דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת יום כיפור

זיכרון / "שנים רציתי שהשיר שנכתב לזכר אחי יולחן. השנה, לפני הקורונה, זה יצא לפועל"

ישי שץ היה בן 10 כשאחיו, אבנר, נפל בקרבות החזית הסורית במלחמת יום הכיפורים | בשנה בה טקסי הזכרון מבוטלים או מצטמצמים, הוא הצליח להביא להלחנה של שיר שנכתב מיד לאחר מותו של אבנר, ולביצועו על ידי הזמר יהודה סעדו

אבנר שץ ז"ל (תמונה מאתר 'יזכור')
אבנר שץ ז"ל (תמונה מאתר 'יזכור')
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ישי שץ היה בן 10 כשאחיו, אבנר, נפל במלחמת יום הכיפורים. לראשונה מאז נפילתו, לא התקיימה השנה האזכרה השנתית לחללי המלחמה בחטיבת הצנחנים שבה לחם. גם האזכרה המשפחתית תתקיים בפורום מצומצם. אבל דווקא השנה, 47 שנים אחרי, הוא הצליח להפוך שיר שנכתב מיד לאחר מות אחיו לשיר מולחן.

אבנר שץ נולד ב-1953 בקיבוץ הדתי חפץ חיים שבשרון, אח לתשעה. הוא למד בבית הספר היסודי בקיבוץ ובישיבת בני עקיבא ברעננה, וזכור כיוזם ומארגן של האירועים החברתיים בישיבה, וכספורטאי מצטיין. ב-1971 הוא התגייס לגדוד 50 של הנח"ל במסגרת גרעין בני משקים, ויצא לקורס צניחה ולקורס מפקדי כיתות.

כשפרצה המלחמה היתה יחידתו של אבנר פרוסה באזור רמת הגולן. ביום השני למלחמה, ה-7 באוקטובר 1973, התקבלה ידיעה כי צוות תצפית שהוצב בתל סאקי שבדרום הרמה (כיום סמוך למושב רמת מגשימים) הותקף באש כבדה של ארטילריה סורית. הם תוגברו בשישה טנקים מחטיבות השריון 7 ו-188, וכשהאש נמשכה, נקרא אבנר להוביל צוות חילוץ נוסף. הוא חיפה על חייליו בירי מקלע, עד שנפגע ונהרג. במותו היה בן 20.

תל סאקי, המקום שבו נהרג אבנר שץ ז"ל. (צילום: Alhimik / Wikimedia commons)
תל סאקי, המקום שבו נהרג אבנר שץ ז"ל. (צילום: Alhimik / Wikimedia commons)

הקרב בתל סאקי נמשך עד צהרי ה-8 באוקטובר, שבו הגיע כח חילוץ נוסף מאוגדת השריון 146. בסך הכל נהרגו בתל סאקי 32 לוחמים.

"באופן רשמי עד היום לא קיבלנו הודעה על מותו", מספר האח ישי, "במקרה יצא שאחד המפקדים, מאיר, היה יחד איתו, ואחרי הקרב הזה שלחו אותו הביתה. גיסתי שאלה אותו שאלה והוא אמר לה שהוא נהרג, והיה אסור לה להגיד. אני ידעתי את זה בערך עשרה ימים אחר כך, וזה התגלגל, ולא הודעה רשמית של הצבא."

ישי שץ (צילום:אלבום פרטי)
ישי שץ (צילום:אלבום פרטי)

איך אתם מנציחים את זכרו?
"יום הזיכרון של הצנחנים יוצא בח' בתשרי, יומיים לפני יום כיפור. בכל שנה נפגשים באנדרטה של הצנחנים, והשנה זה לא היה. בנוסף, כל שנה אנחנו עולים לקבר, אומרים כמה מילים בנוסף לפרקי תהילים, וגם מילים אישיות. ההורים שלנו ושלושה אחים כבר לא בחיים."

ומה תעשו השנה, עם הסגר וההגבלות?
"השנה אנחנו מתלבטים בגלל הקורונה. אנחנו מדברים מתי לעלות ואיך לעלות. תמיד מגיעים אחיינים ודודים, והשנה יש סגר והם לא יבואו."

"הוא נהרג כדי שאנחנו נחיה"

ישי אומר שבמשפחתו מציבים במקום הראשון את ערך החיים, בחירה שמשליכה גם על האבל המשפחתי, וגם על היחס לקורונה. "אנחנו החלטנו ללכת עם הפסוק 'ובחרת בחיים'. אנחנו לא חיים בצל האבל, הוא נהרג כדי שאנחנו נחיה, ולא כדי שנזכיר אותו כל היום. נזכיר אותו פעם בשנה, ובחרת בחיים. צריך להקפיד על מסכות, ריחוק. אני לא רואה את הילדים, רק דרך הווידאו בווטסאפ."

גם האמונה עוזרת להתמודד. "הדת מחזיקה אותנו, האמונה מחזיקה אותנו לא ליפול ולשמור על שמחת חיים. אנחנו ואנשים מאמינים, דתיים, זה שומר לנו על השפיות והאמונה וצדקת הדרך' וזה נותן לנו את הכוחות להמשיך להלאה."

שיר הזכרון הישן זכה לחיים חדשים

לאחר מותו של אבנר כתב אחד מחברי הקיבוץ שיר קצר לזכרו. בשנה האחרונה פעל ישי להלחין את השיר. "כל הזמן השיר הזה היה לי בראש. שנים אני רציתי שזה יהפוך לשיר והשנה, לפני הקורונה, זה יצא לפועל. לפני שנה הוצאנו חוברת לזכרו, וביקשתי שמישהו ילחין את זה". בני המשפחה פנו לזמר יהודה סעדו, שהלחין וביצע את השיר. ואלו מילות השיר, שכתב החבר המכונה בשם קיצור – ש"ל:

"בחיוך על פניך הלכת, אל מול אש מלחמה וקרבות
ודמך הצעיר ששפכת, הטהור שבדם קורבנות
לעיטור וציון לא ציפית, עת בליל הדמים הנורא
על אחיך לנשק חיפית, בגופך בלב בלי מורא".

השיר שנכתב לזכרו של אבנר שץ, מתוך חוברת לזכרו
השיר שנכתב לזכרו של אבנר שץ, מתוך חוברת לזכרו
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!