דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארצות הברית

לואיזיאנה, ארה"ב / שלושה שוטרים מקומיים נהרגו, ושלושה נפצעו, בתקרית ירי נוספת

הירי התרחש בעיר באטון-רוג', על רקע של מתיחות רבה בעקבות מותו של אלטון סטרלינג מידי המשטרה המקומית לפני כשבועיים. לפני עשרה ימים נהרגו חמישה שוטרים בדאלאס מידי צלף, בתקרית בעלת מאפיינים דומים.

כוחות משטרה בארה"ב (צילום ארכיון: סוכנות AP)
כוחות משטרה בארה"ב (צילום ארכיון: סוכנות AP)

האלימות והמתח בארה"ב גואים, עם סדרה של מעשי ירי ורצח. אתמול (ראשון) בלואיזיאנה, מדינה בדרום ארצות הברית, התרחש מעשה נוסף של רצח המוני, אשר מכה גלים נוספים של אימה וזעם באומה סוערת.

במשטרת באטון-רוג', עיר לא גדולה במושגים אמריקאיים, כ-300 אלף איש, התקבל אתמול בשעות הבוקר (שעון מקומי, לפנות ערב שעון ישראל) דיווח על אדם שחור לבוש שחורים ונושא נשק מסוג רובה-סער ליד מרכז קניות. שוטרים הגיבו לקריאה והגיעו למקום ואז נפתחה עליהם אש.

מהירי נהרגו שלושה שוטרים, ונפצעו שלושה. בחילופי האש שנוצרו במקום נהרג גם היורה, שפעל ככל הנראה לבדו. לא ידוע בשלב זה אם הירי היה פעולה מתוכננת כנגד השוטרים, ואם נעשה כפעולת טרור על רקע המתיחות בין שחורים ולבנים.

העיתונות המקומית הודיעה כי ההרוגים הם מונטרל ג'קסון, 32, אפרו-אמריקאי נשוי ואב לתינוק; מת'יו ג'ראלד, 41, קצין משטרה וחייל לשעבר ששירת בעיראק ולו שתי בנות; ובראד גראפולה, 45, שעבד בחנות מכולת ושירת במקביל בכוח השיטור המקומי.

היורה זוהה על ידי המשטרה כגאווין לונג, אפרו-אמריקאי בן 29. על פי פרסום בניו-יורק טיימס לונג שירת בחיל הנחתים האמריקאי בין השנים 2005 ל-2010, ואף שירת בעיראק למשך תקופה של כחמישה חודשים בין 2008 ל-2009. במהלך שירותו זכה במספר אותות וציונים.

דודתו של אלטון סטרלינג, אחד מהנרצחים. צילום: סוכנות AP
דודתו של אלטון סטרלינג, שמת מידי שוטרים בבאטון רוג' לפני כשבועיים. צילום: סוכנות AP

האירוע האלים וחסר הפשר בבאטון רוג' מהווה שיא של אלימות לאחר שבועיים מתוחים בעיר. לפני כשבועיים נהרג אלטון סטרלינג, אפרו-אמריקאי בן 37. הריגתו של סטרלינג בידי שוטרים מקומיים תועדה במצלמת טלפון נייד מרכב שעמד מספר מטרים מהמקום שבו שני שוטרים עצרו את סטרלינג, תוך הפגנת כוח רב. בסרטון נראה סטרלינג שכוב על הקרקע על גבו, כאשר שני שוטרים רוכנים מעליו, ושוטר אחד מוציא את אקדחו. מסיבה לא ידועה, ויתכן שתוך כדי מאבק בין סטרלינג והשוטר, השוטר ירה בסטרלינג מקרוב וגרם למותו.

האירוע הוביל לשבועיים של הפגנות ומתיחות בעיר, שבה המתח בין האוכלוסייה העירונית, המורכבת בעיקר משחורים, וכוחות השיטור, המורכבים בעיקר מלבנים, גם כך גבוה במיוחד.

בשיא המתח בבאטון רוג' יצא בנו בן ה-15 של סטרלינג למצלמות העיתונאים ומסר את המסר הבא, בניסיון להוריד את המתיחות בעיר:

"באתי לדבר איתכם על אבי, ועל אנשים בכלל. אני חושב שאנשים צריכים להתאחד כמשפחה אחת גדולה ולא צריכה להיות יותר אלימות, אין צורך בויכוחים. אבי היה אדם טוב. הוא קורבן כדי להראות לכולם מה קורה פה, וזה צריך לתת לנו דחיפה להיות יחד. לא אחד נגד השני. אנחנו צריכים להיות יחד, לא בנפרד. ואני חושב באמת שאבי היה אדם טוב ותמיד יהיה אדם טוב, ויש כאן הרבה אנשים שבאו לתמוך בי, באמי ובאחים שלי ואני רוצה להודות להם, לכל מי שתומך בנו, אבל אני אומר למפגינים, למוחים. כולם אומרים שחייבים למחות, אבל אני רוצה שנמחה בדרך הנכונה: לא באלימות לא עם סמים לא עם אלכוהול, אלא עם שלום. תודה לכולם".

החשש בארה"ב, ובין היתר בין השוטרים בארה"ב, הוא כי המתיחות הגואה בין שחורים ללבנים בארה"ב, שמתרחשת בין היתר בעקבות סדרה של מקרים מתועדים בשנים האחרונות של הרג שחורים בידי שוטרים לבנים, ויחס מקל של מערכת המשפט כלפי אותם שוטרים, מביאה כעת לגל של פעולות טרור כנגד השוטרים.

המקרה המובהק הוא הרצח של חמישה שוטרים בדאלאס, טקסס, שבוצע גם הוא על ידי חייל משוחרר, אפרו-אמריקאי, שהשתמש בידע ובמיומנות הצבאית לפיגוע ירי. במקרה ההוא התבטא הרוצח, מיקה ג'ונסון, בדבר רצונו לרצוח שוטרים לבנים כנקמה על הרג שחורים בידי שוטרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!