דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפחתונים

שביתת אזהרה / מאבק מטפלות המשפחתונים: שכר נמוך ממינימום, בלי תנאים סוציאליים

500 מטפלות במשפחתונים קיימו היום שביתת אזהרה, בדרישה ממשרד הכלכלה לשפר את תנאי העסקתן. מטפלת מאשדוד: "אני עובדת כל החיים מגיל 18, ואני אמורה להתקיים מדמי זיקנה?"

מטפלות במשפחתון (צילום ארכיון: נתי שוחט)
מטפלות במשפחתון (צילום ארכיון: נתי שוחט)

מטפלות משפחתונים מכלל מגזרי החברה הישראלית פתחו היום (שני) בשביתת אזהרה על תנאי עבודתן הפוגעניים, ובייחוד על היעדר הפרשות לפנסיה עבורן. כ-500 מטפלות הפגינו הבוקר מול בית ראש הממשלה נתניהו, המכהן גם כשר הכלכלה, בטענה כי הן סובלות ממעמד ייחודי ופוגעני במיוחד בשוק העבודה. המטפלות מפעילות בביתן משפחתונים לפעוטות בגילאי 3-0 בפיקוח משרד הכלכלה, והן מאוגדות בארגון כוח לעובדים.

המטפלות הן לכאורה עובדות עצמאיות, ואין ביניהן לבין משרד הכלכלה יחסי עובד-מעביד. לפיכך, הן אינן מקבלות תלוש שכר, הפרשה לפנסיה או תנאים סוציאליים. עם זאת, מוטלת על המטפלות רגולציה של משרד הכלכלה, והן אינן קובעות את התעריף שיקבלו עבור כל ילד או את מספר הילדים שיקלטו. המטפלות נדרשות גם לשלם מכיסן על התאמת ביתן להגדרות שקובע משרד הכלכלה, ובמידה והן חולות או יושבות שבעה הן מחויבות למצוא בתקופה זו מחליפה ולממנה מכיסן. משרד הכלכלה גם אינו מכיר בשעות הבישול והניקיונות הנלוות לטיפול בפעוטות. לטענת המטפלות, הן עובדות 11 שעות ביום (230 שעות חודשיות) עבור שכר שנמוך משכר המינימום, ללא חסכון פנסיוני, הפרשות לביטוח לאומי והפרשות לפיצויים.

משרד הכלכלה מסבסד את ההרשמה למשפחתונים המפוקחים עבור הורים המתקשים לעמוד בעלות, בהתאם לדרגות שכרם. כ-18,000 ילדים נהנים מפעילות המשפחתונים, כשליש מהם ממשפחות המוכרות לשירותי הרווחה. "אנחנו ממלאות תפקיד חברתי חשוב" אמרה רחל אברהם, חברת הנהגת האיגוד ומטפלת מבני ברק, "דווקא בתקופה שבה ברור עד כמה פרוץ תחום הגיל הרך וקרוב ל-77% מהמסגרות לילדים לא מפוקחות, אנחנו מציעות מסגרת מפוקחת ושפויה כלכלית, המאפשרת לשני בני הזוג באלפי משפחות לצאת ולעבוד. לא ייתכן שבמקביל, יתעקש משרד הכלכלה לדרדר אותנו, אלפי מטפלות, למעמד של משפחות רווחה".

"אני מטפלת כבר 22 שנה" אמרה אורלי ביליץ', מטפלת מאשדוד, "בעוד 7 שנים אגיע לדמי זקנה. מה זה דמי זיקנה? יוגורט ואולי תרופות. אני עובדת כל החיים מגיל 18, ואני אמורה להתקיים מדמי זיקנה?"

ממשרד הכלכלה נמסר כי המשרד "מצוי מזה זמן בשיח מול מנהלות המשפחתונים, בכלל הסוגיות שהעלו. לצערנו, למרות השיח וקידום הסוגיות, החליטו חלק מהמטפלות להשבית הבוקר את הלימודים, ושוב ההורים הם אלו הנפגעים. בכוונתנו להמשיך בפגישות ובהידברות, לרבות פגישה נוספת שנקבעה להיום."

עוד מסרו ממשרד הכלכלה כי כ-25% מכלל המשפחתונים השתתפו בשביתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!