דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב

חוק התקציב / חרף הביקורת, הממשלה אישרה: תקציב 2017-18 יהיה דו שנתי

למרות התנגדויות מצד גורמים בממשלה, באוצר, באופוזיציה ובקואליציה, אישרה הממשלה את התקציב הדו-שנתי כהוראת שעה. ח"כ מיקי לוי: "הממשלה החליטה לשחק רולטה רוסית עם הכלכלה הישראלית עבור הישרדות פוליטית".

ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: אלכס קולומויסקי / פלאש 90
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

על אף הביקורת מבית ומחוץ על ההחלטה לקבוע תקציב דו שנתי, אישרה אתמול (ראשון) הממשלה את חוק התקציב לשנים 2017-2018. שר האוצר הציג לממשלה את מנגנוני ההגנה למניעת התבדרות תקציבית (אי עמידה במסגרות התקציב) . על אף שכחלון הביע בעבר את התנגדותו לתקציב דו שנתי, הצביע שר האוצר בעד אישור מתכונת התקציב הדו שנתי כדי לא להפר הסכמים קואליציוניים עליהם חתם.

בעבר הביע שר האוצר משה כחלון את התנגדותו לתקציב דו שנתי כשאמר "אני חושב שמקצועית זה לא נכון. אין ספק שאנחנו מקבלים דו"חות מכל החברות הבינלאומיות שמדרגות אותנו מעט יותר נמוך בגלל חוסר יציבות פוליטית. אני אומר לכם, מפלגת כולנו זה הדבר הכי יציב בקואליציה. אפשר לעשות תקציב שנתי ואחר כך נמשיך עוד שנה ועוד שנה. לקשור את התקציב לקואליציה זה לא נכון".

גם בכירי משרדו הביעו דעה דומה כשנתבקשו להסביר את עמדתם לחברי ועדת הכספים במאי האחרון. סגנית הממונה על התקציבים, יעל מבורך, אמרה אז "אנחנו פועלים לתכנון רב-שנתי אך יש לנו יכולת מוגבלת לחזות התחייבויות של הממשלה בטווח הארוך וגם את הכנסות המדינה ממיסים בטווח הארוך. מהשנים האחרונות עולה תמונה ברורה שבכל פעם שהיה תקציב דו-שנתי כמות הבקשות לשינויים בתקציב גדלה דרמטית. לפני תקציב 2013-2014 נוצר גירעון של 40 מיליארד ש"ח עקב התקציב הדו-שנתי בשנים 2011 – 2012. אנחנו נמליץ לעגן רזרבות גדולות יותר ל- 2018".

גם היועץ המשפטי לכנסת, אייל ינון, הביע את התנגדותו למהלך באותה הועדה כשאמר "תקציב דו-שנתי פוגע במאזן הכוחות בין הכנסת לממשלה, לרעת הכנסת".

חברי האופוזיציה יצאו הבוקר נגד החלטת הממשלה. ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר "ממשלת ישראל מוכרת את האינטרס הכלכלי של תושבי מדינת ישראל לצורך הישרדותה הפוליטית. בשום מדינה מתוקנת אין תקציב לשנתיים, מפני שאין בן אנוש שמסוגל לחזות את ההתפתחויות הפיננסיות והכלכליות תקופה כה ארוכה מראש."

נתניהו וכחלון, ארכיון. צילום: פלאש 90 / עמית שאבי.
נתניהו וכחלון, ארכיון. צילום: פלאש 90 / עמית שאבי.

ח"כ אילן גלאון (מרצ) אמר "התקציב הדו שנתי הוא גזירה אכזרית לכל אותן שכבות מוחלשות שנשאו עיניים אל שר האוצר כחלון בבחירות האחרונות ונתנו בו את אמונן. משמעות התקציב הזה היא הישרדות ואורך נשימה לממשלת נתניהו, ותו לא. אין בו בשורה ללמעלה מחצי מליון ילדים  בישראל החיים בעוני. אין בו בשורה לאדם העובד." ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר " הממשלה יודעת היטב כי תקציב דו שנתי הוא פיקציה. מדהים שמי שהתבטא נחרצות נגד המהלך מוכן עכשיו לתמוך בו עבור אינטרסים קטנים של הישרדות פוליטית. אין שום יכולת לנווט כלכלה על ידי תקציב מראש לשנתיים. מי שעושה זאת מודה מראש שהתקציב הוא בעצם בלוף והעיקר ימשיך להיות העברות תקציביות שיעשו בקצב מסחרר."

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר "ממשלת ישראל החליטה היום לשחק ברולטה רוסית עם הכלכלה הישראלית עבור הישרדות פוליטית. כל המומחים מסכימים כי לא ניתן לדעת שנתיים וחצי מראש מה יהיה אחוז האבטלה, הצמיחה או שיעור גביית המיסים. כל זאת קורה בזמן שנתוני היצוא בירידה, נתוני הצמיחה נמוכים בצורה מסמרת שיער, המשק בהאטה ובדרך למיתון. זוהי הפקרות כלכלית שנובעת אך ורק משיקולים פוליטיים ציניים. האחריות לקטסטרופה הכלכלית אליה מובילה הממשלה, תהיה מונחת בראש ובראשונה על כתפיו של שר האוצר שהסכים בקריצה למהלך שאת מחירו נשלם כולנו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!