דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
13.9°תל אביב
  • 8.0°ירושלים
  • 13.9°תל אביב
  • 12.3°חיפה
  • 14.2°אשדוד
  • 11.2°באר שבע
  • 16.0°אילת
  • 14.4°טבריה
  • 7.2°צפת
  • 12.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שלום

עושים שלום / ישראל ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם שלום על מדשאות הבית הלבן, הצהרת שלום עם בחריין

נתניהו אמר בנאומו: "זה אינו שלום רק בין מנהיגים אלא שלום בין עמים" | שר החוץ של איחוד האמירויות הודה לרה"מ על בחירותו בשלום ועצירת הסיפוח | שר החוץ של בחריין הגדיר את פתרון שתי המדינות "אבן היסוד של השלום" | טראמפ: ״משנים את מהלך ההיסטוריה״

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
שי ניר

מדינת ישראל ציינה אתמול (שלישי) צעד היסטורי נוסף לעבר הכרה והשתלבות בקרב מדינות ועמי המזרח התיכון. על מדשאות הבית הלבן חתמו ישראל, איחוד האמירויות וארה"ב על הסכם שלום. עם בחריין נשאו מנהיגי המדינות הצהרת שלום. נוסחי ההסכמים פורסמו רק לאחר החתימה ויובאו לאישור הממשלה. 26 שנים עברו מאז חתמה ישראל בפעם האחרונה על הסכם שלום עם מדינה ערבית, ממלכת ירדן.

חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
חתימת הסכם השלום בין ישראל, איחוד האמיריות ובחריין (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

הסכם השלום עם איחוד האמירויות כולל את הסעיפים הבאים: ביסוס שלום, יחסים דיפלומטיים ונורמליזציה, יחסי המדינות תחת הצהרת האומות האוחדות ועקרונות המשפט הבינלאומי, הכרה הדדית בריבונות ובזכות להתקיים בביטחון, בניית קשרי ידידות בין העמים ופתרון מחלוקות בדרכים של שלום. המדינות יפתחו שגרירויות אחת אצל השניה, יפתחו ויקיימו עקרונות של שלום ויציבות, ימנעו כל פעולת טרור או פעילות עוינת נגד המדינה השנייה וימנעו כל פעילות כזו משטחן. ישראל ואיחוד האמירויות יקיימו שיתופי פעולה בנושאי שלום, דיפלומטיה, רווחה, פיננסים והשקעות, תעופה אזרחית, תיירות, יזמות, מסחר וכלכלה, מדע, טכנולוגיה ופרוייקט חלל לצרכי שלום, איכות סביבה ותקשורת.

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אמר: "אנחנו פה היום כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה, זה שחר של מזרח תיכון חדש ועתיד חדש לאנשים מכל הדתות, שיחיו ביחד". ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בנאום בשפה האנגלית: "הברכות שיביא השלום שאנו עושים היום תהיינה עצומות", והוסיף כי יכלול מדינות ערביות נוספות ועשוי לסיים את הסכסוך הערבי-ישראלי. עוד אמר נתניהו כי היתרונות הכלכליים של השותפות יורגשו ברחבי האזור כולו ועל ידי כל אחד מאזרחי המדינות" והוסיף, "זה אינו שלום רק בין מנהיגים אלא שלום בין עמים".

במסמך "הצהרת הסכמי אברהם" עליו חתמו ראש הממשלה, בנימין נתניהו; נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ; שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני נכתב כי המדינות "מכירות בחשיבות שמירת השלום וחיזוקו במזרח התיכון וסביב העולם, תחת הבנה משותפת ודו-קיום, תוך הפגנת כבוד לכבוד האדם, חופש וחופש דת".

ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות נחתם על-ידי נתניהו, טראמפ ובן-זאיד ומניח תשתית לשיתופי פעולה בנושאים שונים כמו השקעות, תעופה אזרחית, מים, חקלאות ועוד. בהיבט הביטחוני, כשברקע האיום האיראני, המדינות ישתפו פעולה במטרה לקדם יציבות.

שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זאיד: "אני עומד היום ומושיט ידי לשלום, ומקבל יד לשלום. מה שאנחנו עושים כאן היום הוא שינוי במזרח התיכון, שינוי שיפיח תקווה בעולם". בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני בן-זאיד הודה לנתניהו על בחירתו בשלום ועל "עצירת הסיפוח של השטחים הפלסטיניים" והוסיף, "היוזמה הזאת שמתחילה כאן אינה סיסמה לשם הישגים מדיניים בלבד, אלא נועדה ליצירת עולם טוב יותר".

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני (צילומים: AP Photo-Andrew Harnik / יונתן זינדל-פלאש90 / AP Photo-Richard Drew / Mueller / MSC)
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ; ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר החוץ של איחוד האמירויות, עבדאללה בן-זייד ושר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני (צילומים: AP Photo-Andrew Harnik / יונתן זינדל-פלאש90 / AP Photo-Richard Drew / Mueller / MSC)

שר החוץ של בחריין, עבד אל-לטיף אל-זיאני: "במשך זמן רב מדי עוכב המזרח התיכון על-ידי קונפליקט וחוסר אמון, שגרמו הרס ומנעו את הפוטנציאל של הדורות הטובים והמבריקים שלנו. עכשיו, אני משוכנע שיש לנו הזדמנות לשנות זאת". גם אל-זיאני בדבריו הביע מחוייבות לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני בדמות פתרון שתי המדינות אותו הגדיר כ"אבן היסוד של שלום כזה".

בהסכם לא מוזכר נושא מכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות מאחר ומדובר בעסקה בין ארה"ב לאיחוד האמירויות שדרושה לה הסכמה ישראלית מתוקף מחוייבות של ארה"ב לישראל לשימור היתרון האסטרטגי של צה"ל באזור. אך מדברי הנשיא טראמפ במסיבת העיתונאים שאמר "המכירה תהיה קלה", ומדברי איש העסקים חיים סבן לכלי התקשורת הישראלים, אפשר ללמוד שככל הנראה הנושא סגור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!