דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טלי ארגר

לקראת סגר שני / טלי ארגר, מדריכת הורים: "להציע לילדים את עצמנו, נהנים איתם במה שאנחנו עושים יחד"

לוודא שבכל יום יש לכל אחד זמן לעצמו, אבל גם זמן משותף, גם זמן רגוע וגם זמן פעיל | לקחת אחריות על המרחב הביתי | ובעיקר, לדבר על הדברים | עצות לימי הסגר

"בשביל שזמן פעילות משותף יעבור טוב זה צריך להיות משהו שגם ההורים נהנים ממנו" (צילום: Shutterstock)
"בשביל שזמן פעילות משותף יעבור טוב זה צריך להיות משהו שגם ההורים נהנים ממנו" (צילום: Shutterstock)
מרים הולצמן

הורים רבים שוברים את הראש כיצד להעביר בצורה איכותית את ימי הסגר הקרוב. לטלי ארגר, מדריכת הורים המלמדת הורות בפרקטיקה של מודעות, השראה, אחריות וריפוי, יש כמה הצעות, והן נפתחות במסר מרגיע.

טלי ארגר (תמונה באדיבות המצולמת)
טלי ארגר (תמונה באדיבות המצולמת)

"זה סגר שני, הסגר הקודם היה ארוך וכל משפחה כבר הספיקה לגלות מה עובד יותר ומה פחות. יש לכל בני ובנות הבית מסקנות לעבוד איתן כדי שיהיה אפשר לבוא יותר מוכנים. בסגר הקודם המלצתי להורים שאני עובדת איתם מאוד להקפיד על שיגרה ידועה ומוסכמת. אני עדיין חושבת שזה נכון אבל תוך כדי הסגר כל משפחה כבר גילתה מה המינונים המתאימים לה בין תכנון מראש ושיגרה, לבין ספונטניות".

לדבריה, השיחה היא כלי מרכזי להפוך את הילדים לשותפים לעיצוב מציאות שמיטיבה עם כולם. "אני מאוד ממליצה לשבת עם הילדים ולחשוב על זה ביחד. להגיד מה עבד להם טוב בפעם הקודמת ומה פחות. להורים צריך להיות ברור מה המרכיבים שהם רוצים שיהיה במבנה היום, נניח אם הילדים רוצים לשבת 5 שעות מול מסך זה לא רלוונטי, אבל חשוב לדבר איתם ולשמוע מה הם חושבים".

שגרה ביתית מיטיבה

ארגר מונה חמישה מרכיבים שחשוב שיהיו בכל יום – זמן פעיל, זמן אסוף, זמן ביחד, זמן לעצמי וזמן לטיפוח הבית.

"זמן פעיל זה זמן שמוקדש להשתוללות ופריקת אנרגיה, משחק יותר פעיל ופיסי. זה אומר שיש ילדים שיכולים לעשות את זה בחצר הבית או בבית ויש ילדים שחייבים להוציא אותם לטווח ה-500 מטר". אפשר לשחק תופסת, כדורגל, לרקוד מול המחשב עם או לרכב עם אופניים במעגלים בשטח המוכר.

"זמן פעיל זה זמן שמוקדש להשתוללות ופריקת אנרגיה, משחק יותר פעיל ופיסי" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
"זמן פעיל זה זמן שמוקדש להשתוללות ופריקת אנרגיה, משחק יותר פעיל ופיסי" (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).

"בזמן אסוף, מנגד, הדגש צריך להיות על זה שאני עכשיו מרוכזת ועוסקת בפעילות שקטה. אפשר שזה יהיה משחקי קופסא, פאזלים, לגו, כל מה שמתאים לילד". אפשר לנצל את הימים האחרונים לפני הסגר להשאיל או לקנות משחקים או ערכות יצירה. כדאי לחשוב עם הילדים על מה הם היו יכולים לעשות ושווה לעשות החלפות עם שכנים או חברי משפחה כדי לרענן את מה שקיים בבית.

לילדים שלומדים מרחוק, ההתמודדות עם המטלות הלימודיות או העבודה הנפרדת בחוברות הלימוד או באתרים מותאמים יכולה להיכנס למשבצת הזמן הזו וכדאי לוודא שחומרי הלימוד נמצאים בבית ולא נשארים בבית הספר.

"זמן ביחד זו הזדמנות נהדרת לתת לילדים שלנו את מה שהם לא קיבלו במינון הזה מאז חופשת הלידה כמעט. אפשר לעשות ארוחה משותפת, משחק משותף, פעילות יצירה או משהו יותר סדנאי. בשביל שזמן פעילות משותף יעבור טוב זה צריך להיות משהו שגם ההורים נהנים ממנו. אם אני יוזמת פעילות אז צריך שזה יהיה משהו שמעניין אותי באמת. לא להציע רק פעילות שממלאת את הזמן אלא להציע לילדים את עצמנו, נהנים איתם במה שאנחנו עושים יחד".

"זמן לעצמי הוא מאוד חשוב בתקופה כזו שהחיכוך בה הוא מאוד גבוה. חשוב להגדיר זמן לכל אחד מיושבי הבית שבו הוא או היא נמצאים לבד. בזמן הזה אני מתרכזת במה שמעניין אותי ובמה שמעסיק אותי וזה לא קשור למה קורה עם האחים או ההורים שלי.

"זה זמן שגם יאפשר להורים שעובדים מהבית למסד משבצות שבהן ההורה פחות פנוי. להגיד להם 'אני נכנסת לעבוד שעתיים במחשב, אני צריכה להתרכז במשהו אחר ואני לא אהיה פנויה לענות על הצרכים שלכם'. אם זה משוחח ומוגדר זה עוזר לילד לא להרגיש שזה שרירותי.

"חשוב להסביר שזה זמן שבו אני לומדת להיות קשובה לעצמי ולהעסיק את עצמי ולא להיות תלויה במה קורה עם בני הבית האחרים. כדאי לחשוב מה יכול לעבוד בהתאם לילד. ספר שמע, משחקי חשיבה, דפי צביעה, חוברות עבודה – כל ילדה ומה שמתאים לה".

אחריות על המרחב הביתי

זמן שבו לוקחים אחריות על המרחב הביתי הוא מרכיב חשוב נוסף שיכול לשמור עלינו, על הבית שלנו וגם על הילדים. "אנחנו נמצאים פתאום הרבה יותר שעות בבית וזה דורש יותר עיסוק בניקיון ובסדר. חשוב להכניס לשגרת היום משהו שהוא לא רק להוריד את הצלחת שאכלתי בה או לאסוף את הצעצועים ששיחקתי איתם אלא משהו שמשקף לקיחת אחריות, עצמאות ונתינה שלי למרחב הביתי וליושבים בו.

מעבר להיבט הפרקטי זה מעצים את הילדים ומטפח את המרחב שסביבנו. זה חייב לקרות כל יום כשיגרה כי חשוב שהם לא רק ייצרכו את שירותי הבית שההורים מספקים להם".

זמן המסך אינו נכלל במרכיבים הללו אבל ברור שהוא מהווה נקודה רגישה. ארגר מבינה ששעות החשיפה למסכים המרצדים השונים יעלו, אבל היא חושבת שגם עם זה יש דברים שאפשר לעשות. "חשוב שלא כל פעם שאין מה לעשות נלך לטלויזיה. חשוב שיהיו הגדרות ושלא יהיה משא ומתן מתמיד על השעות. ההורים צריכים להחליט כמה זמן ובאיזה שלב של היום הילדים מול מסכים ואז לצרף את זה למכלול הפעולות, ולא כמשהו שמשתלט על כל השאר".

לסיכום, מבקשת ארגר להדגיש שהשגרה לבדה לא תיתן את כל הפתרונות. "בתוך זה יעלו הרבה מצבים, הרבה דינמיקות והרבה רגשות. הסגר הזה הוא מצב שרמת החיכוך בין בני הבית עולה ויעלו הרבה דברים וזו הזדמנות לעבוד עליהם. גם אם מה שעולה זה לא נחמד וכיפי, זו הזדמנות. וזה רק עד כמה שאפשר כי ברור שמי שעובד במקביל הוא במלכוד מאוד קשה. אבל להכיר את הצבעים הרגשיים של הילדים שלנו, להיות בנכונות להקשיב לעצמנו ולילדים. זה חשוב שתהיה שיגרה אבל בסופו של דבר הנפש מתחוללת בשלושת השבועות האלה וזו הזדמנות להכיר ולפתח הקשבה אחד לשנייה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!