דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הציונות הדתית

הציונות הדתית / דברי הבלע של הרב לוינשטיין חושפים את הקטבים בציונות הדתית

הקהילה הלהט"בית משמשת את הפלגים השמרנים בציונות הדתית כקרדום לחפור בו, על מנת לבצר את מעמדם מול מגמות פתיחות והכלה. החברה הדתית בצומת דרכים, אך מי משלם את המחיר?

ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90.
housands of people march during the annual Gay Pride parade at a main street in Jerusalem on July 30, 2015
ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש 90. housands of people march during the annual Gay Pride parade at a main street in Jerusalem on July 30, 2015
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

בסרט הגמר של הבימאי חיים אלבויים, 'ואהבת', מסופר על תלמיד ישיבת הסדר, אוהד, אשר מתמודד עם היותו הומו ועם ההשלכות החברתיות וההלכתיות של אהבתו לגברים. באחת משיחות המצוקה של הגיבור עם רב הישיבה, אומר לו הרב: "מה עובר עליך? אתה כהן, יש לך קשר ישיר עם הקב"ה. תדבר אליו, תתפלל אליו – הוא מאמין בנו, אז תאמין גם אתה בעצמך. הלב לא משקר."

אוהד נעזר ברב בשם מנחם המייעץ טלפונית בארגון 'עצת לב', המבטיח לרפא "נטיותיו הפוכות". בשיחת הטלפון האחרונה בין מנחם לאוהד, מתקיים הדיאלוג הבא:
– "אני אוהב אותו"
– "אתה נמשך אליו"
– "אני אוהב אותו, אני מרגיש הרבה יותר טוב כשאני לידו."
– "זה שקר שאתה צריך לשרש מעצמך כמו כל מידה רעה אחרת"
– "איך אהבה יכולה להיות מידה רעה?"
– "ואת זכר לא תשכב משכבי.."
– "מנחם אל תגיד לי פסוקים, תענה לי".

שלט במצעד הגאווה, שמכוון כלפי הומופוביה דתית: "לא תשנא את אחיך בלבבך" ויקרא 19:17 . הציטוט המקראי על רקע דגל הגאווה. מצעד הגאווה באשדוד, ישראל, 21 ביוני 2013 מתוך: ויקיפדיה
שלט במצעד הגאווה, שמכוון כלפי הומופוביה דתית: "לא תשנא את אחיך בלבבך" ויקרא 19:17 . הציטוט המקראי על רקע דגל הגאווה. מצעד הגאווה באשדוד, ישראל, 21 ביוני 2013 מתוך: ויקיפדיה

בין שני 'סוגי' הרבנים האלו, נעה החברה הדתית-לאומית ביחסה ללהט"ב. בשנים האחרונות, עם הקמתן של קבוצות במידה דתיות משתנה, ללהט"ב – חברותא, בת-קול, כמוך, והו"ד, עולה וצף השיח, ולצד התקדמות רבה ישנם כוחות וזרמים המשתמשים בסוגיות הרגישות והרות הגורל האלו, על מנת לחדד את מיקומם בתוך החברה הדתית.

אמירותיו של הרב יגאל לוינשטיין בכנס "ציון וירושלים", ראש המכינה הקדם צבאית בעלי, על להט"ב, צה"ל והרפורמים ממשיכות לעורר זעם ומחלקות, גם תוך החברה הדתית-לאומית. אל אמירותיו של הרב לוינשטיין הצטרפו בימים האחרונים גם רבה של צפת שמואל אליהו, הרב של רמת גן יעקב אריאל והרב אפרתי יו"ר ארגון רבני דרך אמונה, בהתבטאויות מזעזעות על קהילת הלהט"ב.

הרב לוינשטיין. (צילום מסך)
הרב לוינשטיין. (צילום מסך)

החברה הדתית לאומית איננה מקשה אחת, כמובן, והזרמים הנעים בה מתמודדים בינהם עם סוגיות דת ומדינה, ההלכה והיחס למודרנה. הרב לוינשטיין קשור לזרם 'ישיבות הקו', מחסידי הרב צבי טאו שעומד בראש ישיבת הר המור. ישיבות הקו מכונות לעיתים 'חרדים לאומיים', מצד אחד מאמינים שהפירוש של התנ"ך הוא משהו שלא צריך להשתנות, תפיסה שעומדת בבסיס החרדיות ומצד שני לאומיים מאוד – ומאמינים כי העם היהודי יגיע לגאולה בחיבור בין העם לארץ ישראל.

יונדב תפוחי, יזם חברתי בתחום היהדות סבור כי השאלה המרכזית בכנס בו דיבר לוינשטיין הייתה "למי שייכת נאמנותו של הציבור הדתי? האם לתורה ולמסורת האורתודוכסית, קרי מחויבות לטקסטים כפי שהם נכתבו ואסור לשנות אותם, או המחויבות לקדושת החיים וקדושת האדם. מאבק בין האמת האחת, המתבטאת בנאמנות בלתי מתפשרת למסורת פרשנית מסוימת לתורה ולרוחה, לבין היהדות המתחדשת הנתפסת ככפירה. זו הסתכלות שהיא לא פרגמטית ולא משתנה אל מול המציאות".

את המתח בין האמונה והנאמנות למסורת אבות ובין החיים עצמם, כמו שהם בישראל 2016, מייטיבה לתאר מלכה פּיוּטֶרקובסקי, אשת ציבור ישראלית דתית, פעילה למען זכויות נשים, מורה ומחנכת, ממובילות תהליך לימוד התורה של נשים. "יש איסור בתורה על משכב זכר זאת עובדה אחת. מחקרים מראים שיש אנשים שנולדו עם נטיה חד מינית זאת עובדה שנייה. אני לא יכולה להתעלם מכך שהתורה אסרה, ומכך ושיש בחור שאומר אני יכול לפתח יחסים רק עם גברים. אני גזרתי על עצמי ליישם את התורה כתורת חיים."

הרב בנימין לאו. ארכיון. מתוך צילום של עמוס בן גרשום, לעמ.
הרב בנימין לאו. ארכיון. מתוך צילום של עמוס בן גרשום, לעמ.

הרב בני לאו, רבה של בית כנסת הרמב"ן בשכונת קטמון בירושלים השיב לרב לוינשטיין בסרטון בו פנה אל הרב לווינשטיין "יש המון קולות הרב יגאל. קולות של העם ששב לעצמו. היהדות לא נמצאת בבלעדיות.

יש קולות אחרים בעם ישראל. יש קולות שמבקשים לבטא את עצמם, באופן שונה ממך. האם אתה יודע שאתה מיעוט? החרדים זה צד אחד והיהדות הליברלית זה צד שני ובתוך היהדות הליברלית יש זרמים. הרעיון של פלורליזם נשמע מפיך כמו מילת קללה, ואני אומר לך שהתפיסה הפלורליסטית הזאת איפשרה לנו לגאול את האדם משילטון עריץ, להבין שאתה אחד מבין רבים. שאתה נותן מקום אתה גדול לא קטן. המורכבות היא האויב שלך הרב יגאל?".

תומר פרסיקו, חוקר ומרצה בתחומי דתות העולם העידן החדש והיהדות כתב פוסט בפייסבוק המבקר את דבריו של הרב לוינשטיין, "אם הרבנים החרד"ליים האלה יצליחו להדיר את ההומואים והלסביות והטראנסים, הם יעשו את אותו דבר ללא-יהודים, שמאלנים, יהודים לא-אורתודוקסים, חילונים ונשים. לכן זה לא הסיפור של "ההומואים". זה הסיפור של כל אזרח ישראלי שרוצה לחיות בדמוקרטיה.

"וכאן מגיעה השאלה על הדמוקרטיה הישראלית. אנשים בחברה הישראלית מכל גווני הקשת, ימנים ושמאלנים, דתיים חרדים רפורמים קונסרבטיבים מסורתים וחילונים, מזרחים ואשכנזים, גברים ונשים, מרכז ופריפריה ועוד שאר החלוקות הסקטוריאליות בחברה הישראלית. מי משחק במשחק הדמוקרטי? משחק שבו לכולם קודם כל יש מקום והדרך ליצור ולעצב את החברה זה דרך הדיאלוג, לא האלימות, לא ההסתה ולא הטרור הריגשי."

מלכה פיוטרקובסקי צילום: אורן נחשון (פלאש 90)
מלכה פיוטרקובסקי צילום: אורן נחשון (פלאש 90)

פיוטרקובסקי קוראת תיגר על הזרם החרד"לי, "אין שום תופעה חדשה באתגר הלהט"בי ביהדות, אבל צריך להתייחס למכלול. דור ההורים שלנו, שהקימו את הציונות הדתית התכוונו ליצור חברה שיש לה שני מרכיבים מרכזיים- חיים עם מחויבות של תורה והלכה מתוך המציאות הקיימת, תוך התמודדות תמידית עם המציאות.

הכל טוב ויפה עד אמצע שנות ה-70. אז חל פיצול דרמטי בציונות הדתית. קבוצה מסוימת החליטה שהציונות הדתית היא לא מספיק תורנית ולכן הדרך שלהם הייתה להפריד. זה התבטא בהקמת ישובים משלהם, תנועת נוער משלהם ועוד. אחד המאפיינים של הביטוי התורני זה הפרדה בין המינים.

אני רוצה להתמודד עם להט"ב. אבל מי שמאוד מאוים, אז הוא אומר – לא קיים. מעבר לזה שזו תפיסה ילדותית, זאת תפיסה פוגענית. יש באמירה כזאת עבירה על ואהבת לרעך כמוך. אבל זה לא חדש. זה הזרם שאומר תנו לנו עולם משלנו."

בתוך כך הרב אלקנה שרלו, הודיע אמש מעל דף הפייסבוק שלו כי בשל הצער הרב שחש בשל רציחתה של שירה בנקי ז"ל במצעד הגאווה בשנה שעברה, והתנגדותו לקנאות השוטפת את הציונות הדתית – החליט להשתתף השנה במצעד הגאווה בירושלים. הבוקר חזר בו מכוונתו זו, אך לא מעמדתו כנגד דבריו של הרב לווינשטיין.

כנגד דבריו של הרב יגאל אני מתקומם בשלושה רבדים-הראשון שהוא החשוף מכל והפוגע מכל הוא כמובן התיחסותו הקשה והלא נסבלת…

Posted by ‎אלקנה שרלו‎ on Sunday, July 17, 2016

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!