דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ענף הדפוס

עבודה מאורגנת / ביה"ד לעבודה בחיפה קיבל טענת ההסתדרות ודרש להחיל הסכם ענפי על עובדי חברת 'תדביק'

280 עובדי החברה התאגדו בהסתדרות לפני 4 שנים ודרשו להחיל עליהם את ההסכם הענפי של עובדי הדפוס | החברה טענה כי פעולת הדפוס מהווה רק חוליה אחת בייצור אריזות פלסטיק במפעל | ההטבות מההסכם הענפי יוחלו על העובדים רטרואקטיבית

היכל המשפט חיפה (צילום: אלמוג/ ויקימדיה)
היכל המשפט חיפה (צילום: אלמוג/ ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין האזורי לעבודה בחיפה קבע כי על חברת 'תדביק' חל ההסכם הקיבוצי בענף הדפוס, זאת בעקבות עתירה של ההסתדרות, זאת בשל העובדה כי עיקר העיסוק של החברה הוא ייצור עיטור אריזות באמצעות הדפסה. ההסכם הענפי מקנה לעובדים בין היתר זכאות למענק בגובה משכורת נוספת מדי שנה (משכורת 13) המשולם חציו בראש השנה וחציו בחג הפסח. החברה מעסיקה כ-280 עובדים, מפעליה ממוקמים באזור התעשייה משגב ומשרדיה בפתח תקווה.

השופט יגאל גלם ציין כי 90% ממוצרי החברה כוללים הדפסה וכי 47% מהעובדים המפעילים מכונות במפעל, מפעילים מכונות דפוס או מכונות שמשולב בהן דפוס. כמו כן קבע כי מלבד מכונות הדפוס במפעל, יתר המכונות הינן מכונות "תומכות פעולת דפוס" שמטרתן – חיתוך, קיפול, גילול, הדבקה וכו' ושהשימוש בהן הינו חלק בלתי נפרד להשלמת תהליך הייצור הכולל עבודת דפוס.

החברה טענה במסגרת ההליך, כי היא עוסקת בייצור אריזות גמישות ועיטור אריזות קשיחות או גמישות, וכי פעולת הדפוס מהווה רק חוליה אחת, זניחה ומשנית, בשרשרת הייצור של מוצריה המוגמרים, ולפיכך ביקשה לקבוע כי היא מסווגת כמפעל בתחום הפלסטיקה, אך בית הדין לא קיבל את טענותיה אלו שכן היא איננה מייצרת את חומרי הגלם הפלסטיים אלא עוסקת בעיבוד חומר מוכן והתאמתו לדרישות הלקוח, בעיקר כאמור באמצעות עבודת הדפסה. בין היתר ציין השופט כי רשיון העסק של החברה מציין כי מהותה הוא 'בית דפוס – ייצור מדבקות' וכי סיווגה בבורסה הוא 'תעשיה – עץ, נייר ודפוס'.

השופט גלם קבע כי הסכם ענף הדפוס יחול על החברה והעובדים גם באופן רטרואקטיבי, אך נמנע מלהורות לעובדים להשיב שכר או זכויות נלוות ששולמו להם לכאורה לאורך השנים האחרונות מכוח הסכם ענף הפלסטיקה – זאת כיוון שלדבריו החברה לא הצביעה באופן מפורט או מבוסס על הפערים בין ההסכמים. השופט גלם קרא לצדדים לפתור סוגיה זו בהסכמה. "כפי שסברנו מראשיתו של הדיון, כך אנו סבורים גם כעת כי על הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן, לדון ולפתור מחלוקת זו במישור הקיבוצי בין הצדדים, ולא בהכרעה שיפוטית".

"עובדי תדביק התאגדו לפני כארבע שנים וההסתדרות נכנסה להליך של משא ומתן לצורך עיגון הסכם קיבוצי מיוחד ראשון בחברה תוך שדרשנו להחיל את ההסכם הענפי של הדפוס", כתב בעקבות פסק הדין יו"ר מרחב כרמיאל בהסתדרות, יואב קליין, שליווה את התאגדות העובדים מראשיתה. לדבריו, החברה הערימה קשיים וגררה רגליים לאורך כל הדרך ולא הראתה רצון לקדם את המו"מ. "בלי כל ברירה הגשנו תביעה לבית הדין לעבודה. למעלה משנתיים התנהל התיק. והיום, כמה ימים לפני ערב החג התבשרנו בבשורה הכי משמחת כי התביעה התקבלה על כל דרישותיה".

קליין הודה לעורכות הדין של הלשכה המשפטית, עו"ד ויוי וייץ ועו"ד ענבר בן סימון שייצגו את ההסתדרות והוועד בתיק, למזכירי האיגוד המקצועי המלווים את ההתאגדות, מזל הקש שומרון ועו"ד גיא זיו ולחברי הוועד, אדריאנה לקסמן ויעקב פרל. "אני שמח על המוגמר ומקווה כי הנהלת החברה תקבל את ההחלטה ובאמת ובלב תם תסכים לחזור לשולחן המו"מ ולהמשיך לנהל מו"מ ענייני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!