דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שמן דקלים

עבודה עולמית / בשל התעללות בעובדים: ארה"ב תחסום יבוא שמן דקלים מיצרן גדול במלזיה

תחקיר של סוכנות הידיעות AP חשף ניצול עובדים בהיקפים אדירים, עבודה בכפייה ואלימות פיזית ומינית במטעים של חברת FGV המלזית, אחת היצרניות הגדולות בעולם של שמן דקלים | בנקים מערביים סייעו לממן את התעשייה הנצלנית

עובדים במטעי דקלים במלזיה (צילום: shutterstock).
עובדים במטעי דקלים במלזיה (צילום: shutterstock).
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ארצות הברית תעצור משלוחים של שמן דקלים ומוצריו מאחד היצרנים הגדולים בעולם. ההחלטה התקבלה לאחר שנמצאו אינדיקציות למגוון רחב של מקרי התעללות בעבודה, כולל אלימות פיזית ומינית ועבודת ילדים בכפייה במטעי הדקלים במלזיה, כך פורסם אתמול (רביעי).

שמן דקלים הוא השמן הנצרך ביותר בעולם. למעשה, כמעט בלתי אפשרי להימנע משימוש בחומר המופיע על תוויות מוצאים ביותר מ-200 שמות שונים ונמצא בכמחצית מהמוצרים שעל מדפי הסופרמרקטים וברוב מוצרי הקוסמטיקה. ניתן למצוא שמן דקלים גם בחומרי צבע, לוחות עץ, חומרי הדברה ותרופות. שמן הדקלים קיים גם במזון לבעלי חיים, בדלקים ביולוגיים ואפילו בחומרי חיטוי לידיים.

"צו עצירת האספקה נגד FGV אחזקות נכנס לתוקף באופן מיידי לאחר חקירה שנמשכה שנה", אמרה ברנדה סמית', המשנה למפקח הכללי במחלקת הסחר של משרד המכס והגנת הגבולות בארה"ב. "אנו נקרא לקהילת המייבאים בארה"ב לבצע את בדיקותיהם הנאותות", אמרה, והוסיפה שעליהם להסתכל על שרשרת האספקה של שמן הדקלים שלהם. "אנו גם נעודד את הצרכנים בארה"ב לשאול מאיפה המוצרים שלהם מגיעים".

FGV היא אחת מחברות שמן הדקלים הגדולות בעולם והיא קשורה קשר הדוק לחברת 'פלדה' (Felda), שבבעלות ממשלת מלזיה. חלק ממקרי ההתעללות אירעו במטעים שהפעילה חברת פלדה. שמן הדקלים הנגוע בניצול, אותר ברשתות האספקה של חברות המזון והקוסמטיקה המוכרות ביותר בעולם כמו יוניליוור, לוריאל, נסטלה ופרוקטר אנד גמבל.

עובד במטע דקלים במלזיה (צילום: shutterstock).
עובד במטע דקלים במלזיה (צילום: shutterstock).

כוח עבודה 'בלתי נראה' ומנוצל

צו המכס נכנס לתוקפו כשבוע לאחר שתחקיר סוכנות הידיעות AP חשף עבירות חמורות על חוקי עבודה בתעשיית שמן הדקלים במלזיה ובאינדונזיה, המייצרות יחד כ-85% מההיצע העולמי השנתי העומד על כ-65 מיליארד דולר.

סוכנות הידיעות ערכה תחקיר מקיף בשיתוף גורמים נוספים וחשפה את קיומו של כוח עבודה 'בלתי נראה' של מיליוני פועלים מכמה מהמדינות העניות ביותר באסיה, העובדים בתעשיית שמן הדקלים. רבים מהם סובלים מצורות שונות של ניצול.

תחקירני AP ראיינו כמעט 130 עובדים בעבר ובהווה מ-24 חברות שמן דקלים, שהגיעו משמונה מדינות ועבדו במטעים ברחבי מלזיה ואינדונזיה. כמעט לכולם היו תלונות על היחס אליהם, חלקם אמרו שהם רומו, סבלו מאיומים, הוחזקו בניגוד לרצונם, ונאלצו לעבוד כדי להחזיר למעסיק חוב שייצר באופן מלאכותי בתנאי העבודה במקום לקבל לידיהם את שכר העבודה. אחרים אמרו שהם הוטרדו באופן קבוע על-ידי הרשויות, נעצרו בפשיטות ועוכבו במתקנים ממשלתיים צפופים.

עובדים במטעי דקלים (צילום: shutterstock).
עובדים במטעי דקלים (צילום: shutterstock).

פרופיל המנוצלים

רבים מהעובדים הם בני המיעוט המוסלמי רוהינגיה, הנרדפים במיאנמר, אשר נמלטו מטיהור אתני במולדתם רק כדי להימכר לתעשיית שמן הדקלים. דייגים שנמלטו משנים של עבדות על סירות תיארו גם הם שהגיעו לחוף בחיפוש אחר עזרה, רק כדי להפוך לקרבנות של סחר בבני אדם במטעים, לפעמים תוך מעורבות שוטרים. הם אמרו שעבדו תמורת שכר מועט או ללא שכר כלל ונלכדו במטעים במשך שנים.

FGV פרסמה בסוף השבוע הצהרה בה הדגישה את מחויבותה לזכויות אדם, כולל צעדים שנקטה בכדי לוודא כי לעובדיה יש גישה לדרכוניהם ולשכרם. "למרות הביקורת וההאשמות המתמשכות נגד FGV, נמשיך במאמץ לחזק את שיטות העבודה שלנו בכדי לכבד את זכויות האדם ולקיים את תקני העבודה", נכתב. "המחויבות שלנו לקיימות ברורה ואנחנו נחושים להשיג את המטרות והיעדים שהצבנו כעסק אחראי ובר קיימא".

פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)
פליטות רוהינגיות בסירה ממיאנמר לבנגלדש (צילום: AP Photo/Suvra Kanti Das)

"שביל הכסף נעצר בבנקים"

מוסדות פיננסיים מערביים ענקיים כמו הבנק JP Morgan Chase, דויטשה בנק וקבוצת ואנגארד, מעורבים עמוקות במימון הפקת שמן הדקלים, שזינקה  מ-5 מיליון טונות בלבד בשנת 1999 ל-72 מיליון טון כיום, על-פי משרד החקלאות בארצות הברית.

מעורבות זו כוללת בחלק מהמקרים השקעות ישירות, ובאופן נרחב השקעה דרך צדדים שלישיים כגון מייבנק" תאגיד הבנקאות המלאזי, שהוא אחד המממנים הגדולים בעולם של תעשיית שמן הדקלים.

הבנקים הגדולים לא רק מספקים הון למגדלים. במקרים מסויימים הם שמעבדים את שכר העובדים, תוך ניכויי שכר שרירותיים ולא עקביים הנחשבים כאינדיקטורים לעבודות כפייה.

בניין הדויטשה בנק בפרנקפורט (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com)
בניין הדויטשה בנק בפרנקפורט (צילום: Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com)

"זה היה הסוד הנסתר של התעשייה במשך עשרות שנים", אמרה ג'מה טילק מרשת הפעולה של יערות הגשם האמריקנית שחשפה התעללויות בעבודה במטעי שמן דקלים. "שביל הכסף מסתיים בבנקים. המימון שהם נותנים הוא שמאפשר את מערכת הניצול הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!