דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נאבקים בקורונה

סגר שני / סגר מלא החל מיום שישי: בתי הכנסת יפתחו רק בכיפור, הפגנות יוגבלו, עבודה חיונית בלבד

הממשלה אישרה לפנות בוקר (ה') כניסה לסגר מלא, שיימשך עד אחרי החגים | מתווה ההפגנות יובא לאישור הכנסת

ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בה אושרו תקנות הסגר, 24.9.20 (צילום מסך מתוך סרטון שפרסם משרד ראש הממשלה)
ראש הממשלה נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בה אושרו תקנות הסגר, 24.9.20 (צילום מסך מתוך סרטון שפרסם משרד ראש הממשלה)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה לפנות בוקר (חמישי) סגר מלא החל מיום שישי ועד לאחרי החגים. במסגרת הסגר ימשיכו לעבוד רק מקומות עבודה חיוניים,ביום בכיפור יפתחו בתי הכנסת במתווה מיוחד, הפגנות יוגבלו למרחק של קילומטר מהבית בקבוצות של עד 20 איש.

מתווה הסגר המסתמן

  • יפעלו רק עסקים חיוניים, כפי שיוגדרו על-ידי רשות החירום הלאומית.
  • התקהלויות, לרבות הפגנות, עד 20 איש ובמרחק של עד קילומטר מהבית.
  • בתי הכנסת ייסגרו, לבד מיום כיפור בו יפעלו במתכונת מיוחדת.
  • לא יתקיימו טיסות יוצאות מנמל התעופה בן גוריון.
  • מסעדות יפעילו משלוחים בלבד.

ההחלטה התקבלה לאחר שקבינט הקורונה דן בנושא ביום רביעי משעות הצהריים, ללא הכרעה, בדיון שכלל עימותים בין ראש הממשלה והשרים. לבסוף אושר המתווה בפורום מצומצמם, שכלל את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ, שר הפנים אריה דרעי, שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן.

ההחלטה על סגר מלא התקבלה בממשלה למרות התנגדות חלק מהשרים. שר האוצר ישראל כ"ץ אמר כי ״ניתן היה לקדם צעדים לבלימת המחלה מבלי לפגוע פגיעה אנושה במפעלים ועסקים במגזר הפרטי, שאינם מקבלים קהל ומקפידים היטב על הוראות משרד הבריאות". גם נגיד בנק ישראל אמיר ירון תמך בעמדה שאין צורך לסגור את כל המשק, כמו גם הפרויקטור רוני גמזו שהתנגד לסגר המהודק והציע לפעול לפי מתכונת של 50% פעילות במגזר הפרטי.

ד״ר רון תומר, יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים: "להחמרת הסגר ישנן השלכות ברורות ומיידיות – הרס הפעילות העסקית ושחרור מיידי של עובדים לביתם החל ממחר. לא נוכל להמשיך לשלם שכר בתנאי סגר מלא, ואנו צופים כי אחוז האבטלה בישראל יזנק". בנוסף קרא תומר לחריג את התעשייה וההי-טק מהמגבלות.

ד"ר נאיל אליאס, מנהל בית החולים הצרפתי בנצרת: "הסגר היה החלטה בלתי נמנעת על מנת לעצור את הגידול בתחלואה. למרות הסגר הציבור חייב להבין כי באירוע חירום יש להגיע לבית החולים ולא לחשוש מהסגר".

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

שר המשפטים: "הסכמנו לסגר אבל עכשיו אתם פתאום רוצים החלטה שתאסור רק הפגנות בבלפור"

ראש הממשלה התעמת עם שר המשפטים אבי ניסנקורן סביב הכוונה להגביל את הזכות להפגין. על פי דיווחים שונים, אמר ניסנקורן: "הסכמנו לסגר אבל עכשיו אתם פתאום רוצים החלטה שתאסור רק הפגנות בבלפור. זה לא הגיוני, לא דמוקרטי וגם לא נכון עבורך". נתניהו בתגובה: "אם נאפשר להתרחק מהבית לטובת הפגנות, אנשים יוכלו לצאת לחוף הים ולהגיד שהם מפגינים. מי אמר שצריך להרחיק כדי להפגין? שיפגינו מתחת לבית".

שר הכלכלה קורא לקבלת עמדות אנשי המקצוע

שר הכלכלה עמיר פרץ: "אמון הציבור נפרם כי כל יומיים אנחנו מביאים הצעה אחרת. אני מציע לקבל את המתווה שהכינו בלילה היועץ המשפטי, מ"מ המפכל ומנכ"ל משרד הבריאות".​

שר החוץ גבי אשכנזי טוען כי נתניהו רוצה להטיל סגר מלא מ"שיקולים פוליטיים"

אשכנזי טען כי מערכת הבריאות אינה ממליצה על סגר מלא, וביקש לדעת מהי הסיבה האמיתית לרצון של ראש הממשלה להחמיר את ההגבלות. ברקע הדברים שרים מכחול לבן טוענים כי ראש הממשלה מבקש לעצור את קיום ההפגנות נגדו ואינו מהסס לגזור "גזרת מוות על אנשי העסקים".

תנועת הדגלים השחורים: הפגנות בגשרים ובצמתים ושיירות מחאה ברחבי הארץ

תנועת הדגלים השחורים הודיעה כי תמשיך לקיים פעולות מחאה כנגד ראש הממשלה גם בסוף השבוע הקרוב. "מדינת ישראל נמצאת בסגר שכולו אשמה של הנאשם נתניהו. במשך למעלה מחצי שנה הוא התעסק במשפטו, בהסתה, בטיסות פאר והטבות מס. העובדה שבמדינת ישראל יש קרוב ל-7000 נדבקים ביום היא מחדל יום הכיפורים של נתניהו. אם מדינת ישראל רוצה להתגבר על משבר הקורונה- הדרך עוברת דרך עזיבת נתניהו את תפקיד ראש הממשלה. נמשיך במאבק למען אזרחי ישראל ומדינת ישראל".​

השר פרץ: צריך להתמודד עם משבר התשלום לעובדים ששהו בבידוד

שר הכלכלה אמר: "כפי שאתם יודעים, ב-30 לספטמבר מסתיימת חובת המעסיקים לשלם לעובדים בבידוד ימי מחלה, זאת בהתאם לפסיקת בג"צ מלפני חודשיים. כבר לפני חודש פניתי יחד עם השר שמולי לשר האוצר בכדי לפתור את הנושא. אם זה לא ייפתר, אזרחים שצריכים להביא פרנסה הביתה, יעדיפו לעבוד במקום להכנס לבידוד. זה מה שאנחנו רוצים?"​

שר הכלכלה, עמיר פרץ, קורא לתת למגזר העסקי כמה ימים להיערך להחמרת תנאי הסגר

פרץ: "אחרי שהמגזר העסקי השקיע כל כך הרבה בהתארגנות לעמוד בתנאי הסגר הנוכחי, לבוא היום ולהחמיר יפגע בהם קשות. האוצר ואנחנו השקענו כל כך הרבה במתן פיצויים ומענקים, אני לא רואה סיבה לסגור באופן מיידי מבלי לתת להם להיערך לפחות כמה ימים​".

"בלי הפגנות אין דמקורטיה. תגידו שאין יותר דמוקרטיה, למה לעשות את ההצגה?"

עו"ד גונן בן יצחק, ממובלי מחאת 'קריים מינסטר' אמר ל'דבר': "אם תתקבל החלטה לאסור הפגנות, נקבל כתנועה החלטה. ברמה האישית, הממשלה לא לגיטימית, ולא אקבל את הכרעתה. אם יגידו לי לנשום רק 12 שעות מתוך 24 שעות זה הגיוני? זו זכות שלי. בלי הפגנות אין דמקורטיה. תגידו שאין יותר דמוקרטיה, למה לעשות את ההצגה?"

שר האוצר מאשים את כחול לבן בפגיעה במגזר הפרטי

לטענת השר כ"ץ, "משרד האוצר הציג בפני קבינט הקורונה נתונים ותוכנית משמעותית שהראתה שניתן וצריך לאפשר את המשך פעילות המגזר הפרטי, שאיננו מקבל קהל, תוך שמירה קפדנית על כללי הבריאות. מיליוני מפרנסים וכלכלת ישראל אינם יכולים לשמש כבני ערובה לסדר יום פוליטי, של מפלגת כחול לבן, המנוגד לחלוטין לאינטרס הציבורי. אני רואה את זה בחומרה רבה, ואעמוד על כך שהתוכנית שהצגתי תאושר וימנע הנזק החמור לכלכלת ישראל".​

ראש הממשלה טען בישיבה שסגר מלא יגיע ממילא תוך ימים ועדיף להתחיל אותו בתקופת החגים

כזכור שר הכלכלה עמיר פרץ ביקש לתת למגזר העסקי מספר ימים להתארגן בהתאם להנחיות החדשות.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו ממליץ להטיל "סגר חכם"

מנכ"לית משרד האוצר: "סגר מלא מוריד פטיש על המגזר העסקי"

קרן טרנר טענה כי "יש היום 1.1 מיליון איש שלא מגיעים למקומות העבודה שלהם. לפי הבדיקות שלנו, התנועה בכבישים ירדה בשליש".

על פי סקר N12 ישנו רוב בציבור התומך בהגבלת ההפגנות וסגירת בתי הכנסת

מיקי זוהר בטוויטר: כחול לבן מבקשים להשוות בין ההפגנות לתפילות ביום הקדוש ביותר, "הם נפלו על הראש?"

יו"ר הקואליציה צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "כחול לבן מתעקשים לתמוך בהמשך קיום ההפגנות ומבקשים להשוות אותן לגודל התפילות ביום כיפור, היום הקדוש ביותר לעם ישראל. הם נפלו על הראש? עד מי נוכל לקיים איתם ממשלה כשכל מה שמעניין אותם זה לפגוע בראש הממשלה? צריך לומר את האמת: הם מעולם לא היו פרטנרים אמתיים שלנו וגם לעולם לא יהיו".

ראש הממשלה שוקל מתווה שיאפשר השארת בתי כנסת במתכונת מצומצמת

הדגלים השחורים: "האשמה מוטלת לפתחו של הנאשם נתניהו"

הדגלים השחורים בתגובה להחלטה על סגר מלא: ״מדובר בשעה קשה לעם ישראל. מדינת ישראל צוללת לתוך תהום עקב המחדלים הבלתי נגמרים של נתניהו. זהי שעה לכל עם ישראל להפנים את מה שאנו אומרים חודשים: נאשם בפלילים לא יכול לנהל מדינה. האשמה מוטלת לפתחו של הנאשם נתניהו. הוא ורק הוא אחראי לכישלון הגדול בתולדות המדינה״

הדגלים השחורים: "האשמה מוטלת לפתחו של הנאשם נתניהו"

הדגלים השחורים בתגובה להחלטה על סגר מלא: ״מדובר בשעה קשה לעם ישראל. מדינת ישראל צוללת לתוך תהום עקב המחדלים הבלתי נגמרים של נתניהו. זהי שעה לכל עם ישראל להפנים את מה שאנו אומרים חודשים: נאשם בפלילים לא יכול לנהל מדינה. האשמה מוטלת לפתחו של הנאשם נתניהו. הוא ורק הוא אחראי לכישלון הגדול בתולדות המדינה״

יו"ר ארגון בתי הכנסת: "קוראים לכלל בתי הכנסת להתפלל במרחב הפתוח"

יו"ר הארגון העולמי של בתי הכנסת דוד בן נאה להחלטת קבינט הקורונה:

"אנו קוראים לכלל בתי הכנסת למלא אחר המלצת גדולי ישראל והרשויות ולהתפלל במרחב הפתוח. בלי פתרונות של קפסולות, הפרדות, מחיצות או פתרונות יצירתיים אחרים. אנו בעת חירום ואל לנו לסכן את נפשינו או את זולתינו בעת הזו. כבר בימי הגל הראשון ראינו את הסכנה הגדולה בהדבקה בבתי הכנסת ועל כולנו לגלות אחריות מלאה ולא להיכנס כלל לבתי הכנסת.

"ליבנו דואב וכואב שביום הקדוש ביותר בשנה אנו נאלצים לצאת ממקדש מעט, אך הסגירה היא צו השעה. זו המצווה המוטלת עלינו בשעה הקשה הזו- להרכין ראשינו ולצאת בהכנעה לתפילות במרחב הפתוח. רבותינו לימדונו "וחי בהם"- ולא שימות בהם.

"על ראשי הקהילות וגבאי בתי הכנסת לפעול לקיום מנייני תפילות במרחב הפתוח תוך יצירת הצללות ושמירה על הנחיות משרד הבריאות. יש להשתדל ככל הניתן להקדים את תחילת התפילה ולקצרה במידת האפשר על מנת לשמור על בריאות המתפללים גם מפני התייבשות בחום הכבד.

"כולנו תפילה שהגזירה הזו תוסר במהרה מעל פנינו ויחד נזעק ביום הכיפורים הזה בקול גדול- "אבינו מלכנו- מנע מגפה מנחלתך".

ח"כ יאיר לפיד: "לא היינו צריכים להגיע לסגר. המחיר הכלכלי, הנפשי והחברתי יקר מידי"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד אמר בתגובה להחלטה על הסגר: "לא היינו צריכים להגיע לסגר. המחיר הכלכלי, הנפשי והחברתי יקר מידי. היינו חייבים לטפל בקורונה לא בפטיש אלא באיזמל, זה היה אפשרי".

הוא מונה שישה דברים שצריך כעת לבצע:

1. אסטרטגיית יציאה ברורה עם פרמטרים ברורים. מה ייפתח מחדש מתי, מה המדד להצלחה, מה אנחנו מנסים להשיג? כמה מקרים חמורים וכמה בדיקות חיוביות יובילו לפתיחת בתי ספר מחדש, לפתיחת עסקים מחדש, לפתיחת בתי כנסת מחדש, להחזרת ההפגנות. והכל חייב להיות שקוף לציבור. ועקבי ולא משתנה כל יומיים.

2. מודל פיצוי לעצמאים שייכנס לתוקפו מיידי עם תחילת הסגר, רשת בטחון ודמי אבטלה לעצמאים, וביטול מודל החל"ת ומעבר למודל הגרמני.

3. הקמת מערך חקירות אמיתי רחב היקף, קטיעה, סגירה ואכיפה ברמה המקומית לצד מערכת רפואת חירום שמסוגלת להתמודד ברמה הארצית עם עומסי תחלואה.

4. מינוי דובר מקצועי למשבר. בלי מסיבות עיתונאים פוליטיות, רק מידע והוראות ברורות לציבור הישראלי כל יום.

5. דוגמא אישית של כל חברי הממשלה. כל שר שעובר על כללי הסגר חייב להתפטר מיד. זה כולל את ראש הממשלה. אנחנו חייבים לבנות את אמון הציבור.

6. ביום שאחרי הסגר לתת לראשי הערים את הסמכויות והמשאבים שינהלו את הערים בשיתוף פיקוד העורף.

קבינט הקורונה התכנס בשעה 14:00 לדיון בהחמרת ההגבלות בסגר, זאת אחרי שהדיון שערך אתמול (שלישי) הסתיים ללא הסכמה על ההגבלות בתחום התפילה וההפגנות. במסגרת המסמך שהעביר לקבינט, המליץ פרופסור גמזו לצמצם את הנוכחות במקומות העבודה במגזר הפרטי ל-50%; לסגור את בתי הכנסת ולאסור על התקהלויות חג רחבות; לסגור את כלל השווקים, כולל שוקי ארבעת המינים; ואכיפה מוגברת על מניעת מקוואות ביום כיפור.

הדיון התקיים על רקע הזינוק המדאיג בתחלואה. 19 חולים נפטרו אתמול, ו-6,923 נדבקים חדשים אותרו בבדיקות; כך על פי אתר משרד הבריאות שהתעדכן לאחר כיממה בה לא עבד בגלל תקלה טכנית. מספר המתים מאז העדכון האחרון זינק ב-31 ועומד על 1,316.

על פי נתוני התחלואה התבצעו אתמול 59,169 בדיקות, 11.7% מהן היו חיוביות. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו אמר אתמול לוועדת הקורונה של הכנסת כי היעד שמתגבש במשרד ליציאה מהסגר הוא 7% תוצאות חיוביות ביממה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!