דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה עולמי. ארגון העבודה הבינלאומי

עבודה עולמית / ארגון העבודה הבינ"ל: השקעות ממשלתיות הן הפתרון לפגיעה בהכנסה מעבודה כתוצאה מהקורונה

דו"ח שהפיק הארגון מראה מתאם ישיר בין גובה ההשקעה הממשלתית (כאחוז מהתמ"ג) לבין ירידה בהפסדי שעות עבודה | חשש: הפערים בין מדינות העולם יילכו ויגדלו | מזכ"ל הארגון: "צורך דחוף באסטרטגיה עולמית להחלמה באמצעות דיאלוג, שיתוף פעולה וסולידריות"

מימין: פס ייצור במפעל לשמן זית באיטליה,ומפעל לייצור כובעים בבנגלדש. (צילום: Alessia Pierdomenico /  Sk Hasan Ali / Shutterstock.com)
מימין: פס ייצור במפעל לשמן זית באיטליה,ומפעל לייצור כובעים בבנגלדש. (צילום: Alessia Pierdomenico / Sk Hasan Ali / Shutterstock.com)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארגון העבודה הבינלאומי מדווח על ירידה מסיבית בהכנסות הקשורות לעבודה ברחבי העולם בעקבות הקורונה. עוד עולה מניתוח הנתונים בהערכה שפרסם אתמול (רביעי) הארגון כי יש קשר ישיר בין השקעות ממשלתיות לבין היכולת של שוק העבודה להתאושש. הדו"ח מעלה את החשש שהפער בתמריצים הפיסקליים שנעשים בתקופת הקורונה יגדיל עוד יותר את אי-השוויון בין מדינות עשירות לעניות.

בהערכה שפרסם הארגון על השפעות הקורונה על עולם העבודה נחשפים ההפסדים ההרסניים בירידה בשעות העבודה לעובדים ברחבי העולם שנגרמו על-ידי ההתמודדות עם מגפת הקורונה. על-פי הערכות בדו"ח, ההכנסה העולמית מעבודה ירדה בכ-10.7%, השווים לכ-3.5 טריליון דולר, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019. נתון זה אינו כולל תמיכה בהכנסה הניתנת באמצעים ממשלתיים. הירידה הגדולה ביותר הייתה במדינות המוגדרות עם הכנסה בינונית-נמוכה, בהן הפסדי ההכנסות מעבודה הגיעו לכ-15.1%.

צעירה חובשת מסכה בספרד, במהלך מגפת הקורונה. (צילום: AP Photo/Felipe Dana)
צעירה חובשת מסכה בספרד, במהלך מגפת הקורונה. (צילום: AP Photo/Felipe Dana)

במהדורה השישית של דו"ח 'הקורונה ועולם העבודה' שהופק על-ידי ארגון העבודה הבינלאומי נכתב כי הפסדי שעות העבודה העולמיים בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 היו "גדולים משמעותית" מההערכה במהדורה הקודמת של הדו"ח שפורסמה ב-30 ביוני. האומדן המתוקן של זמן העבודה הגלובלי שאבד ברבעון השני השנה, בהשוואה לרבעון הרביעי ב-2019 הוא 17.3%, שהם שווה ערך ל-495 מיליון משרות מלאות, בהתבסס על שבוע עבודה בן 48 שעות. ההערכה הקודמת הייתה 14%, או 400 מיליון משרות מלאות. הרבעון השלישי של 2020, שיסתיים עוד מספר ימים, צפוי לסכם הפסדים של שעות עבודה גלובליות בגובה 12.1% שהם כ-345 מיליון משרות.

העתיד, נכון לעכשיו, לא נראה מזהיר. התחזית הסתמכה על כך שתהיה התאוששות מהירה יותר של שווקי העבודה אבל התחזיות לרבעון הרביעי והאחרון של שנת 2020 החמירו ועלו מ-4.9% אובדן שעות עבודה, או כ-140 מיליון משרות, ל-8.6% שהם 245 מיליון משרות.

אף על פי שסגירת מקומות עבודה פסקה במקומות רבים, קיימים שינויים משמעותיים בין אזורים. 94% מהעובדים עדיין נמצאים במדינות עם מגבלות כלשהן במקום העבודה, ו-32% נמצאים במדינות עם סגירות של כל מקומות העבודה פרט לעבודות החיוניות.

אנשים עוטים מסיכות בשוק בג'אמו, הודו, יום רביעי, 9 בספטמבר 2020. (AP Photo/Channi Anand)
אנשים עוטים מסיכות בשוק בג'אמו, הודו, יום רביעי, 9 בספטמבר 2020. (AP Photo/Channi Anand)

השקעות ממשלתיות משפיעות לטובה

הדו"ח האחרון בחן את יעילותן של השקעות ממשלתיות בהקלה על שוק העבודה והתגלה כי במדינות בהן קיימים נתונים מספקים לרבעון השני של 2020, קיים מתאם ברור המראה שככל שההשקעות הממשלתיות גדולות יותר (כאחוז מהתוצר), כך ההפסדים בשעות העבודה נמוכים יותר. הדו"ח מראה כי השקעה נוספת של אחוז אחד מהתמ"ג השנתי בעולם היה מצמצם את הפסדי שעות העבודה בעוד 0.8%.

עם זאת, בעוד שחבילות השקעה הממשלתיות מילאו תפקיד משמעותי בתמיכה בפעילות הכלכלית ובצמצום הירידה בשעות העבודה, הן התרכזו במדינות בעלות הכנסה גבוהה, שכן לכלכלות מתפתחות וצומחות יש יכולת מוגבלת לממן צעדים כאלה.

עובדת מנקה רכב בברלין. (צילום: Photo by aslu/ullstein bild via Getty Images).
עובדת מנקה רכב בברלין. (צילום: Photo by aslu/ullstein bild via Getty Images).

פער יחס התמריץ-לשעות עבודה במדינות בעלות הכנסה נמוכה מסתכם בפחות מאחוז מהערך הכולל של חבילות ההשקעה הממשלתיות עליהן הכריזו מדינות בעלות הכנסה גבוהה. על מנת שמדינות מתפתחות יגיעו לאותו יחס תמריץ-לשעות העבודה שאבדו, כמו במדינות בעלות הכנסה גבוהה, הן יצטרכו להזרים עוד 982 מיליארד דולר או 45 מיליארד דולר במדינות בעלות הכנסה נמוכה ו-937 מיליארד דולר במדינות עם הכנסה נמוכה-בינונית.

הפער העצום בהשקעות שנעשו על-ידי המדינות מדאיג עוד יותר לאור הגירעונות הקיימים ממילא ברשתות הביטחון הסוציאליות במדינות מתפתחות רבות. יתר על כן, חלק מהמדינות הללו נאלצו להפנות את ההוצאות הציבוריות ליעדים אחרים על מנת למתן את השפעת המשבר על שוק העבודה.

גיא ריידר, מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי (קרדיט צילום: Crozet / Pouteau)
גיא ריידר, מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי (קרדיט צילום: Crozet / Pouteau)

"כמו שאנחנו צריכים להכפיל את מאמצינו לנצח את הנגיף, כך עלינו לפעול בדחיפות ובהיקף נרחב כדי להתגבר על השפעותיו הכלכליות, החברתיות והתעסוקתיות. זה כולל שמירה על תמיכה בעבודות, בעסקים ובהכנסות", אמר מזכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי, גיא ריידר. "כשהאסיפה הכללית של האו"ם מתכנסת בניו יורק, יש צורך דחוף שהקהילה הבינלאומית תקבע אסטרטגיה עולמית להחלמה באמצעות דיאלוג, שיתוף פעולה וסולידריות. שום קבוצה, מדינה או אזור לא יכולים לנצח את המשבר הזה לבד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!