דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשרד להגנת הסביבה

איכות הסביבה / בשימוע הציבורי דרשו התושבים שינוי ביחס לזיהום מתחנות הכוח הפחמיות

המשרד להגנת הסביבה קיים בחדרה מפגש שיתוף הציבור על מנת לחשוף את ההתפתחויות בהחלטות המשרד להגנת הסביבה. מנכ"ל המשרד ישראל דנציגר: "לסגור את היצור בתחנות הפחמיות בחדרה". האם התושבים באמת יקבעו?

עשן מארובות תחנת הכוח הפחמית באשקלון. צילום: חן ליאופולד / פלאש 90
עשן מארובות תחנת הכוח הפחמית באשקלון. צילום: חן ליאופולד / פלאש 90
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

במשרד להגנת הסביבה ציינו אמש בחגיגיות את השתתפות הציבור בשימוע הציבורי שהתקיים באולם של 'איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל'. השימוע התקיים לאחר שכבר נתקבלו תגובות מן הציבור לטיוטת ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה לגבי כמות זיהום האוויר המותרת לתחנת הכח "אורות רבין" בחדרה. המשרד פועל ללא שר, מאז התפטרותו של השר הקודם אבי גבאי (כולנו), והתיק נמצא באופן פורמלי בידיו של ראש מפלגתו שר האוצר משה כחלון, שמתמקד בתפקידו כשר האוצר.

לדיון הגיעו מעל 100 איש מישובי הסביבה, ביניהם תושבים, מנהלי תחנות כח של חברת החשמל בדימוס, נציגי משרדי הממשלה וארגונים סביבתיים. מנכ"ל המשרד ישראל דנציגר, הציג את עמדתו התומכת באופן נחרץ בסגירת תחנות הכח הפחמיות והחלפתן בתחנות המופעלות בגז ובפתרונות אנרגיה מתחדשת. לדבריו: "תחנות כח מזהמות למרחק של עשרות קילומטרים. ייצור כח בתחנות פחמיות הוא חלק גדול מזיהום האוויר בישראל". בניגוד לטענה המקובלת, לפיה בטחון אנרגטי מצריך את שימור הייצור בפחם, אמר דנציגר כי "הדרך היחידה לביטחון אנרגטי היא רשת מבוזרת של ייצור אנרגיה", כלומר על שילוב בין מספר מאגרי גז, לבין מקורות רבים של ייצור חשמל בהיקף קטן הפרוסים במתקנים בכל רחבי הארץ, בעיקר יצור אנרגיה בלתי מזהם מאור השמש.

הציבור באירוע בחדרה צילום: דבר ראשון
הציבור באירוע בחדרה צילום: דבר ראשון

כשנשאלה נציגת המשרד, רעות רבי, מדוע המשרד לא מורה על סגירת יחידות הייצור בפחם מזהם, השיבה כי החלטה כזו אינה בסמכותו של המשרד להגנת הסביבה, אלא רק ההחלטה על היקף הזיהום שיותר לתחנת הכח לפלוט לאוויר. מכיוון שלפי דעת כל הגורמים, אין חלופה, בטווח המידי,  לייצור החשמל בפחם, כזו שתאפשר את השבתת היחידות הפחמיות, המשרד להגנת הסביבה לא יוכל לאכוף עמידה בפליטות במידה, ותחנות הכח לא יעמדו ברמות הזיהום הנדרשת. היכולת לייצר חלופה נמצאת דווקא במשרד האנרגיה, אלא שאף אחד מעובדיו לא הגיע לשימוע.

ישראל דנציגר. צילום: דבר ראשון.
ישראל דנציגר. צילום: דבר ראשון.

ח"כ יעל כהן פארן סhפרה כי "ההחלטה היא לא בכנסת אלא בממשלה, בחדרים סגורים, אצל שר האנרגיה, ואצל מנכ"ל משרדו. לא ייתכן שההחלטות יתקבלו ללא שיתוף של הנוכחים". גב' טניה אילריונוב, נציגת רשות החשמל שכפופה למשרד האנרגיה, הסבירה כי ההחלטה שכבר התקבלה ע"י השר שטייניץ (ליכוד) להפחתת השימוש בפחם ב19%, תצריך ייקור של התעריף ב2%, ושלהחלטות הסביבתיות יש מחיר כלכלי. כשנשאלה ע"י המשתתפים בדיון האם רשות החשמל תאשר לחברת החשמל לפתח בעצמה ייצור חשמל נקי מאנרגיות מתחדשות, השיבה שאין בסמכותה להשיב לשאלה

כיום פועלות בחדרה יחידות הייצור 1-4 המופעלות באמצעות פחם 24 שעות ביממה, כאשר יחידות 5 ו 6, החדשות יותר והמזהמות פחות, מושבתות לצורך התקנת סולקנים (מערכות סינון מפחיתות זיהום) בעלויות של מיליארדי שקלים. יחידה 5 נמצאת בניסוי שנמשך כבר 10 חודשים של כיוונון הסולקנים, ועדיין לא הצליחה להגיע לתוצאות המקוות של הפחתת הפליטות לרמות שמקובלות על המשרד להגנת הסביבה, ואילו יחידה 6 נמצאת בהשבתה. היתר הפליטה מחייב בכל מקרה שהיחידות 1-4 יושבתו בהדרגה –  לצורך התקנת סולקנים, או לצורך השבתה לנצח. ההחלה לגבי עתיד יחידות 1-4 תקבע האם הפחם המזהם יישאר בתמהיל הדלקים של משק החשמל ב-20 עד 40 השנים הבאות.

"מיצג של ארגון מגמה ירוקה, המכוון של מקבל ההחלטות הראשי שר האנרגיה יובל שטיייץ, שאיש מעובדי משרדו לא הופיע לשימוע צילום: דבר ראשון
"מיצג של ארגון מגמה ירוקה, המכוון אל מקבל ההחלטות הראשי שר האנרגיה יובל שטיייץ, שאיש מעובדי משרדו לא הופיע לשימוע צילום: דבר ראשון

במקביל לאירוע בחדרה, התקיים בשכונת בת גלים בחיפה מפגש תושבים וארגוני סביבה, ביזמת ארגון מגמה ירוקה, בו השתתפו כ-70 איש לגבי היתרי הפליטה של המשרד להגנת הסביבה לחברת בז"ן, בבעלות האחים עופר. במפגש עלה החשש שעל אף שבפני גופי התכנון התחייבה בז"ן להפחית את הזיהום ממפעליה, בכדי לקבל אישור להרחבתם, בפני המשרד להגנת הסביבה הגישה בז"ן בקשה להגדיל את כמות הפליטות המותרת לחומרים מזהמים שונים בהיקפים גבוהים. המשרד בחר שלא לשלוח נציגים לאירוע. בנושא זה יש למשרד להגנת הסביבה יכולת אכיפה תיאורטית יותר גבוהה, לעומת חוסר ליכולתו לחייב את חברת החשמל לחדול משריפת פחם. לדברי ד"ר רויטל גולדשמיט ממגמה ירוקה, כבר כעת מתנהלות 4 תביעות כנגד בז"ן בגלל הפרות עבר של מגבלות הזיהום.

אף כי שיתוף הציבור אינו קשור ישירות להחלטה האם יימשך ייצור החשמל בפחם, הוא עשוי להביא לתהודה ציבורית שתדרוש ממקבלי ההחלטות בממשלה להתחשב בשיקולים הציבוריים למציאת פתרונות שישקפו גם אחריות על אספקת החשמל, וגם אחריות על איכות האוויר שאנו נושמים.

חברת הכנסת יעל כהן פארן. צילום: דבר ראשון.
חברת הכנסת יעל כהן פארן. צילום: דבר ראשון.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!