דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קורונה בעולם

קורונה בעולם / נגיף ללא גבולות | 156 מדינות בהסכם שיבטיח הפצה שוויונית של החיסון לקורונה

ההסכם שיזם ארגון הבריאות העולמי נועד להגן על מדינות שמערכות הבריאות שלהן פגיעות | ממשלת ספרד הורתה להדק את הסגר בבירה מדריד | שר הבריאות הצ'כי התפטר וראש הממשלה הודה שטעה כשנחפז להורות על פתיחת המשק בקיץ

דוגמה לחיסון קורונה מוצגת ברוסיה (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
דוגמה לחיסון קורונה מוצגת ברוסיה (Alexander Zemlianichenko Jr/ Russian Direct Investment Fund via AP)
אוריאל לוי

מגפת הקורונה ממשיכה להתפשט ברחבי העולם. כ-32 מיליון בני אדם אובחנו כנשאי הנגיף, 7,410,135 מהם חולים פעילים. למעלה ממחצית מהחולים הפעילים מרוכזים בשלושה מדינות בלבד: ארה"ב עם 2.5 מיליון חולים פעילים, הודו עם כמיליון, וברזיל עם קצת יותר מחצי מיליון חולים פעילים.

מניין המתים ממגפת הקורונה כמעט מגיע למיליון בני אדם, כאשר מחציתם בארבע מדינות בלבד: ארה"ב, ברזיל, הודו ומקסיקו. נתונים אלה דווחו על ידי 213 מדינות וטריטוריות בעולם ופורסמו כאן.

156 מדינות הודיעו אתמול (שני) על הצטרפותן להסכם שיזם ארגון הבריאות העולמי, שיבטיח הפצה שוויונית ומהירה של החיסון לנגיף הקורונה ברחבי העולם. ההסכם, המכונה COVAX, קובע כי 3% מאזרחיהן של המדינות החברות יזכו תחילה לגישה לחיסון, לכשיהיה אחד כזה, וכי שיעורם יגדל בהדרגה עד ל-20%. הוא נועד להגן על מדינות שמערכות הבריאות שלהן פגיעות, בדגש על עובדי צוותי רפואה ואוכלוסיות מוחלשות. בין המדינות שחתמו על ההסכם 64 מדינות בעלות הכנסה גבוהה, ביניהן כי החברות באיחוד האירופי ו-92 מדינות עניות ובינוניות.

בהסכם נקבעה מטרה נוספת של חלוקת שני מיליארד מנות של חיסונים בטוחים ויעילים ברחבי העולם עד לסוף 2021. מלבד ארגון הבריאות העולמי, המשקיעים הגדולים בחיסונים הם 'קרן ביל ומלינדה גייטס', המועצה האירופאית וממשלת צרפת. המדינות החברות, וכן יצרניות תרופות וארגונים נוספים השותפים להסכם, התחייבו להשקיע סכום של 1.4 מיליארד דולר במחקר ופיתוח של חיסון לנגיף.

מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס: "המירוץ לפיתוח חיסון ייעשה בשיתוף פעולה ולא כתחרות" (צילום: Naohiko Hatta/Pool AP)
מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס: "המירוץ לפיתוח חיסון ייעשה בשיתוף פעולה ולא כתחרות" (צילום: Naohiko Hatta/Pool AP)

לדברי ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, "זהו מנגנון שיאפשר תיאום גלובלי של חלוקת החיסון כדי להשיג את האפקט הגדול ביותר האפשרי ולסייע בהשגת שליטה על המגפה ובהבטחה כי המירוץ לפיתוח חיסון ייעשה בשיתוף פעולה ולא כתחרות".

ספרד

ממשלת ספרד הורתה אתמול (שני) להדק את הסגר בבירה מדריד וביקשה מאזרחי יתר המדינה שלא להגיע לבירה, זאת לאחר שמניין הנדבקים החדשים שאובחנו ביממה האחרונה במדינה האירופאית עומד על יותר מעשרת אלפים נפשות. הרשויות הודיעו שהחל מיום רביעי כ-860,000 תושבים יהיו חייבים להוכיח שהיציאה שלהם מאותן שכונות מוצדקת ושהיא למטרות עבודה, לימודים או טיפול רפואי בלבד. בכל מקרה אחר הם ישלמו קנס.

שוטרים במדריד מבצעים סגר על העיר, ספרד. 22 בספטמבר 2020 (צילום: (AP Photo/Manu Fernandez)
שוטרים במדריד מבצעים סגר על העיר, ספרד. 22 בספטמבר 2020 (צילום: (AP Photo/Manu Fernandez)

ראש ממשלת ספרד, פדרו סנצ'ז, קרא לצבא לסייע למטרופולין הגדול הנמצא בהסגר ואמר: "אנו זקוקים לעזרת הצבא בחיטוי, בהקמת מתקנים רפואיים זמניים ובסיוע לכוחות המשטרה באכיפת הסגר". יושבת ראש מחוז מדריד, איזבל דיאז אסויו, אמרה כי יש להקים מחדש בתי חולים מאולתרים שנסגרו במהלך חודשי הנסיגה בהתפשטות המחלה במדינה.

בספרד אובחנו עד כה 671,468 נשאים, ממשלת ספרד לא דיווחה לאחרונה על מספר החולים הפעילים, ולפחות 30,663 בני אדם מתו מהמחלה ומסיבוכיה.  

צ'כיה

שר הבריאות הצ'כי התפטר, וראש הממשלה הודה בטעויות. אנדריי באביש, ראש ממשלת צ'גיה, אמר אמש כי הוא נחפז להורות על פתיחת המשק בקיץ. בנאום טלוויזיוני הודה באביש כי "נסחפתי באווירה הכללית של חודשי הקיץ", כשקידם הסרת מגבלות שהוטלו בשל מגפת הקורונה. "זו הייתה טעות ולא אחזור על כך שנית". כך דווח ב'גרדיאן'.

ביום חמישי שעבר דיווחה צ'כיה על שיא חדש בגידול היומי בתחלואה, עם 3,123 מקרי מאובחנים חדשים.  שר הפנים, יאן האמצ'ק, אמר אתמול כי צ'כיה היא עתה המדינה שבה קצב הגדילה של המגפה הוא השני בגובהו באירופה, בחישוב של מספר מקרים למאה אלף תושבים. ספרד היא הראשונה במדד זה.

ראש ממשלת צ'יכה אנדריי באביש: "זו הייתה טעות ולא אחזור על כך שנית" (צילום: Johanna Geron, Pool Photo via AP)
ראש ממשלת צ'יכה אנדריי באביש: "זו הייתה טעות ולא אחזור על כך שנית" (צילום: Johanna Geron, Pool Photo via AP)

לדברי האמצ'ק, "המצב חמור. לפי המומחים, אם נעבור את הרף של 120 אלף מקרי הדבקה חדשים בחודש נעמוד בפני מחסור במיטות אשפוז. נעשה כמיטב יכולתנו כדי להימנע מכך". בנוסף לכך, שר הבריאות הצ'כי אדם וויטץ' התפטר אתמול והוחלף מיידית באפידמיולוג רומן פרימולה, שסייע בתיאום תגובת הממשלה למגפה.

בצ'כיה אובחנו עד כה 50,764 נשאים, ביניהם 25,425 חולים פעילים, ולפחות 522 בני אדם מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

נורבגיה

עיריית אוסלו אסרה על התקהלויות של יותר מ-10 אנשים בבתים פרטיים אחרי זינוק בהתפשטות נגיף הקורונה. ממשלת נורבגיה מפצירה באזרחיה לעטות מסכות כשהם נוסעים בתחבורה הציבורית. בימים האחרונים פתחו נהגי האוטובוס במדינה בשביתה, מה שגרם לנורבגים רבים להשתמש ברכבת החשמלית. "המצב באוסלו חמור. חייבים לעצור את ההתפתחות הזאת, ואנחנו חייבים לעשות את זה עכשיו", אמר ראש העיר אוסלו, ריימונד יהונסן.

בתוך כך, ועדת פרס נובל לשלום בנורבגיה הודיעה כי הטקס החגיגי בדצמבר הקרוב יתקיים במתכונת מצומצמת בשל מגבלות הקורונה וכי ההערכה היא שמקבלי הפרס לא יוכלו להגיע פיזית לאוסלו. מנהל מכון נובל בנורבגיה, אולב ניולסטד, אמר היום כי נבחנת האפשרות לקיים הענקת פרסים וירטואלית.

בנורבגיה אובחנו עד כה 13,005 נשאים, ביניהם 2,367 חולים פעילים, ולפחות 267 בני אדם מתו מהמחלה ומסיבוכיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!