דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
16.4°תל אביב
  • 9.0°ירושלים
  • 16.4°תל אביב
  • 15.2°חיפה
  • 14.9°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 21.9°אילת
  • 16.8°טבריה
  • 11.5°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / "המכירות עלו ב-30% לעומת השנה שעברה": כך משפיע השילוב בין הסגר השני לחגים על סל הקניות

למודי נסיון מהסגר הקודם, הישראלים עברו לקנייה מקוונת וכבר לא אוגרים מוצרי יסוד | מנכ"ל 'ויקטורי': "אנחנו עם מלאי גדול של סחורה כך שאין ממה לחשוש" | סמנכ"ל 'טיב טעם': "קונים כי צריך וזה לא הטירוף של מרץ-אפריל"

טיב טעם (צילום: אסף לוי)
טיב טעם (צילום: אסף לוי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שינויים בהרגלי הצריכה נרשמים בשבוע האחרון. סגר נוסף בצירוף ראש השנה גורם לישראלים להגביר את הצריכה המקוונת ולהגדיל משמעותית את כמות הקניות. אבל בשונה מתחילת הסגר הקודם בחודש מרץ, הקניות לא נעשות בהיסטריה. לא מתקיימת צבירה של מוצרי בסיס ואין חשש מחוסרים. אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי רשת ויקטורי ויוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק של טיב טעם, מספרים על השבוע האחרון.

צריכה מוגברת

מרשת ויקטורי דווח כי ישנה עלייה של 30% במכירות בהשוואה לחג בשנה שעברה. "אנו רואים צריכה מוגברת במוצרים שהפכו 'לוהטים' כמו בשר, יינות, מזון קפוא, דגים טריים ועוד", אומר רביד. "כמות המכירות באמצעות הזמנות און ליין תישאר גבוהה משמעותית".

סניף של רשת ויקטורי (צילום ארכיון: ויקטורי/ יח"צ)
סניף של רשת ויקטורי (צילום ארכיון: ויקטורי/ יח"צ)

שליו מדווח כי בטיב טעם בניגוד לחגים אחרים לא רואים התנפלות. "אנחנו רואים כניסה מבוקרת אבל קנייה משמעותית מבחינת סל הקנייה. אם בעבר נכנסים 3-4 פעמים בחודש עכשיו הם נכנסים פעם אחת עם קנייה יותר גדולה. זה משהו אופייני לכל הקורונה. יש ירידה בהיקף פעולות הקופה ועליה בהיקף הסל". שליו מספר כי "האון ליין מתפוצץ" בטיב טעם. "יש גידולים משמעותיים למול חודשים קודמים והם תואמים פחות או יותר את ההיקפים שהיו במרץ ואפריל בעת שהתפרצה הקורונה. היקפים גדולים גם בכמות ההזמנות באתר: גם כמות הרוכשים וגם גודל סל הקנייה שנמצא היום באזור ה-750 שקלים. סל גדול, דומה פחות או יותר למרץ-אפריל".

מרשת ויקטורי דווח כי ישנה עלייה של 30% במכירות בהשוואה לחג בשנה שעברה

להבדיל מהסגר של מרץ-אפריל שליו אומר כי הקונים לא קונים בחרדתיות והקנייה לא מאופיינת באגירת מוצרים כמו בעבר, אבל כן מגבירים כמויות. "קונים כי צריך וזה לא הטירוף של מרץ אפריל". אחת מהסיבות לריבוי הקנייה גם לדעת שליו היא העובדה שכל בית יכין ארוחת חג בעצמו מה שמחלק את הקניות להרבה משפחות במקום קנייה מרוכזת של מקום אירוח מרכזי.

יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם (צילום: אלעד גוטמן)
יוסי שליו, סמנכ"ל הסחר והשיווק ברשת טיב טעם (צילום: אלעד גוטמן)

אין חשש לחוסרים

להבדיל מהסגר הקודם אין חשש לחוסרים. "אמנם הביקוש והצריכה מוגברים מהצפוי בימים אלו. אך, כרגע אנו עם מלאי גדול של סחורה כך שאין ממה לחשוש", אומר רביד. שליו מוסיף כי "בניגוד לחרדה של הציבור בסגר הראשון, הפעם מרבית המוצרים במלאי".

בגלל הקורונה באים פחות לסופר ומעמיסים יותר על העגלה. סל הקניות הממוצע כיום: 750 שקלים

גם ההיערכות המוקדמת של הרשתות תרמה להיעדר אווירת האגרנות. "תגברנו את מערך השירות, הליקוט והמשלוחים, חידדנו את נהלי הבטיחות במטרה לשמור על הביטחון התזונתי לתושבי המדינה ולעמוד בעומסים הצפויים בהזמנות און ליין", אומר רביד. "נערכנו מבעוד מועד ויש גם קשיים אובייקטיבים כי יש עובדים בבידוד אבל אנחנו עושים את המקסימום לענות על הביקוש של הלקוחות", אומר שליו.

טיב טעם (צילום: בן פרידמן)
טיב טעם (צילום: בן פרידמן)

לא ברור עדיין כיצד המצב הכלכלי הקשה שמשפחות נקלעו אליו משפיע על סל הקניות שליו אומר שדווקא מבחינת הקונים של טיב טעם הסגר מוביל לקנייה של יותר מוצרי פרימיום. "אנשים מתכוננים להרבה זמן בבית ורוצים להתפנק אבל התמהיל הכללי שונה ומשקף יותר מוצרים חגיגיים לשולחן החג: בשר, יין, תבשילים".

גם מחירי הצריכה של מוצרי הטיפול בקורונה השתנו ויש ירידה במחירי האלכוג'ל, מסכות, כפפות וחומרי ניקוי. "קנינו את המסכות ביוקר במרץ-אפריל ואנחנו מפסידים עליהן כסף. במסכות יש ירידה דרסטית במחיר וטוב שכך כי זה הפך למוצר בסיסי", אומר שליו.

שליו צופה לעתיד הקרוב שהמכירות באינטרנט ישמרו על מקומן והביקוש אף יאמיר כי אנשים פחות ירצו להסתובב למרות שמותר. "גם השהייה הממושכת בבית מעלה את היקף הצריכה. יש שימוש רב יותר, הכל סובב סביב משק הבית ולכן צורכים יותר". עם זאת, הוא לא מתעלם מכך שיכול להיות מגמה נוספת של עלייה בקנייה בסופרים עצמם כי יכול להיות שאנשים יראו בזה 'זמן התאווררות' מהסגר בבית.

מקווים לא לחזור למראות כאלה. תור בכניסה לסופרמרקט באשדוד. מרץ 2020 (צילום: פלאש 90).
מקווים לא לחזור למראות כאלה. תור בכניסה לסופרמרקט באשדוד. מרץ 2020 (צילום: פלאש 90).

איסוף עצמי

גם בויקטורי וגם בטיב טעם וברשתות שיווק נוספות פתחו אופציה נוספת להקלת העומס והיא איסוף מהסניף. זאת אומרת שהרשת אחראית על ליקוט המוצרים והלקוח מגיע ואוסף אותם. מצב זה מוריד מעומס המשלוחים ומגדיל את דרכי ההתקשרות עם הלקוחות. "האיסוף העצמי מקל מאוד על החברה מבחינה לוגיסטית וחוסך בעלויות, גם בכל הנוגע לעמידה במגבלות הצפיפות בחנויות", אומר רביד.

לסיום מאחל שליו לכולם לשמור על ההנחיות ולהישמר, "ושנישאר בריאים ונגיע למחוזות טובים. מציע לבוא ליהנות בקניות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!