דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

בעולם / לאחר חצי שנה של עצירת פעילות, עובדי הוליווד חוזרים מוגנים לסט הצילומים

בהסכם מיוחד גובש מתווה שישמור על בריאותם ויבטיח את זכויותיהם בימי המגפה | בזימבבואה האחיות שבות לשולחן המשא ומתן לאחר שביתה של שלושה חודשים וכניסתו לתפקיד של שר בריאות חדש | בברזיל עובדי הדואר שבו לעבודתם בהישגים חלקיים

מאחורי הקלעים של הסרט 'היו זמנים בהוליווד' (צילום: באדיבות yes)
מאחורי הקלעים של הסרט 'היו זמנים בהוליווד' (צילום: באדיבות yes)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הוליווד חוזרת לעבודה, בברזיל עובדי הדואר סיימו שביתה בת למעלה מחודש, ובזימבבואה האחיות חוזרות למשא ומתן אחרי שלושה חודשים. דיווחי עבודה בעולם בזמן הקורונה.

בהוליווד ישמרו על העובדים מפני הקורונה

האיגודים בהוליווד – תעשיית הסרטים האמריקאית, הודיעו כי הגיעו להסכמה על מתווה פעילות בזמן הקורונה עם האולפנים הגדולים. ההסכם יאפשר חידוש כללי של הפקת סרטים וטלוויזיה לאחר חצי שנה של עצירת פעילות ואבטלה נרחבת. חזרת הפעילות תהיה תוך שמירה והגנה על העובדים מפני הקורונה.

איגודי העובדים של הבמאים, עובדי הבמה ועוד הודיעו במשותף ביום שני השבוע על העסקה שהושגה עם איגוד מפיקי הסרטים ותכניות הטלוויזיה לאחר חודשים של משא ומתן.

מטה אגודת הבמאים של אמריקה (צילום: Mike Dillon/ויקימדיה)
מטה אגודת הבמאים של אמריקה (צילום: Mike Dillon/ויקימדיה)

המתווה כולל שימוש חובה ומקיף בכלי מיגון אישיים ובדיקת אנשי הצוות, ומפקח ייעודי על הקורונה שיוודא ביצוע של הגנות אלו. תופעל ב"מערכת מצב" המגבילה באופן מוחלט את האינטראקציות בין אנשים על סטים על פי דרישות תפקידם, מה שבישראל נקרא קפסולות. מי שחייב להיפגש עם יותר אנשים ייבדק בתדירות גבוהה יותר ויהיו עליהם אמצעי הגנה ומחמירים יותר ודרישות לשמירת מרחק. שחקנים ייבדקו לעתים קרובות במיוחד מכיוון שעבודתם מול המצלמה לא תאפשר חבישת מסיכות או שימוש באמצעי הגנה אחרים.

ההסכם מעניק גם 10 ימי חופשת מחלה בתשלום לכל עובד, שניתן יהיה להשתמש בה לאחר בדיקות חיוביות או כאשר יש צורך בבידוד. על פי ההסכם עובד שהשתמש בימי מחלה אלו יוחזר לסט כל עוד הוא פעיל.

"הנהלים החדשים סוללים את הדרך לעובדי קריאטיב, שנפגעו קשה מהמגפה, לחדש את מלאכתם ופרנסתם במקומות עבודה שעוצבו מחדש באופן ששומר על בריאותם", אמרו האיגודים בהצהרה משותפת.

 האחיות בזימבבואה סיימו את השביתה וישובו לשולחן המשא ומתן

התפרצות הקורונה בזימבבואה שמה את האחיות בסיכון גבוה יותר להידבק במחלה, בגלל המפגש הרחב שלהן עם החולים. לפני כשלושה חודשים, האחיות החלו במחאה, לאחר שהממשלה עיקרה מתוכן את המשא ומתן עם עובדי המגזר הציבורי כאשר הכריזה שלא ייחתמו הסכמים קיבוציים מכל סוג בשלושת החודשים הקרובים.

כחלק מהמחאות, בהפגנה בבית חולים בבירה האררה שקראה לספק ציוד מגן אישי לאחיות ולהעלות את שכרן, ממשלת זימבבואה עצרה 13 אחיות. הן אמנם שוחררו בערבות, אך פוטרו מעבודתן.

שוטרים רודפים אחרי אחות בית חולים ממשלתי בזימבבואה במהלך הפגנת אחיות בדרישה לשיפור תנאי עבודתן. 6 ביולי (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
שוטרים רודפים אחרי אחות בית חולים ממשלתי בזימבבואה במהלך הפגנת אחיות בדרישה לשיפור תנאי עבודתן. 6 ביולי (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)

תנאי העבודה בזימבבואה קשים מאוד ויש ירדה דרסטית בערך הכסף, כאשר מדווח על אינפלציה של קרוב ל-1,000% ועלייה בעלות המחייה. זו מציאות שהפכה את שכר עובדי המגזר הציבורי, אלו שכן מאוגדים בהסכמים הקיבוציים, לחסר ערך כמעט.

איגוד האחיות של זימבבואה (ZINA) שבת במשך שלושה חודשים. בין דרישותיו של הארגון: תשלום שכר האחיות בדולר אמריקאי, עדכון שכר, חלוקת מענקי קורונה ייעודיים וכן אספקת אמצעי הגנה מתאימים למניעת הידבקות מהקורונה.

עכשיו, החליטו באיגוד האחיות זינה להקפיא את השביתה כדי לתת הזדמנות לשר הבריאות הנכנס שהביע נכונות לנהל משא ומתן בתום לב, בתקווה שבכך ישופר מצבם.

בשלושת החודשים האלו נפתח קמפיין בינלאומי של סולידריות בפלטפורמת לייבור סטארט שעדיין פעיל וקורא לממשלת זימבבואה לכבד את זכויות האחיות לעבודה הוגנת ובטוחה ולהחזרתן של האחריות המפוטרות. במסגרת הקמפיין נאספו למעלה מ-4000 חתימות מכל העולם.

האחיות בזימבבואה שבו לעבודתן ולשולחן המשא ומתן(צילום: labourstart)
האחיות בזימבבואה שבו לעבודתן ולשולחן המשא ומתן(צילום: labourstart)

זימבבואה מוגדרת בין עשרת המדינות שמתייחסות הכי גרוע לעובדים על פי המדד של קונפדרציית האיגודים המקצועיים הבינלאומית. עם האינפלציה המשתוללת, הממשלה שמפזרת את כספי הציבור על מותרות לפוליטיקאים – כך לפי טענות העובדים, נגיף הקורונה המשתולל ומסכן את בריאות הציבור, האחיות יזדקקו לכל התמיכה שרק יוכלו לקבל במאבקן.

כ-100,000 עובדי הדואר בברזיל סיימו את שביתתם

שביתת עובדי חברת הדואר הממשלתית, Correios, החלה לאחר שההנהלה ביטלה באופן חד צדדי את ההסכם הקיבוצי שלה עם האיגודים FENTECT ו-FINDECT. קוריאוס ניסתה להוציא 70 סעיפי מפתח מהסכם הקיבוץ הקיבוצי שלהם, כולל סעיפי חופשת לידה, שוברי מזון וסיוע לתלויים עם צרכים מיוחדים.

ביום שני, דיון בבית הדין העליון לענייני עבודה התיר לחברת הדואר לבטל כ-50 סעיפים בהסכם הקיבוצי והשית חצי מימי השביתה על החברה וחצי על העובדים. למרות הבשורות הקשות העובדים גם זכו להעלאה של שכר בגובה 2.6%.

כמעט 100,000 עובדי הדואר בברזיל שובתים (צילום: Uniglobalunion)
כמעט 100,000 עובדי הדואר בברזיל שובתים (צילום: Uniglobalunion)

לפני הדיון המכריע ובזמן השביתה, האיגוד המקצועי הבין לאומי UNI קרא לסולידריות עם העובדים בברזיל וביקש מתומכיו להדפיס שלטים ולתלות במקום העבודה, לתייג ברשתות חברתיות בתמיכה במאבק ולשלוח סרטוני תמיכה.

על פי האיגודים, ההתקפה על זכויות עובדי הדואר היא חלק ממערכה רחבה יותר של ממשל בולסונארו להפריט את שירותי הדואר. בנוסף, בעיצומה של המגפה, הממשלה לא עמדה בדרישות העובדים הבסיסיות ביותר ולא סיפקה להם הגנה מפני הקורונה. כתוצאה מהזנחה זו, מספר הנדבקים במקומות העבודה גדל. למעלה ממאה עובדי דואר נפטרו וחברת הדואר אינה מיישמת אף אחד מהפרוטוקולים המומלצים על ידי ארגון הבריאות העולמי.

כריסטי הופמן, מזכ"לית UNI, האיגוד המקצועי העולמי המונה 20 מיליון חברים ומייצג 2.5 מיליון עובדי דואר ב-90 מדינות, אמרה ש-UNI עומדים בסולידריות עם העובדים בברזיל והוסיפה כי "מגיפת וירוס הקורונה העולמית הראתה ששירותי דואר ועובדי דואר הם יסוד חיוני לחברות אנושיות וחייבים להגן עליהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!