דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עובדים במאבק / יו"ר ההסתדרות לאדלשטיין: "עובדי מד"א בקצה גבול היכולת, דרושים תקנים בדחיפות"

בר-דוד קרא לשר הבריאות לסייע בהקדם לעובדים, שנמצאים בחזית המאבק בקורונה | יו"ר ועד העובדים עוזר לייפר: "אנחנו כבר שנים בתקינה חסרה, ועל אחת כמה וכמה בחודשים האחרונים. העובדים פשוט קורסים בגלל העומס"

עובד מד"א לבוש חליפת מגן נושא דגימות של נבדקים לנגיף קורונה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עובד מד"א לבוש חליפת מגן נושא דגימות של נבדקים לנגיף קורונה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר הסתדרות ארנון בר דוד פנה לשר הבריאות יולי אדלשטיין בדרישה להגדלת התקנים במגן דוד אדום ומתן תגמול נוסף לעובדים נוכח העומסים הכבדים והסיכון הנוסף בתקופת הקורונה.

"עם תחילת המגיפה גויסו עובדי מד"א בכוחות מתוגברים לביצוע בדיקות קורונה ולטיפול והעברת חולים לבתי החולים, ופעולות נוספות הכרוכות בהתמודדות התפשטות נגיף הקורונה – תוך סיכון עצמי גבוה להידבק בנגיף כשהם עובדים" כתב בר-דוד במכתבו. "לשם ביצוע המשימות בצורה הטובה ביותר, נדרשת תוספת תקנים – על מנת לעמוד בעומס, לשפר את השירות, לאפשר לצוותים להתאוורר ולחדש כוחות – מה שלא ניתן במצבת העובדים כיום וברמת הפעילות המוגברת".

"בנוסף יש להגיע לסיכום בהקדם לגבי תשלום בגין עומס, עבודה מאומצת בשעות רבות, סיכון אישי, רפואי וחשיפה להידבקות בנגיף ולצורך לשהות בבידוד". בר-דוד הדגיש כי עוד טרם משבר הקורונה, היה מחסור גדול במד"א בתקנים למילוי כל משימותיו בשגרה – "כיום המצב הוא ניצול כוח העבודה עד לקצה גבול היכולת וערב קריסה".

עוד ציין בר-דוד כי עובדים רבים במד"א מועסקים כיום באמצעות חברות כוח אדם או בהעסקה שעתית – תצורות העסקה מפלות לדבריו המייצרות זכויות מופחתות, מוטיבציה שלילית, בריחת עובדים והיעדר מחויבות וחשש לפגיעה במיומנות ובאיכות השירות.

ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, בלשכתו (צילום: יונתן בלום)
ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, בלשכתו (צילום: יונתן בלום)

עוזר לייפר, יו"ר הועד, אמר ל'דבר': "אנחנו כבר שנים ארוכות עובדים בתקינה חסרה, ועל אחת כמה וכמה בששת החודשים האחרונים. לא עשינו חשבון, העובדים, ועבדנו עם ההנהלה. לא ספרנו שעות. התגייסנו מיד למשימה, שהיא עבודה שוחקת ובלתי נפסקת. אנחנו גם דוגמים, גם מפנים חולים שרבים מהם חולים בנגיף או חשודים כחולים בנגיף. הרבה עובדים נדבקו במהלך עבודתם. העובדים פשוט קורסים בגלל העומס. הדרישה המרכזית שלנו היא מענה לעומס הזה, אבל אנחנו בהחלט סבורים שמגיע לעובדים שלנו גם מענק על העבודה המסורה שלהם בתקופה הזו".

עובדי מד"א נתנו בחצי השנה האחרונה מענה טלפוני במוקד החירום ללמעלה מ-5 מיליון פניות, וכן הקימו והפעילו מערך דגימות שבדק למעלה ממיליון אזרחים. במהלך תקופה זו השתנה אופי הפעילות היום יומי בחברה, ועובדיה נדרשים לעבוד שעות ארוכות תחת ציוד מיגון, לעיתים בתנאי מזג אוויר קשים.

עוד הוסיף לייפר כי מזה שנתיים שוועד העובדים נמצא במו"מ עם משרד הבריאות להסדרת תוכנית 'מד"א בקהילה', תוכנית שתאפשר לפרמדיקים להגיע לביתם של חולים עם ציוד שיאפשר היוועצות עם רופא מרחוק – אשר תוכל לחסוך פינויים מיותרים לבתי החולים ולהקטין את העומסים על חדרי המיון. הנושא לדבריו, תקוע במשרד הבריאות.

"יש לנו אחריות, אנחנו גוף הצלה לאומי, ומעדיפים למצות את כל התהליך כדי לא להגיע לסכסוכי עבודה", סיכם לייפר, "אנחנו תמיד מגיעים להסדרים ומקווים שגם הפעם נגיע להסדר".

גיל בר-טל, יו"ר הסתדרות המעו"ף: "בשעה שעובדי מד"א עומדים בחזית המלחמה בהתפשטות נגיף הקורונה, יש מקום להקצות תקנים לעובדים ולא להעסיקם בתת תנאים או שיטות העסקה עקיפות וחברות קבלן, לשפר את השירות באמצעות תקצוב תכנית מד"א בקהילה כפי שדרשה הנהלת מד"א ולתגמל את העובדים אשר עובדים שעות ארוכות תחת ציוד מגן וסיכון עצמי. אני כולי תקווה שהעניין יוסדר בהקדם".

מלשכת שר הבריאות טרם נמסרה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!