דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

כלכלת הקורונה / הסכמה על תשלום ימי הבידוד: היומיים הראשונים על חשבון העובד, היתר על חשבון המדינה והמעסיקים

עוד הסכימו ההסתדרות, האוצר ונשיאות המעסיקים, כי עלות הבידוד של עובדים ללא מכסת ימי מחלה תמומן במלואה על ידי המדינה והמעסיקים | יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "גודל השעה מחייב את כולם להפגין אחריות ולשאת במשותף בנטל"

האוצר, ההסתדרות והמעסיקים (צילום: פלאש90, דוברות ההסתדרות, הילה תומר)
האוצר, ההסתדרות והמעסיקים (צילום: פלאש90, דוברות ההסתדרות, הילה תומר)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ההסתדרות, נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ומשרד האוצר הגיעו להסכמות לגבי אופן התשלום בעבור ימי הבידוד. על פי הסיכום, ימי הבידוד ירדו ממכסת ימי המחלה שצבר, כשהעובד נושא בעלות היומיים הראשונים, והמדינה והמעסיקים יחלקו את העלות של יתר הימים.

על פי ההסכמות, ימי הבידוד ירדו ממכסת ימי המחלה של העובד, והתשלום עבור הימים יהיה כקבוע בחוק דמי מחלה. כלומר, העובד לא יהא זכאי לתשלום על היום הראשון, ובימים השני והשלישי יהיה זכאי ל-50% מערך יום המחלה. באופן זה למעשה, מתחלק נטל הבידוד בין העובד לבין המעסיק והמדינה.

כמענה לעובדים שאין ברשותם מכסת ימי מחלה, אוכלוסייה שלא קיבלה מענה בהסדר הקודם שנפסל על ידי בג"ץ, הוסכם בין הצדדים כי עובדים אלו יקבלו תשלום עבור ימי הבידוד, בהתאם לחלוקה הבאה: 0% מהשכר על היום הראשון, 50% מהשכר על היום השני, 50% מהשכר על היום השלישי, ו-70% החל מהיום הרביעי והלאה, במימון מלא של המדינה.

עוד סוכם כי ההסתדרות לא תכריז על סכסוכי עבודה ולא תנקוט בצעדים ארגוניים בדרישה להרחבת הזכאות. עם זאת, ההסתדרות תוכל להגיע להסכמים מיטיבים לעניין ימי הבידוד, לפיהם המעסיק יהיה רשאי, בין היתר, לשלם לעובד 100% מערך יום מחלה, החל מיום הבידוד הראשון. המדינה לא תשפה את המעסיק על החלק המשלים להסדר המיטיב.

לדרישת המעסיקים, ההסכמות לא יחולו על עובדים ששבו מנסיעה פרטית לחו"ל. עוד הדגישו ההסכמות כי על העובד חלה חובת רישום בדבר הבידוד אליו נכנס באתר משרד הבריאות, וכי המעסיקים יפעלו כדי לסייע לעובדים בהגשת הדיווח.

היום (רביעי) אמור היה להיכנס לתוקפו פסק הדין של בג"ץ מחודש יולי, המבטל את 'תעודת המחלה הגורפת' שניתנה לעובדים בבידוד. עם זאת, על מנת להשלים את הליך חקיקת ההסכמות, פנו הצדדים לבית המשפט בבקשה להאריך את ההסדר הקיים על פיו משולמים הימים כימי מחלה על ידי המעסיק לבדו ב-28 ימים.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד: "גודל השעה מחייב את כולם להפגין אחריות ולשאת במשותף בנטל. מאז פרוץ המשבר, הוכחנו יותר מפעם אחת כי רק שיתוף פעולה אמיתי בין הצדדים, יכול להחזיר את התקווה ולחזק את החברה הישראלית מבפנים. אנו לא יודעים כמה זמן המשבר הזה עוד ילווה אותנו, אבל אנו כן יודעים שהפערים ראויים לגישור. על כולנו להמשיך ולעשות את המקסימום כדי שהמשק יחזיק מעמד ויעלה למסלול שיאפשר את שיקומו וצמיחתו. ההסכמות שהושגו על אף חילוקי הדעות, בסוגיית תשלום ימי הבידוד, מייצרות איזון ראוי בעולם יחסי העבודה. תודה לכל השותפים שגילו מנהיגות אחראית וחתימה טובה לכל בית ישראל".

שר האוצר ישראל כ"ץ: "בימים קשים אלו אנחנו נדרשים יותר מתמיד לתת הגנה מלאה וביטחון לכל אחד/ת מהעובדים. אני מברך על ההסכם שגובש, תוך שיתוף פעולה חשוב בין הגורמים, שיסייע באופן ישיר ובלתי מתפשר למגזר העסקי. מדובר בלקיחת אחריות משמעותית, מצד מדינת ישראל, על השלכות משבר הקורונה. אמשיך לפעול באחריות ובמקצועיות לטובת חיזוק המשק הישראלי והסקטור העסקי".

יו"ר נשיאות המעסיקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר: "אני שומע את הקולות שדורשים שכל ימי הבידוד יהיו על חשבון המדינה או על חשבון העובד, אבל מתוך תחושת אחריות לאומית, הסכמנו לנשיאה משותפת בנטל, בכפוף לכך שגם המדינה תישא חלק משמעותי מהעלויות. זהו צעד אדיר שמסייע למגזר העסקי שהתחיל בעתירה שהגשנו לבג"ץ בתחילת משבר הקורונה נגד ההכרה בימי הבידוד כמחלה, ומסתיים בלקיחת אחריות של המדינה. אני מודה לנשיאות המעסיקים והעסקים ולנשיאות התאחדות התעשיינים שאישרו פה אחד את המתווה ונמשיך לפעול על מנת להחריג עסקים שמעסיקים עד 5 עובדים כדי שעלות הבידוד לא תיפול על כתפי המעסיקים והעובדים".

התגובות

ארגוני המעסיקים, שהתפצלו בתחילת השנה, חלוקים באשר להסדר התשלום לעובדים בבידוד.

בעוד שנשיאות המעסיקים והעסקים בישראל בהובלת רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, הגיע להסכמות עם האוצר לחלוקת נטל התשלום בגין ימי הבידוד בין המעסיקים, המדינה והעובדים, נשיאות הארגונים העסקיים בהובלת יו"ר התאחדות האיכרים, דובי אמיתי, מתנגדת להסדר ותובעת תשלום מלוא ימי הבידוד על ידי המדינה.

יו"ר נשיאות המגזר העיסקי דובי אמיתי, אמר שההסדר שהושג הוא 'שערורייתי ומביש' וטען כי מדובר ב" דחיפת יד דורסנית לכיסם הריק של המעסיקים לטובת מימון ימי הבידוד של אזרחי ישראל, אשר יוביל לנזק חסר תקדים גם לעובדים שיאלצו לכלות את ימי המחלה שלהם על ימי בידוד". אמיתי קרא לראש הממשלה ושר האוצר להתערב בעניין ולהנחות את פקידי האוצר להעמיד את המימון הנדרש לימי הבידוד במלואם מקופת האוצר.

גם נשיא ארגון העצמאים והעסקים הקטנים להב, עו"ד רועי כהן הוסיף כי ארגוני מתנגד להסכמות: "דרשנו ונילחם על כך שמדינת ישראל תישא בעלויות ימי הבידוד", אמר, והוסיף כי המעסיקים נשאו בעלויות ימי הבידוד ב-8 החודשים האחרונים, בעלות משוערת של כ-3.3 מיליארד שקלים."

בתגובה לאמירות אלה, אמר בר-דוד: "ההבנות שיחוקקו בסוגיית ימי הבידוד, גובשו בעקבות החלטת בג"ץ שניתנה בחודש יולי, בהמשך לעתירה בנושא שהוגשה על ידי התאחדות התעשיינים. הן הפנייה והן ההחלטה הותירו את העובדים חשופים בהיבט הכלכלי ובהיבט הבריאותי, תוך סיכון ממשי כי חוסר הוודאות שנוצר עלול להוביל להפרת הוראות הבידוד. ההבנות שהושגו בין הצדדים הן הבנות מאוזנות ואחראיות אך מעל הכול יש בכוחן לשמר את המרקם החשוב והעדין בין המעסיקים, העובדים והמדינה.

תחת נשיאות הארגונים העסקיים מאוגדים: ארגון העצמאים והעסקים הקטנים להב, התאחדות המלונות, התאחדות האיכרים, התאחדות המלאכה והתעשייה, איגוד חברות הביטוח, ארגון החברות לאספקת משאבי אנוש, התאחדות תעשייני היהלומים, ארגון חברות האבטחה, איגוד הבנקים, ארגון חברות הניקיון, התאחדות הקבלנים בוני הארץ והתאחדות ענף הקולנוע. תחת נשיאות המעסיקים והעסקים מאוגדים: איגוד לשכות המסחר בישראל, התאחדות התעשיינים, התאחדות חקלאי ישראל ולשכת רואי החשבון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!