דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

לקראת סגר שני / דיון הממשלה על סגר כללי בחגים | שלב אחר שלב

ראש הממשלה: ״משרד הבריאות הניף דגל אדום״ | שר האוצר: "משרד הבריאות לא נערך כראוי למרות שקיבל את כל המשאבים הנדרושים" | שר הבריאות: ״אם ישנו את התכנית, אמשוך אותה ויוסרו כל ההגבלות״ | שר השיכון התפטר | ויכוח בין מנהלי בתי החולים על הצורך בסגר | הממשלה אישרה את המשך הלימודים עד יום שישי

  • ישיבת ממשלה, יוני 2020 (צילום: מארק ישראל סלם)
    ישיבת ממשלה, יוני 2020 (צילום: מארק ישראל סלם)
  • שר השיכון יעקוב ליצמן (צילום: אוליבייה פיטוסי/ פלאש 90)
    שר השיכון יעקוב ליצמן (צילום: אוליבייה פיטוסי/ פלאש 90)
  • שוטרת אוכפת סגר בבית שמש. 10 ביולי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
    שוטרת אוכפת סגר בבית שמש. 10 ביולי (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)
  • ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש 90)
    ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין (צילום: נועם ריבקין פנטון/ פלאש 90)
  • שר האוצר ישראל כ"ץ (צילום ארכיון: אלכס קולומונסקי).
    שר האוצר ישראל כ"ץ (צילום ארכיון: אלכס קולומונסקי).
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה מתכנסת היום (ראשון) לאישור תכנית ההגבלות שגיבש קבינט הקורונה, הכוללת הטלת סגר כללי על המדינה בתקופת החגים ולאחר מכן הגבלות חמורות על תנועה, התקהלות ופעילות המשק וכן סגירת מערכת החינוך החל מרביעי הקרוב. חלק מהשרים הודיעו כי יתנגדו לתכנית ודורשים להוסיף בה שינויים.

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

השר ליצמן לא ישתתף בישיבה הממשלה

שר הבריאות יעקב ליצמן לא ישתתף בישיבת הממשלה היום, זאת לאחר שהודיע כי יתפטר אם יאושר הסגר בחגים.

שר האוצר ישראל כ"ץ יתנגד לסגר מלא

לפי פרסום בעיתון גלובס שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי יתנגד לסגר מלא.

השר ליצמן הודיע על התפטרותו מהממשלה

שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן הודיע לראש הממשלה נתניהו על התפטרותו מהממשלה, זאת בעקבות החלטת הקבינט לאמץ את המלצת פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו להטיל סגר מלא בחגים הודיע שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן לראש הממשלה על התפטרותו מתפקידו כשר בממשלה.

במכתב ששיגר לנתניהו כתב השר ליצמן: "מזה כחודש ימים, בעוד אנו מתמודדים עם נתוני התחלואה בישראל, אני שב ומתריע נוכח הכוונה שסומנה מראש בידי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, להטיל סגר מלא בחגי ראש השנה ויום הכיפורים הקרובים, מה שימנע ממאות אלפי יהודים, מכל האוכלוסיות והמגזרים, להתפלל בבתי הכנסת".

השר דרעי: "צר לי מאד, מקווה שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה"

יו״ר שס, השר אריה דרעי: ״צר לי מאד על התפטרות חברי הרב יעקב ליצמן מהממשלה. נמשיך ביחד בממשלה ומחוצה לה להאבק בנגיף הקורונה למען בריאות תושבי המדינה. אני מקווה ומייחל שהרב ליצמן עוד יחזור לממשלה כדי שנמשיך לעבוד ביחד בעז״ה למען העם והמדינה״​

יו"ר הכנסת יריב לוין: "מקווה שתימצא הדרך שתאפשר את המשך כהונת ליצמן"

נתניהו: הצטערתי מאוד על החלטתו של השר ליצמן לפרוש

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הצטערתי מאוד על החלטתו של השר ליצמן לפרוש. אני מאוד מעריך את יעקב ליצמן ואני גם מכבד את ההחלטה שלו. אנחנו חייבים להתקדם ולקבל את ההחלטות הנדרשות". ​

אדלשטיין: אם ישנו את ההצעה לסגר - אוריד את כל המגבלות לציבור

שר הבריאות אדלשטיין: "ביקשתי ממזכיר הממשלה שטרם הבאת הצעת משרד הבריאות להצבעה בממשלה שיתייעץ איתי. אם יהפכו את התכנית לגבינה שוויצרית אמשוך את ההצעה. המשמעות תהיה שהחל מיום שלישי הקרוב לא תהיה כל הגבלה על הציבור. זו תהיה אמירה של הממשלה שהיא בוחרת בדוקטרינת "הידבקות העדר". המחיר יהיה כמה אלפי מתים. לא אתן יד לכניעה ללחצים רק כדי למצוא חן בעיני אנשים כאלה ואחרים".​

נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "מערכת הבריאות הניפה דגל אדום"

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה: "ביום שישי פנה אלינו פרופ' גמזו, ויחד עם המומחים ועם ראשי מערכת הבריאות בעצם הניף דגל אדום. דגל אדום לגבי היכולת של מערכת הבריאות לטפל באתגרים שבאים לקראתנו, והצורך לנקוט בצעדים מתבקשים כתוצאה מכך. זו בעצם המטרה של הישיבה הזאת שבאה בעקבות ישיבת קבינט. ישיבת הקבינט העלתה הצעות החלטה, המטרה היא כמובן לדון בהן במהלך הישיבה הזאת."

שר האוצר ישראל כ"ץ בישיבת הממשלה:

"משרד הבריאות לא נערך כראוי למרות שקיבל את כל המשאבים הנדרושים להתמודדות עם תחלואה בהיקפים גדולים בהרבה מזו הקיימת כעת, ולכן אנחנו צריכים כעת לקבל החלטות קשות. יש צורך ליעל את מערכת האכיפה, כדי למנוע הפרות ולאפשר למשק להמשיך ולפעול"

ויכוח בישיבת הממשלה על קיום הפגנות

אוחנה: "התקהלות זו התקהלות. אם אסור אז להכל כולל להפגנות".
ניסנקורן: "ממשלה לא יכולה למנוע מחאה נגדה. צריך למצוא מתווה לקיום הפגנות בצורה הגיונית".
גמזו: "יש זכות לתפילה וזה כמו הזכות להפגנה. כפי שמגבילים את התפילות – צריך להגביל גם את ההפגנות. התקהלות זאת התקהלות. אם נתבקש להכין מתווה, נכין נתווה".
מנדלבליט: "צריך לשמור על ההפגנות. שהמשטרה תחליט".

הממשלה הצביעה: הלימודים ימשכו עד יום שישי

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: "בכדי למנוע גלי פיטורים כבר עכשיו, יש להכריז על מנגנון מענקים מוסכם טרם הסגר"

נשיאות התאחדות התעשיינים התכנסה היום (ראשון) לדיון דחוף מיוחד לקראת אימוץ ההחלטה על סגר. חברי הנשיאות תקפו את ההחלטה המסתמנת.

נשיא ההתאחדות, ד"ר רון תומר אמר: ״המשמעות של כל השבתה נוספת של המשק היא ירידה משמעותית ברמת החיים של אזרחי ישראל בעשור הקרוב וגלגול של חובות אדירים לדורות הבאים", והוסיף, "בכדי למנוע גלי פיטורים כבר עכשיו, יש להכריז על מנגנון מענקים מוסכם טרם הסגר. ולשמחתי יש קשב רב במשרד האוצר להצעות המעסיקים ואני תקווה שהממשלה תחליט לצד ההגבלות גם על מסלולי פיצויים לנפגעים במטרה לצמצם את מספר המפוטרים״.

סגנית נשיא התאחדות התעשיינים, עו״ד איילת נחמיאס ורבין, אמרה: ״אנחנו עומדים מול הזמנות מחו״ל ופשוט לא יודעים אם נוכל לספק אותן. הממשלה לא מבינה מה היא עושה לתעשייה. ברור לכולנו שזה לא הסגר האחרון״.

תכנית הסגר אושרה בחמישי בקבינט הקורונה. הצעת ההחלטה מגיעה על רקע עלייה דרמטית בהיקף התחלואה בקורונה והתגברות העומס על בתי החולים, שמנהליהם חוששים מפגיעה באיכות הטיפול במידה שהמגמה תימשך.

שר החינוך יואב גלנט כתב אתמול (שבת) בחשבון הטוויטר שלו כי הציע לשרי הממשלה לסגור את מוסדות החינוך ביום שישי השבוע, ולא ביום רביעי, למשך כל תקופת החגים, ולפתוח אותם ב-11 באוקטובר, מיד לאחר שמחת תורה. "מערכת חינוך פעילה חיונית לכל ילד ולכל משפחה ומהווה תנאי בסיסי להפעלת המשק בישראל. אסור לגרום לפגיעה בחינוכם של ילדי ישראל", כתב גלנט.

שר הכלכלה עמיר פרץ אמר כי בכוונתו להצביע נגד: “אני תומך בסגר לילי בו כ-80% מהמשק נשאר פתוח. מאות אלפי שכירים ועצמאיים נמצאים בחרדה קיומית. מגפת הקורונה הכלכלית קשה לא פחות מהמגיפה הבריאותית. אבל אם מגבילים – מפצים". פרץ דורש להקים צוות שרים שיקבע מנגנון פיצוי לעסקים ושכירים בטרם מתחיל הסגר. במכתב ששלח לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ כתב פרץ כי המנגנון הכרחי "כדי לחדש את אמון הציבור" וכי "אין להפחית במשמעויות המגיפה הכלכלית והחברתית עבור כלכלת ישראל".

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי אמר בשישי כי צעדים חריפים להגבלת התקהלויות ומניעת הדבקה נדרשים כדי להפחית את העומס בבתי החולים. "אנו נמצאים במצב חירום בריאותי שדורש נקיטת צעדים חריפים כלל ארציים. על קברניטי המדינה לקבל החלטות מהירות ללא שיהוי, בכדי להפחית את התחלואה בכל הארץ", מסר פרופ' חגי.

לדברי חגי, נדרשת תכנית מיידית ומושכלת עם יעדים ברורים ומוגדרים על בסיס שיקולים אפידמיולוגיים ורפואיים, כמו גם תכנית לטווח הארוך. פרופ' חגי הדגיש כי התכנית חייבת לכלול הסברה משמעותית לציבור כדי שיפנים את גודל השעה, ובמקביל להעניק לציבור ולבעלי העסקים בפרט אופק ותקווה. חגי הוסיף כי ככל שהציבור יכיר מראש את שלביה השונים של התכנית, כך יגבר האמון והיעילות בהצלחת התכנית להורדת התחלואה בישראל.

שלושה שלבים: סגר, ריסון מהודק, תכנית הרמזור

ההחלטה תכלול שלושה שלבים – סגר, ריסון מהודק, ותכנית הרמזור. המעבר בין השלבים ייקבע בהחלטת הממשלה. בהודעת הממשלה נכתב כי מעבר משלב לשלב ייעשה לאחר הערכת מצב, ובכפוף לכך שתמונת המצב תצביע על מגמה מתמשכת מובהקת של ירידה בתחלואה, לפי קריטריונים שיסוכמו ע"י פרויקטור הקורונה רוני גמזו עד ליום ראשון הקרוב.

שלב ראשון: סגר

1. הגבלות תנועה של 500 מטר ממקום המגורים.
2. סגירת מערכת החינוך, למעט חינוך מיוחד. כיתות ה' ומעלה ילמדו בלמידה מרחוק לאורך תקופת החגים.
3. סגירת פעילות המגזר הפרטי והציבורי, או עבודה מהבית ככל הניתן, למעט עבודות חיוניות, מרכולים, בתי מרקחת ועסקים חיוניים.
4. סגירה מלאה של מסעדות (למעט שירות משלוחים), פנאי ובילויים, עסקים ומסחר ותיירות פנים.
5. תפילות במרחב הציבורי בהתאם למתווה שיוסכם.

שלב שני: ריסון מהודק

1. הגבלת מעבר בין ערים.
2. הגבלת התקהלויות על פי מגבלות הצבע האדום ברמזור – עד 10 אנשים במבנה ו-20 אנשים בשטח פתוח.
3. סגירה מלאה של מסעדות (למעט משלוחים), פנאי, בילויים, קניונים, תיירות פנים, מסחר ועסקים מקבלי קהל.
4. סגירת מערכת החינוך, למעט חינוך מיוחד, לאורך כל התקופה, מלבד למידה מרחוק לכיתות ה' ומעלה. חידוש הלימודים לאחר סוכות ייבחן בהערכת מצב מיוחדת.
5. מגזר ציבורי במתכונת חירום.
6. מגזר פרטי – עבודה בהיקף 30%-50% במקומות ללא קבלת קהל (משרדים, מפעלים וכו'), ועבודה מהבית לכל מי שיכול.

שלב שלישי: תכנית הרמזור

הגבלת התקהלויות בערים בהתאם לשיעור התחלואה בכל יישוב, לצד מגבלות ארציות על אירועי תרבות וספורט.

תחבורה ציבורית

פעילות התחבורה הציבורית תצטמצם. לפי הודעת הממשלה, התחבורה הציבורית תותאם להיקף הפעילות במשק, בהתאם למתכונת שהונהגה ע"י משרד התחבורה בתקופת הסגר במרץ ואפריל: השבתה מלאה של הרכבת, ואוטובוסים במתכונת מצומצמת ללא כל פעילות בלילה ובימי שישי ושבת.

השאלות הפתוחות: סיוע לעסקים ולאזרחים, טיסות, משך כל שלב

לפי הודעת הממשלה, הפרטים הסופיים של התכנית ייסגרו עד יום ראשון ואז יובאו לאישור הממשלה. מספר שאלות נותרו עד כה פתוחות:

מתי יחל הסגר: הממשלה לא הודיעה מתי יחל הסגר. הדיון על הצעדים מיוחס לתקופת חגי תשרי, ולכן במידה שהתכנית תאושר, הסגר יחל ככל הנראה בשבוע הקרוב.

מתי ייגמר הסגר: לפי הודעת הממשלה, מעבר בין שלבים ייקבע בהתאם ליעדים שיגדיר פרויקטור הקורונה רוני גמזו ויוצגו לממשלה בראשון הקרוב.

סיוע לעסקים ולאזרחים: הממשלה הודיעה כי יינתן סיוע נוסף, אך לא פירטה מהו. לפי ההודעה. משרד האוצר יפעל יחד עם משרד רה״מ וראש המועצה הלאומית לכלכלה לגיבוש רשת ביטחון כלכלית לבעלי עסקים ולאזרחים הצפויים להיפגע כלכלית כתוצאה מההחלטה הנ"ל.

טיסות: ההחלטה לא התייחסה לשאלה האם יתאפשרו טיסות מישראל ואליה, והשרים יצטרכו להכריע בנושא.

תיירות בשלב ה'ריסון המהודק': בתכנית שהציג פרופ' גמזו לשלב הריסון המהודק, שאמור לבוא לאחר הסגר, נכתב כי נדרש דיון נוסף בהפעלת נתב"ג, אתרי הטבע והנופש, ובאופן ההפעלה של בתי המלון.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!