משרד התחבורה הודיע לחברות התחבורה הציבורית שהחל מהשבוע הבא עליהן לפטר כ-400 'פקחי קורונה' שתפקידם להגביר את הפיקוח על שמירת המרחק ועטיית המסיכות של הנוסעים בתחבורה הציבורית. להעסקתם יש חשיבות רבה, מפני שעל נהגי האוטובוס לא מוטלת אחריות על הפרת ההנחיות מצד הנוסעים ואין להם סמכות, או יכולת, לפעול בנושא.

הקצאת התקציב מיולי עד כה, נעשתה במעין 'דיל' עם משרד האוצר, ולתקופה קצרה בלבד. לפי משרד התחבורה, רק בשבוע הבא יתקיים דיון עם האוצר על הקצאת תקציב נוסף להמשך העסקת הפקחים. 

נסיעה ברכבת הקלה בירושלים במהלך תקופת הקורונה. (צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש90)

הפקחים הם למעשה דיילים שמעסיקות חברות התחבורה הציבורית באופן קבלני. משרד התחבורה משלם לחברות את עלות העסקתם החל מיולי, אך החלטה רשמית יל העסקתם התקבלה רק אתמול (שני).

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מקס מורוגובסקי, יו"ר הוועד המנהל בארגון 'תחבורה בדרך שלנו', התייחס לפיטורים הצפויים: "תמוה שדווקא בתקופה כה רגישה מישהו מעלה בדעתו לצמצם את הפיקוח על שמירת המרחק ועטיית המסיכה בתחבורה הציבורית. אנחנו מצפים ממשרד התחבורה ומשרד האוצר להפסיק לכבות שריפות על גב הנוסעים ולבוא לציבור עם תכנית סדורה כדי לוודא שלא נוצרים מוקדי הדבקה בתחבורה הציבורית".

נסיעה באוטובוס בתקופת הקורונה. (צילום: יוסי זמיר/פלאש90)

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון משתמשי התחבורה הציבורית '15 דקות', אמרה כי "הדרך היחידה לשמור על נוסעי התחבורה הציבורית ובאותה העת לאפשר להם להתנייד היא להגדיל את השירות ולאכוף עטיית מסיכות".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה:

"חברות התחבורה הציבורית מפעילות כיום פקחים נוספים שגויסו ביולי לטובת פעילות הסברה וסיוע באכיפת הנחיות התו הסגול לנסיעה באוטובוסים. הפקחים הנוספים מתגברים את 400 הפקחים הקבועים, המועסקים בפיקוח שוטף בתחבורה הציבורית ומסייעים להם בהגברת בטיחותם של הנוסעים בתחבורה הציבורית.

"באוגוסט הוארכה פעילות פקחים אלה עד לסוף ספטמבר. הפיקוח הנוסף בתחבורה הציבורית התממש באמצעות תקציב מיוחד. משרד התחבורה רואה חשיבות גדולה בהמשך הפיקוח ומניעת התפשטות הקורונה והשמירה על בריאות הציבור. לכן נעשתה פנייה לאוצר בבקשה לקבלת תקציב נוסף שיאפשר להמשיך את תגבור הפקחים לתקופה נוספת. דיון בנושא יתקיים בין משרד האוצר למשרד התחבורה בהמשך השבוע".