דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריטניה

קורונה בעולם / קפיצה בתחלואה בבריטניה: שוקלים סגר שני, דיונים בממשלה על התכנית הכלכלית

אתמול התגלו בבריטניה 7,142 חולים חדשים, כשלפני שבוע עמד המספר על 2,217 חולים בלבד | הסטודנטים מואשמים בהפצת המגפה, לאחר שהממשלה חייבה אותם לחזור למגורים באוניברסיטאות

לונדון. אולי לקראת סגר שני (Dominic Lipinski/PA via AP)
לונדון. אולי לקראת סגר שני (Dominic Lipinski/PA via AP)
יונתן קירשנבאום

בריטניה עומדת לפני הגבלות חדשות על האזרחים והמשק. אחרי התחלה איומה, הממשלה ומערכת הבריאות הבריטיות הצליחו להשתלט על המגפה. אבל בשבועות האחרונים חל שוב זינוק במספר החולים, כשרק אתמול התגלו 7,142 חולים חדשים, לעומת 2,217 חולים לפני שבוע בלבד. כעת הממשלה שוקלת אפילו אפשרות לסגר שני.

לאור נתוני התחלואה החליטה הממשלה הבריטית לפני מספר שבועות על החמרת ההגבלות, והטילה איסור על התקהלות, בכל מקום, של יותר משישה בני אדם. הממשלה גם החליטה שמסעדות ופאבים יאלצו לסגור בשעה 22:00, כדי למנוע יציאה של צעירים שעלולים להתקהל, ולהפיץ את המחלה. בערים בצפון-מערב המדינה, כמו ניוקאסל, בהם שיעור התחלואה גבוה במיוחד, הטילה הממשלה סגרים מיוחדים.

בכירים במערכת הבריאות הבריטית הזהירו לאחרונה, כי במידה ולא ייעשו צעדים משמעותיים למניעת העלייה בתחלואה, בריטניה עלולה להגיע למצב שבו באמצע חודש אוקטובר יתגלו כ-50,000 חולים חדשים ביום, עם 200 מקרי מוות מוערכים בכל יום.

מאשימים את הסטודנטים

רבים בבריטניה מאשימים את החלטת הממשלה להחזיר את הסטודנטים לאוניברסיטאות, בעלייה האחרונה במספר החולים. אמנם הלימודים מתנהלים מרחוק, באפליקציות וידאו באינטרנט, אבל הממשלה הבריטית החליטה שהסטודנטים יחויבו לחזור למגוריהם באוניברסיטאות, ולא להישאר בבתי הורים. התוצאה הייתה זינוק דרמטי במספר החולים דווקא בקרב צעירים.

על פי מערכת הבריאות הבריטית, זו אחת הסיבות לכך שמספר המתים מהמגפה לא זינק יחד עם מספר החולים החדשים. מספר המתים השבוע עלה ל-71, אחרי שעמד על 34 בשבוע שעבר, אבל מספר החולים עלה באופן תלול אף יותר.

מצב זה מביא למתיחות לא מבוטלת עם סטודנטים רבים, שמואשמים בכך שאינם נשמעים להנחיות ומפיצים את המחלה. ביום שישי האחרון, למשל, החליטה משטרת מנצ'סטר להטיל סגר על מגורי הסטודנטים בעיר כדי למנוע מהם להתקהל בקבוצות אסורות. הסטודנטים לא ידעו מראש על הסגר, והמקרה עורר סערה בתקשורת.

דיונים על תכנית כלכלית להמשך

המשק הבריטי נפגע קשה מהמשבר, אבל המדיניות שהובילה הממשלה הצליחה לבלום גל אבטלה ולשמור על יציבות יחסית. כבר בחודש מרץ החליטה הממשלה לאפשר למעסיקים להוציא את עובדיהם לחל"ת גמיש, כשהממשלה מסבסדת 80% משכרם כל עוד הם לא מועסקים באופן מלא.

התכנית הכלכלית צפויה לפוג באוקטובר, וכעת דנים בבריטניה איזו מדיניות נכון ליישם להמשך. המומחים הכלכליים במדינה מזהירים מפני הפסקת הסיוע בלי חלופה אחרת, ושר האוצר הבריטי, רישי סונאק, רמז שהוא שוקל לאמץ את המודל הגרמני שיאפשר העסקה גמישה של עובדים.

למרות הצעדים המשמעותיים, כ-695 אלף בריטים פוטרו מעבודתם מאז חודש מרץ. שיעור העובדים שנמצאים בחל"ת ירד אמנם מ-30% במאי ל-12% בלבד בחודש ספטמבר והכלכלה התאוששה בחודש יולי עם עלייה של 6.6% בתוצר, אבל נראה שהמשק הבריטי נעשה פגיע יותר דווקא לקראת האפשרות של סגר שני. כלכלנים בכירים בבריטניה מעריכים שבמידה והממשלה תיאלץ להכריז על סגר מלא נוסף, המיתון הכלכלי צפוי להתארך ולהימשך עד לאביב של שנת 2021.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!