דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איחוד האמירויות

עושים שלום / התגובות להסכם השלום: הפלסטינים זועמים, קטאר לא תצטרף, סעודיה יושבת על הגדר

מצרים, ירדן וסעודיה טרם התייחסו לחתימת ההסכם | אבו מאזן: "מה שקרה בבית הלבן לא יביא לשלום באזור" | חמאס:" עמנו ימשיך במאבק" |קטאר: "ליבת הקונפליקט היא התנאים הקיצוניים שהפלסטיניים חיים בהם"

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (AP Photo/Alex Brandon)
חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (AP Photo/Alex Brandon)
אוריאל לוי

הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחרין מעורר מחלוקת בעולם הערבי והמוסלמי. ההסכם חותר תחת יוזמת השלום הערבית מ-2002, המתנה את נרמול היחסים עם ישראל בהקמת מדינה פלסטינית על בסיס קוי 67'. מדינות ערביות מרכזיות, בהן מצרים, ירדן וסעודיה, טרם התייחסו לחתימת ההסכם אתמול (שלישי). איראן וטורקיה, שתקפו בחריפות את איחוד האמירויות לאחר שהתקבלה ההחלטה לחתום על ההסכם, טרם הגיבו.

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

הרשות הפלסטינית וחמאס מגנות: "השלכות מסוכנות"

ראש הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, פרסם תגובה על חתימת הסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין בה נכתב כי "מה שקרה בבית הלבן לא יביא לשלום באזור, כל עוד ישראל וארצות הברית לא מכירות בזכותו של העם הפלסטיני למדינה עצמאית. אף אחד לא יכול לשאת ולתת בשם העם הפלסטיני. שלום, ביטחון ויציבות באזור לא יושגו ללא סיום הכיבוש. לניסיונות לעקוף את העם הפלסטיני והנהגתו יהיו השלכות מסוכנות והממשל האמריקני והשלטון בישראל יישאו באחריות לכך".

הפלסטינים איימו לבטל את חברותם בליגה הערבית, לאחר שזו סירבה, בדיון של שרי החוץ של מדינות ערב בשבוע שעבר, לדון בהצעת ההחלטה המרוככת שהם העלו, הצעה שקוראת לסרב להסכמי השלום עם ישראל. ברשות הפלסטינית נערכים ליציאה להתנגדות עממית בהשתתפות הפלגים השונים.

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום ארכיון: ויסאם חשלמון/ פלאש90)
יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן (צילום ארכיון: ויסאם חשלמון/ פלאש90)

 

בהודעה רשמית של הזרוע הצבאית של חמאס נאמר כי "הנהגת ההתנגדות אמרה את דברה. הכיבוש ישלם מחיר על כל תוקפנות על עמנו או על בסיסנו הצבאיים. התגובה תגיע באופן מיידי. תקיפה תענה תקיפה. נרחיב את תגובתנו ככל שירחיב הכיבוש את תוקפנותו". החמ"ל המשותף של הפלגים השונים בציבור הפלסטיני שהוקם בתגובה להסכם הצטרף להודעת הזרוע הצבאית, כדי לתת לה תוקף של כל הפלגים החברים בחמ"ל המשותף,אותו מנהיגה חמאס.

מוקדם יותר הערב (שלישי) במהלך טקס חתימת הסכם השלום נורו שני מטחי רקטות מכיוון רצועת עזה לעבר אשקלון ואשדוד. מטח אחד נורה והשני נפל באשדוד וגרם לפציעתם של שישה בני אדם, אחד מהם באורח בינוני.

"ההסכם בין בחרין ואיחוד האמיריות לישראל לא שווה את הדיו שנשפך עליו ועמנו ימשיך במאבק להחזרת כל זכיותיו ומבחנתו ההסכם כאילו לא קיים", כתב דובר חמאס, חאזם קאסם, בחשבון הטוויטר שלו.

קטאר: הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני לא יבוא מנורמליזציה

בקטאר אמרו ערב חתימת ההסכם כי דוחא לא תנרמל את יחסיה עם ישראל ולא תצטרף למדינות המפרץ שכבר נקטו בצעד זה. "הנורמליזציה אינה הבעיה בקונפליקט [הישראלי פלסטיני] ולכן לא משם יבוא הפתרון", אמרה דוברת משרד החוץ הקטארי, לולווה אל-ח'אטר, בראיון לסוכנות הידיעות בלומברג בשני השבוע. "ליבת הקונפליקט היא התנאים הקיצוניים שהפלסטיניים חיים בהם כעם בלי מדינה, נתונים לכיבוש".

אמיר קטאר, תמים בן חמד אאל ת'אני. (צילום: Brendan Smialowski/Pool Photo via AP, File)
אמיר קטאר, תמים בן חמד אאל ת'אני. (צילום: Brendan Smialowski/Pool Photo via AP, File)

מצרים וירדן בפרופיל נמוך

מצרים וירדן לא הגיבו עד כה לחתימת ההסכמים עצמם. מצרים הייתה מהראשונות לברך על הצהרת הכוונות לחתום הסכם, וב-13 באוגוסט אמר נשיא מצרים, עבד אל-פתח א-סיסי, כי "אני מביע את הערכתי לכל הפועלים על ההסכם הזה". ירדן לעומתה היתה קרירה ומסויגת. בהודעת משרד החוץ הירדני מאוגוסט נאמר כי "על ההסכם לכלול גם הפסקה של כלל הצעדים הלא חוקיים של ישראל".

סעודיה: מאחורי ולפני הקלעים

על פניו, סעודיה מסויגת מההסכם, אולם לפי כמה פרשנים היא דחפה אליו מאחורי הקלעים. סעודיה הייתה המדינה הערבית האחרונה להגיב על ההחלטה של שכנותיה, איחוד האמירויות ובחריין, לנרמל את היחסים עם ישראל. שמם של מלך סעודיה, ויורש העצר עלה אתמול כמה פעמים בפיו של טראמפ, שאמר כי הוא מאמין שסעודיה היא הבאה בתור לנרמל את יחסיה עם ישראל. אולם ארמון המלוכה בריאד לא ממהר להגיב.

סעודיה התבטאה מעט מאוד בנוגע להסכמי השלום האלה, והביעה את המשך מחויבותה ליוזמת השלום הערבית מלפני שני עשורים. עם זאת, גורמים שונים טענו כי סעודיה הזהירה את הרשות הפלסטינית מתגובה חריפה מדי לחתימת ההסכם, ורבים סבורים שבחריין והאמירויות לא היו חותמות על הסכם השלום עם ישראל ללא ברכתה של סעודיה.

ביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה בסעודיה, יחד עם סלמאן מלך סעודיה (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ביקור נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורעייתו מלניה בסעודיה, יחד עם סלמאן מלך סעודיה (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!