דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / מפת העומס במחלקות הקורונה: 9 בתי חולים עם מעל ל-90% תפוסת אישפוז

בבית חולים הדסה מאושפזים 113 חולי קורונה עם מעל ל-100% תפוסה, בבית חולים 'לגליל' מאושפזים 111 חולים לאחר סגירת ארבע מחלקות | בתוך שבוע נוספו 346 מיטות במחלקות הקורונה, בין היתר עקב פתיחת מחלקות אשפוז תת-קרקעיות

מחלקות קורונה בבתי חולים שיבא, איכילוב, מעיני הישועה ושערי צדק (צילום: פלאש90)
מחלקות קורונה בבתי חולים שיבא, איכילוב, מעיני הישועה ושערי צדק (צילום: פלאש90)
דפנה איזברוך
אסף צבי
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בתי החולים בהם מחלקות הקורונה העמוסות ביותר על פי דו"ח מכלול האשפוז של משרד הבריאות שפורסם אתמול (שלישי) הדסה עין כרם בירושלים, בו מטופלים 113 חולי קורונה בתפוסה מלאה של מחלקות הקורונה (103%), והמרכז הרפואי הגליל בנהריה עם 111 חולי קורונה וב-97% מתפוסת מיטות הקורונה.

בתי חולים נוספים בהם התפוסה מוגדרת מעל 100% הם שערי צדק בירושלים (103%, 70 חולים), קפלן ברחובות (76 חולים, 109%), ואסותא אשדוד (29 חולים, 107%). בארבעה בתי חולים נוספים התפוסה עולה על 90% – איכילוב בת"א, ברזילי באשקלון, שמיר (אסף הרופא) בצריפין, והמשפחה הקדושה בנצרת.

81% תפוסה, 346 מיטות נוספו מהשבוע שעבר

לפי הדו"ח, בסך הכל מאושפזים בתי החולים 1593 חולי קורונה. 1,442 חולים מאושפזים במחלקות הקורונה, מתוך 1,773 מיטות במחלקות אלו – תפוסה של 81%.  151 חולי קורונה נוספים מאושפזים בבתי החולים במחלקות שאינן מחלקות קורונה.

346 מיטות נוספו בתוך שבוע

הקיבולת של מחלקות הקורונה בתי החולים גדלה ב-346 מיטות מאז פרסום הדוח הקודם בשבוע שעבר (22 בספטמבר), מ-1,427 מיטות ל-1,773. גם מספר המאושפזים עלה, ביחס כמעט זהה – מ-1,202 ל-1,442. התוספת נובעת מהכשרת שטחים חדשים למחלקות קורונה, וכן מהסבת מחלקות אשפוז קיימות בבתי החולים למחלקות קורונה, מה שמגדיל את העומס במחלקות האחרות ופוגע ביכולת של בתי החולים להעניק טיפול איכותי.

206 מונשמים, 20 ברמב"ם בחיפה

מדד נוסף לעומס על הבתי החולים הוא מספר החולים הקשים והקריטים, מכיוון שחולים קשים דורשים יותר השגחה מהצוות המטפל. מבין כלל המאושפזים, 211 נמצאים במצב קריטי ו-542 נמצאים במצב קשה. בסך הכל 753 חולים במצב קריטי ומעלה, מספר המתקרב לסף הקיבולת לחולים קשים שהוגדר על ידי פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. בשבוע שעבר הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו להיערך לאשפוז של 1,500 חולים במצב קשה.

חולים מונשמים דורשים השגחה אינטנסיבית במיוחד ביחס 1:1 של אחות טיפול נמרץ לכל מטפל מונשם ולא אחות על שני מטופלים כמו מונשם שאינו חולה קורונה. לפי הנתונים, בסך הכל היו אתמול 206 חולים בהנשמה פולשנית. בבית החולים רמב"ם יש 20 חולים מונשמים, בהדסה עין כרם יש 17 חולים מונשמים, ובאיכילוב יש 16 חולים מונשמים.

4 מחלקות נסגרו בנהריה, ברמב"ם ובבילינסון מאשפזים מתחת לאדמה

במרכז הרפואי 'לגליל' בנהריה כבר נסגרו מחלקה גריאטרית, שתי מחלקות פנימיות ומחלקת השיקום היחידה בבית החולים והוסבו למחלקות קורונה. בית החולים מתכנן לפתוח מחלקת קורונה חמישית, לאחר שרק בשבוע שעבר נפתחה בו מחלקה רביעית. בשבועיים האחרונים נפתחו מחלקות קורונה חדשות גם בבית החולים קפלן ברחובות, וגם באסותא אשדוד נפתח חדר מיון למאומתי קורונה.

בבית החולים רמב"ם שלוש מחלקות קורונה הועברו בשבוע שעבר לחניון תת-קרקעי, שיוכל להכיל במצב קיצון עד 770 חולים. גם בבית החולים בילינסון בפתח תקווה נפתח מתחם אשפוז חירום תת-קרקעי שיכול לקלוט 206 חולים קשים וקריטיים. בשלב הזה הוא מיועד לקלוט חולים מהצפון, כדי להקל על העומסים באזור.

דוח הברומטר: העומסים אינם פרוסים באופן שווה בין בתי החולים

צוות הברומטר של פרויקט מגן ישראל, שעוקב באופן שוטף אחר העומס בבתי החולים ומגיש דוחות שבועיים לפרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, התריע בשבוע שעבר כי העומסים על בתי החולים עדיין אינם פרוסים באופן שווה, וחלק מבתי החולים נדרשים להקדיש "נתח לא פרופורציוני מהאמצעים לטיפול בקורונה, בעוד בתי החולים הגדולים נדרשים לחלק קטן יחסית לגודלם". הצוות המליץ להמשיך לשפר את מנגנוני ויסות חולי הקורונה לבתי החולים הגדולים.

3,769 אנשי צוות רפואי בבידוד

העומסים על בתי החולים נובעים לא רק מפתיחת מחלקות קורונה. 3,769 אנשי צוות רפואי בבתי החולים ברחבי הארץ נמצאים בבידוד, ואנשי צוות שהם הורים לילדים קטנים נאלצים להישאר בבית, עקב היעדר מסגרות לילדי עובדי רפואה מתחת לגיל 3 במרבית בתי החולים. 

בתי החולים נדרשים לאבחן מאושפזים 'רגילים'

בנוסף למחסור באנשי צוות, הקורונה מוסיפה אתגר נוסף לכלל המחלקות בבתי החולים: זיהוי תסמיני קורונה אצל מטופלים שמגיעים לבתי החולים בגלל בעיות אחרות. "האתגר הוא כפול, לאבחן את המטופלים עם תסמינים לקורונה, תוך המשך מתן טיפול לכל הפונים האחרים," אמר ד״ר דן שוורצפוקס, סגן מנהל בית החולים סורוקה בבאר שבע ומנהל המיון הפנימי.

אשפוז חולי קורונה מטופלי דיאליזה מעמיס על המחלקות

גורמים נוספים לעומס הם חולי קורונה שאינם חולים קשים אך מטופלים בדיאליזה או טיפול מורכב אחר שאינו קשור לקורונה. לפי צוות הברומטר, אם הרפואה הקהילתית תימצא פיתרון לטיפולים מורכבים בחולי קורונה במצב קל, העומסים על מחלקות הקורונה יפחתו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!