דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / מתווה לכל גיל ודגש על חוסן נפשי: כך תפעל מערכת החינוך בלמידה מרחוק

משרד החינוך פרסם דגשים פדגוגיים למתווה הלמידה מרחוק בגנים ובבתי הספר | במהלך תקופת הסגר יפעל קו סיוע לתלמידים, הורים ועובדי הוראה

למידה מהבית (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90)
למידה מהבית (צילום: חן ליאופולד / פלאש 90)
דוד טברסקי

מערכת החינוך תעבור היום (חמישי) למתכונת של למידה מרחוק למשך שלושה שבועות בהם הוחלט על סגר. המשרד פרסם אתמול (רביעי) דגשים לתכנית הפדגוגית של הלמידה מרחוק, שהוכנה ערב פתיחת שנת הלימודים, ודגשים למתן מענים רגשיים וטיפוליים. בנוסף פתח המשרד קו סיוע רגשי שיעמוד לרשות תלמידים, עובדי הוראה והורים לכל אורך תקופת החגים.

בהתאם להחלטת הממשלה, במהלך הסגר לא תתקיים למידה פיזית בבתי הספר ובגנים בכלל שכבות הגיל. עם זאת, הלמידה תימשך במוסדות החינוך המיוחד, מרכזי נוער לנוער בסיכון, פנימיות, מועדוניות לילדים בסיכון, מרכזי חינוך טכנולוגיים ומפת"נים, יחידות קידום נוער ותכנית היל"ה, וכן בכיתות אתגר ומב"ר. מוסדות חינוך אלה ילמדו על פי המתווים. בחינות הבגרות שיתקיימו לאורך הסגר הנוכחי הוחרגו אף הן.

במהלך הסגר מוסדות החינוך יישארו פתוחים ועובדי הוראה יוכלו להגיע אליהם כדי לקיים מתוכם את הלמידה מרחוק. בבתי הספר הללו ישמרו על כללי המרחק, ההיגיינה והבריאות.

קו הטלפון למתן סיוע רגשי יעמוד לרשות תלמידים, עובדי הוראה והורים לכל אורך תקופת החגים. הקו יפעל בימים ראשון עד חמישי, בין השעות 14:00-8:00, ומספרו 073-3931888.

שר החינוך יואב גלנט התייחס למחסור הרב בתשתיות ללמידה מרחוק. לדבריו, המשרד מפעיל תכנית בעלות 1.2 מיליארד שקלים להשלמת פערים, הצטיידות באמצעים דיגיטליים והכשרות. היעד שהוצב הוא לממש 50% מיעדי התכנית עד חודש ינואר הקרוב. גלנט אמר כי "במהלך תקופת הסגר מערכת החינוך תיתן את המענה הנדרש לבתי הספר ולתלמידים. אנשי החינוך המצויינים שלנו ימשיכו לפעול במחויבות ובמסירות למען התלמידים ויעמדו גם באתגר הלמידה מרחוק בתקופה הקרובה"

גני ילדים

לפי הדגשים הפדגוגיים שפרסם המשרד, בגני הילדים תתקיים למידה מרחוק במשך שישה ימים בשבוע. הגננת תייצר סדר יום הכולל פעילויות חברתיות, רגשיות לימודיות והעשרה, והפעילויות יתקיימו בקבוצה קטנה, באופן אישי ובמליאה. סדר היום יהיה גמיש ומותאם לצרכי הילדים והוריהם, והתכנית השבועית תפורסם בתחילת השבוע להורי הגן.

לפי הנחיות המשרד, הקשר עם הילד יתבסס על יצירת קשר באופן יחידני עם כל ילד. על הגננות לאתר צרכים ייחודיים וקשיים ולתת מענים מותאמים, לתמוך רגשית בילדים ולחזק את החוסן שלהם. בנוסף נדרשות הגננות לקדם את הילדים בתחומי הליבה, בדגש על שפה ומתמטיקה לגילאי 5 לקראת המעבר לבית הספר. המשרד הנחה לתת מענה מותאם לילדים הזכאים לשירותי חינוך מיוחדים.

בהנחיות המשרד מצוין כי על צוות הגן להיות בקשר עם ההורים, ולקיים אסיפת הורים כללית, שיחות אישיות, העשרה והעברת דיווחים והדרכות.

בתי הספר היסודיים

יפעלו במשך חמישה ימים בשבוע – ראשון עד חמישי. בתי הספר והמורים נדרשים למפות ולנטר בעיות נוכחות וקשיים רגשיים של תלמידים ולתת להם מענה, לעקוב אחר התקדמות לימודית ברמה הכיתתית וברמה האישית של כל תלמיד, לספק מענה לתלמידים ללא אמצעי קצה ולתת מענים לאוכלוסיות ייחודיות.

המשרד ממליץ למורים לדאוג לאיזון בין הוראה מקוונת ולא מקוונת במערכת השעות, ולקבוע זמנים בהם המורים יוכלו לתת הנחייה וסיוע לתלמידים במענה על שאלות וקשיים כאשר התלמידים עוסקים בלמידה העצמית בבית. בנוסף ממליץ המשרד לקבוע זמן של 'דלת פתוחה' בו המורה זמין לתלמידיו ללא תיאום ולצד זאת לדאוג לתיאום מסודר עם כל תלמיד בנפרד. עוד ממליץ המשרד לתכנן מערכת אישית לתלמידי החינוך המיוחד,  ותיאום עבודת הסייעת לתלמידים עם זכאות לתמיכה זו, ולתכנן מערכת אישית לתלמידים עם צרכים מיוחדים בשילוב אישי בשיתוף מורת השילוב.

חטיבות הביניים וחטיבה עליונה

הלימודים יתקיימו על פני 5 ימים או 6 ימים בשבוע, על פי בחירת בית הספר, בימים א'-ה'/ו'.

לפי המלצות משרד החינוך, היומיים הראשונים יוקדשו למעבר הדרגתי מפעילויות לחיזוק החוסן, ודגש על הקשר האישי למעבר ללמידה. המשרד ממליץ למורים לקיים מבנה יום סדור הכולל פתיחת יום וסגירת יום. עוד מומלץ להקדיש את השעות הפרטניות לעבודה בקבוצות קטנות להנחיית תלמידים המתקשים בארגון זמן הלמידה.

ככל שיתארך הסגר ממליץ המשרד להעלות את היקף הלמידה העצמית ולעודד את התלמידים לעבוד באופן עצמאי וללוות אותם. עוד ממליץ המשרד על ניטור יומיומי ואיתור תלמידים עם קשיים ותלמידים בסיכון, הן בהיבטים הרגשיים והן בהיבטים הלימודיים.

החברה הערבית

המשרד מתייחס למחסור הרחב באמצעים ותשתיות ללמידה מרחוק ביישובים הערביים, ומההודעה נראה שהוא לא ייפתר בקרוב. לפי המתווה, תלמידי החברה הערבית שיש ברשותם אמצעי קצה ילמדו מרחוק, לרבות באמצעות טלפונים. במקומות בהם אין ברשות התלמידים אמצעי קצה הם ילמדו מספרי לימוד, מחוברות עבודה בתחומי הליבה (כמו למשל: שפה, מתמטיקה, מדעים ואנגלית) או מקבצים שבית הספר יעמיד לרשותם. הקבצים יודפסו ויחולקו לבתי התלמידים.

החברה החרדית

המשרד גיבש מספר פתרונות לתלמידים מהחברה החרדית, שבה ברבים מהבתים חסרים אמצעים ללמידה מרחוק. לרשות תלמידי החברה החרדית יעמדו ערכות וחומרים קשיחים שיחולקו לבתי התלמידים, ביניהם מארז יצירה, משחקים, ספרים, משימות וחוברות למידה. חומרי הלימוד המודפסים יופצו גם באמצעות דיסק און קי או דוא"ל משפחתי, לתלמידים שבביתם מצוי מחשב ומדפסת. המשרד פיתח גם 'ענן כשר' – מאגר וירטואלי של חומרים ושיעורים במקצועות הלימוד.

בתי הספר יוכלו לעשות שימוש ב"מרחב קולי" טלפוני שהקים המשרד, לצורך עדכונים, יצירת קשר אישי עם תלמידים או לצורך למידה. לרשות בתי הספר עומדת גם מערכת של שיעורים מוקלטים במקצועות: מתמטיקה, אנגלית, מדעים, עברית, כישורי חיים, גמרא ומשנה.

חוסן נפשי

הודעת המשרד מציינת שורה של תכניות ומערכים שיזם המשרד במטרה לטפח את החוסן הנפשי והרגשי של התלמידים וההורים בתקופה של מפגש מרחוק וחוסר ודאות. בין התכניות – איתור תלמידים במצוקה ובסיכון, מערכי שיעור ומפגשים בנושא שמירה על חוסן וכישורי חיים, פיתוח חוסן לצוותי החינוך וחיזוק הקשר עם הקהילה וההורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!