דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נגיף הקורונה / 4 סימנים לא מעודדים למצב התחלואה בישראל: בתרחיש ה״אופטימי״ ימותו 700 חולים נוספים עד נובמבר

על פי פרופ׳ ערן סגל ממכון ויצמן, 1 מתוך 5 חולים במצב קשה נפטר | על פי האונ׳ העברית גם הסגר כבר לא יימנע את חציית סף הספיקה של מערכת הבריאות | על פי צוות המומחים של גמזו, בתי החולים על סף קריסה | תמונת מצב

צוות רפואי מוביל חולה קורונה לבית חולים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)
צוות רפואי מוביל חולה קורונה לבית חולים (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט / פלאש 90)
אסף צבי

קבינט הקורונה ידון בצהריים (שלישי) בהחמרה נוספת בהגבלות הסגר. הדיון מתקיים על רקע מספר החולים והמאושפזים שנמצא בעלייה מאז ראש השנה.

בימים האחרונים הוצגו תחזיות ודיווחים שמציירים תמונה קשה, לפיה גם במידה שהסגר יצליח ומספר החולים יירד, במערכת הבריאות צפוי עומס יתר של חולי קורונה קשים. איכות הטיפול בחלק ממחלקות בתי החולים, שאינן מיועדות לחולי קורונה, נפגע כבר עכשיו.

1. מספר החולים במצב קשה יחצה בקרוב את סף הספיקה של מערכת הבריאות 

מספר החולים במצב קשה צפוי לעלות מעל ל-800 תוך שבועיים. כך על פי קבוצת חוקרים מהאוניברסיטה העברית. 800 חולים, זה הרף שהוגדר כסף הספיקה של מערכת הבריאות, ונכון לאתמול (שני) כבר היו 653 חולים במצב קשה. זאת לאחר עלייה של כ-100 חולים בשבוע שקדם לראש השנה.

על פי הניתוח של החוקרים, ניתן למצוא במשך המגפה התאמה בין מקדם ההכפלה של חולים מאומתים חדשים, למקדם ההכפלה של חולים במצב קשה. בהפרש של תשעה ימים. כלומר, קצב העלייה בחולים המאומתים מקדים ב-9 ימים את קצב העלייה בחולים הקשים. זה המשתנה, עליו מתבססים החוקרים בקובעם שמספר החולים קשה יעקוף את ה-800 בשבועיים הקרובים.

פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, החתומה על הניתוח של האונ׳ העברית, אומרת ל'דבר' ש״תוצאות הסגר לא יהיו מיידיות. בשבועיים הראשונים אנשים עוד נדבקים בבתיהם על ידי בני משפחתם. גם מקומות עבודה נכון להעביר כמה שניתן לעבודה מרחוק, כדי לצמצם עוד יותר את התקהלות העובדים״.

2. אחד מחמישה חולים במצב קשה, צפוי למות

מודל שפיתח פרופ' ערן סגל, מומחה למדעי המחשב ממכון ויצמן, העלה ש-20% מהחולים שמתאשפזים במצב קשה, נפטרים. לפי פרופ׳ סגל, מחצית מהנפטרים מתים בתוך 5 ימים מרגע האשפוז.

80% מהחולים במצב קשה מחלימים, כשמחצית מהם מחלימים תוך 5 ימים, ושני שליש תוך 10 ימים. כ-15% מהמחלימים הונשמו מהלך אישפוזם. 100 חולים קשים חדשים בשבוע האחרון, משמעותם כ-20 מקרי מוות.

3. תרחיש ״אופטימי״ ופסימי 

פרופ' ערן סגל ניתח שני תרחישים לסגר הנוכחי. (א) תרחיש ״אופטימי״, על פיו הסגר השני יהיה אפקטיבי כמו הראשון: התחלואה תתייצב ולאחר מכן תרד בקצב של הסגר הראשון, ותמהיל החולים ישאר צעיר יחסית. על פי התרחיש הזה, מספר החולים במצב קשה, יגיע לכ-900 (מעל סף הספיקה), יתווספו כ-3,500 חולים חדשים במצב קשה, וימותו כ-700 איש נוספים עד אמצע נובמבר.

(ב) על פי התרחיש הפסימי, התחלואה תתייצב על הרמה הנוכחית אבל לא תרד. במצב כזה, בהינתן שתמהיל החולים החדשים ישאר צעיר כמו לאחרונה, ושהעומס בבתי החולים לא יפגע בטיב הטיפול: מספר החולים במצב קשה יעבור את ה-900 כבר באמצע אוקטובר, יתווספו כ-6,000 חולים חדשים במצב קשה, ו-1,200 איש ימותו עד אמצע נובמבר.

4. שחיקה דרמטית בקרב צוותים רפואיים

אינדיקציה מדאיגה נוספת מופיעה ב״דו״ח הברומטר״, שסוקר ומנתח באופן רציף את המצב בבתי החולים עבור פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו. הדו"ח נעשה על ידי צוות מומחים שנמצא בקשר רציף עם 30 בתי חולים ועם קופות החולים. מטרת הדו״ח לשקף את רמת השחיקה של הצוותים הרפואיים, מעבר לנתונים המספריים ה'יבשים'.

בדו"ח האחרון שפורסם, והוגש לממשלה ערב ראש השנה (16.9) הזהירו המומחים מפני פגיעה באיכות הטיפול בחולים בחלק מהמוסדות. ״בהתאם לעלייה בעומסים נצפית בחלק מבתי החולים, ובחלק מהמחלקות, פגיעה מסוימת באיכות הטיפול בעיקר בשל העומס על צוותי הטיפול הנמרץ והמחלקות הפנימיות. הפגיעה צפויה להחמיר אם תימשך העלייה בכמות המאושפזים ויהיה צורך בהסטת משאבים נוספים לטיפול בחולי הקורונה".

חלק מבתי החולים, כמו שערי צדק בירושלים ואסותא באשדוד, הודיעו בשבוע האחרון שלא יקבלו חולי קורונה חדשים. חלקם, כמו בית החולים ״גליל״ בנהריה ורמב״ם בחיפה, הודיעו על סגירת מחלקות פנימיות לצורך הסבתן לחולי קורונה.

הדו״ח מתריע גם על שחיקה בקרב הצוותים הרפואיים, ועל שיעור גבוה של בידודים (אתמול דיווח משרד הבריאות על מספר שיא של 3,944 צוותים רפואיים בבידוד). היעדר מסגרות לילדי הצוותים הרפואיים בזמן שבתי הספר והגנים סגורים עלול גם הוא לפגוע בזמינות הצוותים הרפואיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!