דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

לקראת סגר שני / בעקבות לחץ הח"כים: הממשלה אישרה את הרחבת מגבלת התנועה בסגר מ-500 מ' לקילומטר

בוועדת החוקה עלתה ביקורת על הגבלות התנועה: "הבעיה היא ההתקהלות, לא התנועה" | פרופ' גרוטו: "טעינו כשפתחנו מהר את הסגר הראשון, זה לא יקרה שוב"

מחסום לאכיפת סגר בערים. (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
מחסום לאכיפת סגר בערים. (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה אמש (חמישי) שינוי בתקנות הסגר שיחל היום, לפיו הטווח המותר ליציאה מהבית יהיה עד קילומטר במקום 500 מטר כפי שנקבע בתקנות המקוריות. השינוי אושר בעקבות דיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת שחבריה איימו שלא לאשר את התקנות ללא הרחבת הטווח. הלילה צפויה ועדת החוקה לאשר סופית את התקנות.

בפני הוועדה הופיע המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, שאמר כי הסגר יופסק כשתהיה ירידה ממשית בתחלואה. "טעינו כשפתחנו מהר את הסגר הראשון, ומודים על הטעות. זה לא יקרה שוב הפעם". הוא ציין כי יש כרגע יותר מ-1,200 חוקרים אפידמיולוגים במשרד הבריאות, והמטרה לסוף הסגר היא שיהיו 1,500.

עוד אמר גרוטו כי "מעולם לא נתקלתי באירוע מהסוג הזה, זה מצב מורכב וקשה לניהול גם לאנשי המקצוע. זה נגיף מתעתע ויש לשנות את דרך הטיפול המקצועית. הסגר הראשון עשה את עבודתו ולמדנו מאז שאפשר להגיע יותר לסגר נושם שדומה לסגרים שנעשו בעולם והצליחו".

במהלך הדיון ביקרו חברי הכנסת את הגבלת התנועה מעבר ל-500 מטר, בעקבות פנייה של יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, שאמר בוועדה כי "אנחנו במצב חירום ועלינו למנוע התקהלויות של אנשים בחלל סגור או 20 איש בחוץ. אני סבור שיש לעצור את ההתקהלויות ולא את חופש התנועה. חייבים להתנגד לסעיף הזה. אנחנו כמו בן אדם שנמצא בהתקף לב שני".

לוין גם פנה לחברי הכנסת ואמר כי "לא לכולם יש מקום לעשות ספורט 500 מטר מהבית. יש אנשים שיכולים לעשות לא מעט 500 מטרים מהבית ויש אנשים שלא. אני מבקש שתתחשבו בפערים הקיימים בחברה הישראלית". בנוגע לבתי הכנסת אמר לוין כי אינו מבין את ההיגיון בקביעת התקנים לפי מספר הכניסות לבניין.

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות (צילום: פלאש90)
פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות (צילום: פלאש90)

פרופ' גרוטו השיב כי "המטרה שלנו היא למנוע התקהלויות. ההגבלה של 500 מטר היא הדרך שלנו לעשות זאת. גם במדינות אחרות היו הגבלות תנועה במטראז'. הגבלת התנועה ל-500 היא על סמך ההגבלה הקודמת ועל סמך הנעשה בעולם. אף אחד לא יעמוד עם מד מרחק אבל עדיין יש לקבוע מגבלות. איסור ההתקהלות אינו מספיק".

ח"כ יואב סגלוביץ (יש עתיד): "30 שעות לפני ראש השנה, מציגים תקנות מופרעות. הבעיה היא ההתקהלות. התנועה מחוץ לבית איננה הבעיה. אנו עוסקים כל הזמן במגבלות תנועה ועושים ויתורים מטורפים בניהול ההתקהלות". סגלוביץ' קרא ליו"ר הוועדה שלא לאשר את התקנות: "הכללים צריכים להיות פשוטים וברורים ועל הממשלה לתקן זאת וניתן לעשות זאת. זו הסמכות שלנו – אנחנו לא חותמת גומי של הממשלה הכושלת הזאת. האחריות היא עלינו".

חברת הכנסת איילת שקד (ימינה) "התכנסנו לעצור את הקטסטרופה הזו כי הממשלה נכשלה. איסור התקהלויות הוא הדבר המשמעותי. הממשלה לא הצליחה לעצור התקהלויות בחתונות ואת הישראבלוף של הריקודים. הממשלה לא עשתה שום הגבלה על הפגנות – שום מתווה להפגנות בקבוצות קטנות, שום מתווה שיצמצם את ההפקרות שבהפגנות."

יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה) הזכיר כי בעקבות דרישת הוועדה בעבר, הוגדר בתקנות כי הקנסות על הפרת ההנחיות לא יינתנו באופן מיידי אלא לאחר הפעלת שיקול דעת: "חשוב שייכתב בהנחיות לשוטרים במפורש לאפשר לאדם שאינו סרבן או סדרתי לחזור בו מטעותו ללא הקנס".

חבר הכנסת יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה (צילום: דוברות הועדה)
חבר הכנסת יעקב אשר, יו"ר ועדת החוקה (צילום: דוברות הועדה)

חבר הכנסת עידן רול (יש עתיד) דרש מפרופ' גרוטו תשובה לגבי איסוף עצמי של מזון במסעדות (Take away) שנאסר בתקנות. לדבריו, מדובר בפגיעה גדולה בעסקים. גרוטו השיב לו "מי שהסתובב בארץ במהלך הסגר הראשון, כשהיה מותר למסעדות לספק מזון בטייק אוויי, יודע שזה יצר התקהלויות. אנשים היו יושבים ליד המסעדה ואוכלים, או מתקהלים בכניסה". רול אמר כי מדובר בבעייה של אכיפה, ולא של מניעת הדבקה.

עם כינוס הועדה מחדש לאחר הפסקת צהרים, המשיכו חברי הועדה המשיכו לתקוף את הגבלת ה-500 מטר בטענה שהיא אינה בת אכיפה, כיוון ששוטר לא יוכל להבדיל בין יציאה חיונית לבין יציאה לא חיונית.

עו"ד מיכל גולדברג סגנית היועצת המשפטית של משרד הבריאות, ענתה לסערה שהתפתחה סביב פתיחת שוק מחנה יהודה, ואמרה כי כל המקומות הפתוחים לציבור יהיו חייבים לעמוד באיסורי ההתקהלות בהתאם לתקנות. עוד הוסיפה כי מטרת ההגבלה ל-500 מטרים היא שכל אדם יישאר בביתו, וכי איסור ההתקהלות לבדו לא מספק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!