דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יציבות פיננסית

כלכלה / תוקם ועדה לשמירה על היציבות הפיננסית

שר האוצר, משה כחלון, הודיע כי בכוונתו להקים ועדה שתתאם בין בנק ישראל, משרד האוצר ורשויות הפיקוח הפיננסיות. מטרתה תהיה לשמור על יציבות פיננסית ולמנוע משברים כלכליים דוגמת משבר הסאב-פריים מלקרות בישראל.

משבר כלכלי. צילום: Aaron Favila AP
משבר כלכלי. צילום: Aaron Favila AP
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי מאבק של שנים החליט שר האוצר משה כחלון להוציא לדרך את הקמת הועדה ליציבות פיננסית, שתעקוב אחרי הפעילות של כלל המערכות הפיננסיות בישראל במטרה לשמור על יציבות המערכת ולמנוע משברים פיננסים. היום פירסם שר האוצר את תזכיר החוק בו הוא קורא לציבור להעיר על החוק הקובע את הקמת הוועדה.

הרעיון העומד בבסיס הוועדה הינו כי מפגש תדיר בין הגורמים המרכזיים בכלכלה הישראלית, אשר במרכזו נסיון לזהות ולסכל מצבים של חוסר יציבות פיננסית, יכולים למנוע מצבי קיצון ומשברים כלכליים. הקמת הוועדה מתבססת על ההנחה כי יציבותו של כל מוסד וגורם פיננסי בפני עצמו אינה מבטיחה את יציבות המערכת כולה, וכי נדרשת ראייה אינטגרטיבית של כלל המערכת הפיננסית, הכוללת מאמץ לזהות סיכונים המתפתחים בה על פני זמן ואת סיכוני ההדבקה לרוחבה.

ההחלטה על הקמת ועדה מסוג זה עלתה על סדר היום כבר סביב המשבר הפיננסי של 2008. על פי ההערכות של קרן המטבע, מנגנונים מסוג היו יכולים לזהות את המשבר בטרם עת ולמנוע את התפתחותו. ב-2011 המליצה קרן המטבע לכל המדינות החברות בה להקים מנגנוני תיאום לפיקוח על המערכות הפיננסיות.

הנגידה פלוג והשר כחלון, ארכיון. צילום: פלאש 90.
הנגידה פלוג והשר כחלון, ארכיון. צילום: פלאש 90.

במהלך חמש השנים האחרונות נמנעה הקמת הוועדה בעקבות ויכוחים בין בנק ישראל לבין משרד האוצר באשר למי יעמוד בראשות הועדה ומה יהיו סמכויותיה. בסופו של דבר הוחלט כי בנק ישראל יהיה הגוף המוביל בועדה על מנת לקבל את אמון הציבור ולמנוע השפעה של אינטרסים פוליטיים על פעילות הועדה.

על פי התזכיר שהפיץ כחלון בראשות הועדה תעמוד נגידת בנק ישראל והיא תכלול שבעה חברים קבועים, בהם שלושה מבנק ישראל ושלושה ממשרד האוצר וכן ראש הרשות לנירות ערך. הועדה תתכנס ארבע פעמים בשנה וכל חבר בועדה יוכל לבקש את התכנסותה באופן מיוחד. על פי הצעת החוק הוועדה תפעל למסד שיתופי פעולה בין הגופים השונים המפקחים על המערכות הפיננסיות בישראל. הוועדה תקדם חילופי מידע בין רשויות הפיקוח השונות ותפעל לזהות סיכונים מערכתיים למנוע את התפתחותם ולהתריע בפני שר האוצר וראש הממשלה במקרה וייוצר חשש ליציבות המערכת הפיננסית בישראל.

משרד האוצר ובנק ישראל מזמינים את הציבור להעיר הערות לנוסח החוק המוצע בשבועיים הקרובים (עד לשביעי באוגוסט) אז יועבר החוק להצבעה בממשלה ולחקיקה בכנסת.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!