דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סטנלי פישר

כלכלת הקורונה / סטנלי פישר: חיזוק איגודי עובדים יביא לעליית שכר, הממשלה צריכה להגדיל הוצאות

בריאיון לבלומברג הציג נגיד בנק ישראל לשעבר, ואחד הכלכלנים הבולטים בעולם, עמדות שמאל מובהקות: ״עליות שכר וצמצום של רמות אי השוויון אפשר להשיג רק באמצעות הרחבה תקציבית״

סטנלי פישר (ארכיון. צילום: פלאש90).
סטנלי פישר (ארכיון. צילום: פלאש90).
יונתן קירשנבאום

"אני לא יודע כמה כסף ממשלות צריכות להשקיע כדי להתמודד עם המשבר, אבל מדובר בסכום גבוה בהרבה ממה שאנחנו רואים כרגע", אומר סטנלי פישר בראיון לבלומברג.

ציטוט כזה ממי שמייצג את לב הממסד המוניטרי העולמי, היה מכה גלים לפני כמה חודשים. העובדה שזה לא קרה מעיד על השינוי שעובר השיח הכלכלי בעולם.

פישר, שהיה נגיד בנק ישראל בין השנים 2013-2005, מבקר בריאיון את השמירה הקנאית על יחס החוב תוצר. "מסיבות שאני לא מבין, אנשים מתעקשים להמשיך להסתכל על יחס החוב תוצר. זה לא הדבר הנכון להסתכל עליו. מה שצריך לבדוק הוא את הריבית, והריבית נמוכה בהרבה מאשר הריבית ב-2008".

לדעתו נדרשת הרחבה תקציבית משמעותית כדי להוציא את המשק העולמי ממיתון, אבל גם כדי לטפל בבעיות כמו אי שוויון ורמות שכר נמוכות שמאפיינות את כלכלות המדינות העשירות מזה מספר עשורים. פישר גם מציג יחס חיובי לעבודה המאורגנת, וטוען שחיזוק איגודי העובדים צפוי להביא לעלייה בשכר.

״כדי להביא לעליות שכר״, אומר פישר, ״יהיה צריך לתמרץ את הביקושים, וכשהריביות נמוכות כל כך זה יכול להתרחש רק דרך הרחבה תקציבית״. פישר מצטרף בכך לעמדת הבנקים העולמיים שקוראים להמרצת המשקים באמצעות השקעות של המדינה.

פישר גם מתייחס לנושא האינפלציה שעלה לכותרות, מאז הודעת הבנק הפדרלי לפני מספר שבועות, שבכוונתו לשנות את אופן המדידה כך שיאשר לאינפלציה לעלות לעיתים מעבר ליעד.

בתגובה לשאלה 'האם הבנק הפדרלי צריך להכליל יעד אבטלה ברשימת המטרות שמכתיבות את החלטותיו?' עונה פישר שגם כאן נדרשת התערבות פעילה של הממשלה ״להמשיך ולשמור על הוצאה תקציבית גבוהה כדי להביא להתאוששות וחזרה לרמות אבטלה נמוכות״. הוא דוחה את האפשרות שהורדת רמות האבטלה תושג באמצעות מדיניות מוניטרית בלבד.

״מה שאנחנו צריכים לעשות הוא להשתמש גם במדיניות פיסקלית. זה למשל אומר לא לפגוע בדמי האבטלה למי שנפגע מהקורונה. אין שום סיכוי שרמות אי השוויון ירדו אם הממשלה תקצץ בהוצאה התקציבית״, אמר פישר, כשהוא חוזר שוב ושוב ומסמן את הכיוון – הרחבה תקציבית.

ביחס לאפשרות של העלאת מיסים פישר הציג עמדה חד משמעית, שאין סיבה לפעול לצמצום הגירעון בשלב מוקדם, אלא אם מדובר בהעלאות מיסים על העשירים ביותר בלבד. לטענתו, אם ממשלות רוצות לממן את הוצאות המשבר דרך העלאות מיסים, יש חשיבות מכרעת לכך שהמיסים החדשים לא יפגעו בצריכה ובביקושים, ולא יוטלו על עובדים.

פישר גם רמז לכך שהוא היה מעדיף לראות העלאת מס על רווחי הון כך שרמת המיסוי לא תהיה נמוכה ממס הכנסה. "באופן מדהים, העשירים ביותר תמיד נדרשים לשלם פחות מיסים" הוא אמר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!