת״.

נתנאל, אחרי הקורונה כולם יחזרו לכיתות?
״האמת שאני חולם שהקורונה תביא איתה מהפכה בתחום, שבעוד חצי שנה מורים יחזרו לכיתה ויגידו שחסר להם המרחב הזה. אין סיבה ללמוד כל היום רק בכיתה. הייתי רוצה שמורים ירצו להוציא את הילדים״.

אחינועם, למורים ולתלמידים לא יימאס בסוף?
״מורים משתוקקים ללמד בצורה שונה ולפגוש את התלמידים שלהם מעבר לקירות הכיתה. כל מה שהילדים ילמדו פה בחודשים הקרובים, ייושם בפרויקטים ומשימות לימודיות בבית הספר, אבל יש פה גם משמעות גדולה לתלמידים מהבחינה החברתית, זה לא רק התוכן שנלמד״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!