דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

סגר שני / "הקורונה תעבור, הקהילה תישאר": מתפללים ב-3 בתי כנסת על הסגירה וההתארגנות ליום כיפור

בבית הכנסת 'אמרי נועם' בקריית יובל התפילות ייערכו בחוץ בלי החזנים הקבועים | במניין 'הנרקיס' ברחביה מתפללים בחוץ כבר חצי שנה, ובית הכנסת 'טרנטו' בנחלאות יחליטו רק ביום כיפור מי ייכנס למבנה | "להתפלל ביחד ניתן תמיד, בכל מקום"

אביהו רייכלר עם חברי מניין הנרקיס, רחביה (צילום: דוד טברסקי)
אביהו רייכלר עם חברי מניין הנרקיס, רחביה (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

בתי הכנסת בירושלים נועלים את שעריהם לשבועיים הקרובים, מלבד יום כיפור. בסיור בבוקר שישי, שבו עדיין מותר להתפלל גם במבנים, רוב המניינים הקבועים התפללו בחוץ. מתווה התפילות ביום כיפור יאפשר להם לקלוט הרבה פחות מתפללים מבדרך כלל, וגם הפגיעה הכלכלית מורגשת. למרות זאת, מתפללים מספרים לדבר שהם מבינים את ההחלטה. "פיקוח נפש דוחה את הכל", אומר אחד מהם. אחר תוהה אם היה ניתן לקבל החלטה אחרת, שתאפשר לבתי הכנסת להחליט מי נכנס אליהם ולתת עדיפות לחברי הקהילה הקבועים.

"התחושה מאוד קשה, אבל פיקוח נפש דוחה את הכל"

יוסף לוי, גבאי, בית כנסת 'אמרי נעם' בשכונת קרית יובל בירושלים

בית הכנסת הבנוי ממבנה אבן מרשים ברחבות הקטנים, משמש בעיקר את קהילת יוצאי מצרים, אבל מגיעים אליו מתפללים מכל השכונה ומכל העדות. כל התפילות בבית הכנסת ייערכו בחוץ, בסוכה, וברחבה ליד, בקפסולות. עד 25 איש. "זה מספיק לנו" אומר לוי "אנשים גם יכולים לעלות למעלה, לרחבה של בית הכנסת. ביום כיפור עצמו אנשים יוכלו להיכנס פנימה ויחולקו לקפסולות בתוך המבנה".

יוסף לוי, גבאי בית הכנסת 'אמרי נועם', ירושלים (צילום: דוד טברסקי)
יוסף לוי, גבאי בית הכנסת 'אמרי נועם', ירושלים (צילום: דוד טברסקי)

איך התחושה לקראת תפילות עם הגבלת מקום ביום כיפור?
"מאוד קשה ומאוד עצוב. החזנים הקבועים שאיתנו עשרות שנים לא הולכים להגיע. בימים הנוראים אנשים מגיעים לפה גם מרחוק, בסביבות 150 מתפללים. המקום מלא עד אפס מקום, ואנשים מתפללים גם בחוץ בגלל תפוסה מלאה."

ההחלטה על הסגר נכונה לדעתך?
"זה מהלך נכון וצודק. למרות הכל. פיקוח נפש דוחה את הכל. אפילו דוחה שבת. תפילה בציבור זה מרבנן, אפילו לא מהתורה."

כגבאי בית הכנסת, מה ההשפעה של הסגירה על המצב הכלכלי של בית הכנסת?
"מכיוון שזו תקופת החגים יהיו השפעות כלכליות שליליות. ההכנסות של אמצע השבוע לא מספיקות, ואנחנו נבנה תכנית לגיוס כספים עם צאת החגים כדי להבין איך ממשיכים הלאה".

"מתכוונים לעבור את המשבר ביחד כקהילה, ולשמור אחד על השני"

אביהו רייכלר, חבר ומארגן במניין הנרקיס, שכונת רחביה בירושלים

ברחוב מרדכי נרקיס מתקבצים בשישי בבוקר עשרות מתפללים בשתי קפסולות. הם משתייכים לבית כנסת מקומי בשכונה, אבל הם לא מתפללים בתוכו מבחירה, פרט למובילי התפילה שיושבים בתוכו. חברי הקהילה התחילו להתפלל בחוץ לפני מספר חודשים לבקשתם של המתפללים המבוגרים מחשש להידבקות. אחד מהמתפללים במניין המתפללים חלה בקורונה והבריא.

מתפללים בחוץ, שכונת רחביה (צילום: דוד טברסקי)
מתפללים בחוץ, שכונת רחביה (צילום: דוד טברסקי)

רייכלר מספר שמתארגנים כ-30-40 מתפללים ברחביה לתפילות, הם מודיעים ומעדכנים אחד את השני בוואטסאפ על מקומות ההתכנסות. "אנחנו לא נכנסים למבנה של בית הכנסת עצמו, וגם ביום הכיפורים נתפלל רובנו מחוץ למבנה בית הכנסת הקטן".

בהתחלה חשבו חברי המניין לבנות סוכות או אוהלים ארעיים למתפללים, אך ויתרו על כך עקב מחסור בתקציב, ומכיוון שמספיק נוח להמשיך להתפלל בחוץ. "מדובר במניין ותיק וקבוע, רוב החברים בו מבוגרים. כקהילה אנחנו מתכוונים לעבור את המשבר ביחד ולשמור אחד על השני."

מה דעתך על הסגר וסגירת בתי הכנסת?
"החשש התמידי הוא על הבריאות והפרנסה של האנשים. להתפלל ביחד ניתן תמיד, בכל מקום. כאשר על סדר היום מדברים על מובטלים, על חולים ואפילו חס וחלילה חולים קשה, צריך להבין איך ניגשים לעניינים הללו תחילה".

"היה אפשר לקבל החלטה אחרת"

אסף קדוש, חבר קהילה, בית כנסת טרנטו, שכונת אהל משה בירושלים

בית הכנסת הוותיק עומד בבניין אבן ישן וקטן מאוד, סמוך לשוק מחנה יהודה. "לקראת יום הכיפורים מגיעים לכאן הרבה מאוד אנשים", אומר קדוש. לדבריו, את ההחלטה על מספר האנשים שייכנסו לבית הכנסת יקבלו רק ביום כיפור עצמו.

סמטה סמוכה לבית הכנסת טרנטו בנחלאות, שבה נערכות התפילות. (צילום: דוד טברסקי)
סמטה סמוכה לבית הכנסת טרנטו בנחלאות, שבה נערכות התפילות. (צילום: דוד טברסקי)

איפה אתם עומדים כקהילה?
"בית הכנסת נמצא במשבר תקציבי כבר תקופה ארוכה. ישנן כל מיני קרנות שיתופיות של בתי הכנסת בנחלאות שיתנו גבוי לבית הכנסת הקטנים, אך זה שאין תפילות בחגים מגדיל את המשבר התקציבי. התפילה ייערכו ברחוב, ויביאו לכאן אוהל לקראת יום ראשון בבוקר."

קדוש מצר על סגירת בתי הכנסת במהלך הסגר, וחושב שהיה אפשר לקבל החלטה טובה יותר, למשל לאפשר לגבאים להחליט מי נכנס לבית הכנסת, או לסגור את בתי הכנסת לקהילות הקבועות בלבד – החלטה שליישומה נדרשת היערכות מראש.

איך מתקיימות התפילות כרגע?
"האנשים מתפללים ברחוב ליד בית הכנסת עם שמירה על ההנחיות, ויש רחבה גדולה במרכז השכונה אליה מגיעים מתפללים. אני התפללתי פה כל השנים וממשיך להתפלל, ואני לא מתכוון להפסיק או ללכת למקום אחר."

איך מתייחסים בקהילה לסגר ולסגירת בתי הכנסת?
"אנשים בקהילה מאוד ממלכתיים, מקפידים על ההנחיות ושומרים על החוק. משפחות מכובדות של שוטרים מתפללות פה. אף אחד לא יעשה דבר שמסכן את השכנים או חברי הקהילה, כי יש הערכה לחיי הקהילה. הקורונה הזו תעבור, אבל הקהילה תישאר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!