דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 25.8°תל אביב
  • 23.3°חיפה
  • 22.0°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 25.9°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

סגר שני / בצל הסגר: משרד הרווחה ו'יד שרה' מתקינים לחצני מצוקה בבתי קשישים

במסגרת הפרויקט המשותף מותקן גם חיישן המגלה נפילה בבית ומוענק שירות ביקור רופא מוזל | עד כה נהנים מהשירות כ-2,000 קשישים ברחבי הארץ | יוסף מלכה, בן 86 מנתיבות: "זה מאוד עוזר לבנאדם, במיוחד כשהוא לבד"

קשיש לבד בבית. אילוסטרציה. (צילום: Shutterstock)
קשיש לבד בבית. אילוסטרציה. (צילום: Shutterstock)
יהל פרג'

"הרבה צריכים את זה, זה עוזר לבנאדם במיוחד כשהוא לבד, שלא נזדקק, אבל זה עוזר הרבה, יש לך ביטחון כשאתה ישן", מספר ל'דבר' יוסף מלכה, בן 86 מנתיבות, שבמסגרת פרויקט משותף של משרד הרווחה  ועמותת יד שרה, הותקן בביתו לחצן מצוקה. מאז פרוץ מגפת הקורונה, ביד שרה דיווחו על זינוק של כ-300%  בביקוש למוקד המצוקה שהיא מפעילה.

למעלה מ-120 זקנים ועריריים שנפטרו בביתם ונמצאו לאחר ימים רבים טופלו בידי מתנדבי זק"א מתחילת 2020. התרבות המקרים האלו, דחפו את המשרד לשיתוף הפעולה עם יד שרה, כשבזק"א מברכים על כל פעולה שתצמצם את המלאכה שהם מבצעים. לקשישים יותקן חינם חיישן המגלה נפילה ברחבי הבית ולחצן מצוקה, המקשר ישירות למוקד של יד שרה, הכל במימון המשרד ובעזרת המתנדבים של הארגון.

עקב הגידול המחריד במקרי הפטירה של קשישים עריריים מאז הקורונה, יצאנו בפרויקט אדיר של חלוקת לחצני מצוקה וחיישני נפילה…

Posted by ‎איציק שמולי | Itzik Shmuli‎ on Friday, September 25, 2020

"התקינו לי את הלחצן לפני כמה חודשים", מספר מלכה, "וכבר יצא לי להשתמש בו, באים מהר, זו עזרה גדולה גדולה. זה משהו יוצא מהכלל וזה בחינם".

למלכה, יליד אלג'יר, 24 נכדים ו-12 נינים אבל כולם גרים רחוק ממנו. הוא נישא מחדש רק לפני חודשיים, אחרי שהתאלמן, ומתאר מציאות מוכרת של יותר מדי קשישים בישראל:  "השכנים לא במיוחד עוזרים. כל אחד לבד, כולם צעירים, אבל בינתיים אני מסתדר לבד ברוך השם, יש לי מטפלת ל-3 שעות בבוקר ותודה לאל, הכל יסתדר".

יוסף מלכה:"זה עוזר לבנאדם במיוחד כשהוא לבד" (צילום: אלבום פרטי)
יוסף מלכה:"זה עוזר לבנאדם במיוחד כשהוא לבד" (צילום: אלבום פרטי)

"אני מאחל לכל עם ישראל שתיהיה שנת אושר ועושר", הוא אומר, "בלי מלחמות בלי מחלות, ושאדם יאהב את השני בין אדם לחברו. זקן זה כמו תינוק, עזרתי להרבה, בעצמי התנדבתי בעבר, זו עשייה לשם שמיים".

"כל קשיש במדינת ישראל צריך שיש מי שידאג לכל מחסורו"

לפי עו"ס ענבל לוריא, האחראית על הפרויקט במשרד העבודה והרווחה, הושקעו בו למעלה מ-12 מיליון שקלים, כשהיעד הוא לחבר ללחצני המצוקה והחיישנים 15,480 קשישים ללא עורף משפחתי בטווח של החצי השנה הקרובה.

"הפרויקט התחיל בסוף אפריל", מספרת לוריא, "אחרי שהבינו במשרד שחייבים לעשות משהו עם מקרי המוות בבית של הקשישים, אך בפועל קשישים לא רצו להצטרף כי ניתן להם רק לחצן המצוקה, וזה לא מה שהם צריכים ביום יום שלהם. שכנענו את המנכ"ל לבצע שינוי מהותי בהסכם עם 'יד שרה', ועכשיו אנחנו נותנים הכל – ביקור רופא בזול, אמבולנס מוזל ואת החיישן. בפועל, על השירות עצמו הקשיש או מחלקת הרווחה ברשות לא מוציאים אגורה שחוקה, כל המימון בידי המשרד".

ענבל לוריא: "שכנענו את המנכ"ל לבצע שינוי מהותי בהסכם עם 'יד שרה', ועכשיו אנחנו נותנים הכל". (צילום: אלבום פרטי)
ענבל לוריא: "שכנענו את המנכ"ל לבצע שינוי מהותי בהסכם עם 'יד שרה', ועכשיו אנחנו נותנים הכל". (צילום: אלבום פרטי)

לדבריה, כבר עכשיו מחוברים למוקד של יד שרה בין 1,500 ל-2,000 קשישים בכל הארץ. "בגלל עניינים טכניים טלפון נייד לא עוזר לתת את השירות לקשיש, התקנת קו טלפון קווי היא הוצאה, אבל אנחנו מקווים שהקשישים יבינו שעדיף לעשות מאמץ ולהתחבר לקו נייד", היא מוסיפה, "פישטנו מאוד את החיבור לשירות, אפשר לעשות זאת דרך 106 העירוני או מוקד 118 של משרד הרווחה, וזו בשורה גדולה כי זה מפשט את העבודה של העובדים הסוציאליים ברשויות. בינתיים השירות יסופק לשנתיים, ואנחנו מקווים שנוכל להאריך אותו בהמשך".

מוישי כהן, מנכ"ל יד שרה, מסביר כי "הקורונה החריפה את מצוקת הבדידות של אלפי קשישים, שלמעשה כבר למעלה מחצי שנה בקושי יוצאים מהבית. מוקד המצוקה שלנו חווה בחודשים האחרונים עלייה משמעותית בפניות של לסיוע. אנו מברכים על היוזמה הברוכה של משרד הרווחה ופועלים יחד לאתר את כל הקשישים הבודדים בישראל על מנת לחבר אותם אלינו ולדאוג לבריאותם".

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "כל קשיש במדינת ישראל צריך לדעת שבתקופה קשה זו יש מי שידאג לכל מחסורו. מול האתגר האדיר של הקורונה זוהי חובתנו לוודא שאף ישראלי לא יישאר מאחור, ובוודאי שלא האוכלוסייה המבוגרת. ללחצני המצוקה, המחוברים למוקד של יד שרה, יש חשיבות קריטית בשמירה על חייהם ברגעים הקשים ביותר".

להצטרפות לפרוייקט – לחצו כאן

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!