דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שני

סגר שני / "את ההשוואה וההקבלה בין תפילות להפגנות המציאו בתקשורת ובפוליטיקה"

אלוף משנה במילואים בני בן ארי, מנהל בדסק החרדי של מנהלת הקורונה: "לשמוע רבנים שאוסרים על הליכה למקווה, או על כניסה לבית הכנסת, זה אירוע דרמטי עבור הקהילה החרדית. לשמוע שהולכים לסגור ישיבות זה דרמטי"

ישיבה בבני ברק (יוסי זליגר, פלאש 90)
ישיבה בבני ברק (יוסי זליגר, פלאש 90)
שי ניר

"הלוואי עלי חיילים בצבא שהיו מקשיבים לפקודות ולהנחיות כמו שהחרדים מקשיבים", אומר אלוף משנה במיל׳ בני בן ארי, מנהל בדסק החרדי של מנהלת הקורונה (מגן לישראל). הוא הגיע לתפקיד בעקבות מפקדו מהצבא, האלוף במילואים רוני נומה, הממונה על המאבק בקורונה בחברה החרדית.

ההנהגה החרדית נלחמת בתחלואה?
"חד משמעית כן. לשמוע רבנים שאוסרים על הליכה למקווה, או על כניסה לבית הכנסת, זה אירוע דרמטי עבור הקהילה החרדית. לשמוע שהולכים לסגור ישיבות זה דרמטי. להגיד לחבר׳ה בני 24-17, שהיו בישיבות ולא היו בבית שיישמרו בבידוד בבית, זה צעד דרמטי. אלו דברים שלא קל לעשות.

אל"מ במיל' בני בן ארי (אלבום פרטי)
אל"מ במיל' בני בן ארי (אלבום פרטי)

"רוב המנהיגות מתנהלת בצורה אחראית ורצינית. יש מספר מצומצם של חסידויות וחסידים שמתנהלים בחוסר משמעת, ולא מקפידים על ההנחיות במודע, לעומת רוב הציבור החרדי שכן שומר על ההנחיות, ואף יותר מהציבור הכללי".

ובכל זאת התחלואה בערים החרדיות רבה.
"בסוף זה חוק ה-20-80. יש 20 אחוזים שעושים בעיות ו-80 אחוז שהם לעילא ולעילא, והם מקשיבים לרבנים, לפרסומים ולהנחיות. ברור שיש כאלה שמתכחשים לעניין, אבל לשמחתי זה לא הרוב. אנחנו מנסים להתמודד בשיחות עם מנהיגים ובעלי השפעה, עם הרבה מאוד הסברה ואיפה שצריך אכיפה".

ובכל זאת אנחנו רואים תמונות של התקהלויות המוניות ללא מסיכות.
"התקשורת מבליטה את אלה שלא נשמעים. בסגר קל לצלם את מי שמפר אותו. אנחנו מודעים לתמונות, אבל הן לא מייצגות את הרוב. זה כמו לצלם מסיבת רחוב בתל אביב ולהגיד שכל העיר מתנהלת ככה. זה לא נכון".

מה אתם עושים עם החריגות האלה?
״איפה שצריך מפעילים אכיפה. יש אלפי קנסות. אנחנו פועלים עם הרשויות והפיקוח העירוני. הרשויות המקומיות מוציאות כספים על חשבונן לפעולות אכיפה. לוקחים עובדים בשכר כדי להצליח למנוע תחלואה בערים".

לאחרונה עורכים השוואות בין הפגנות לתפילות, אתה נתקל בזה בשטח?
"את ההשוואה וההקבלה המציאו בתקשורת ובפוליטיקה כדי להביא לאיזה הישג. לא שמעתי מישהו בשטח שמדבר בצורה הזו. השטח לא מדבר ככה. הדברים לא עומדים אחד מול השני. הציבור החרדי רוצה את בתי הכנסת פתוחים כי זה חשוב לו, לא בגלל ההפגנות. את הרבי לא מעניינות ההפגנות, מעניין אותו לשמור את הדת והמסורת ולהתפלל, וככה גם החסידים. לפחות רובם המכריע. זה מה שחשוב להם ולאור זה הם פועלים".

"מי יודע להגיד אם אתה בטווח המותר או לא"

על פי בן ארי, לאוכלוסייה החרדית יש שלושה מאפיינים יחודיים שגורמים לתחלואה הרבה: סגנון החיים, הישיבות והתקופה.

בסגנון החיים מונה בן ארי את המשפחות הגדולות והקושי לשמור על בידוד. "באוכלוסיה הכללית", הוא אומר, "הסטנדרט הוא משפחה בת 4 נפשות שחיה בדירת ארבעה חדרים, שאוכלת ביחד פעם בשבוע. במגזר החרדי אנחנו רואים משפחות של 12 נפשות בדירת 3 חדרים וכולם יחד. הדבר הזה מהווה פוטנציאל הדבקה גדול".

גם חיי הקהילה מהווים לדבריו, ולצערו, פוטנציאל אפידמיולוגי גבוה: "כשאתה מתנהל כקהילה, עם הרבה מפגשים בבתי הכנסת ואצל האדמו"ר, כל התקהלות היא פוטנציאל הדבקה. גם בחסידויות נושא החברותא והתפילה ההמונית יותר חזק".

הישיבות גם הן מעלות את שיעור ההדבקה. "כשיש בחור ישיבה שמביא את הנגיף לישיבה שמתכנסת ל-45 ימים רצופים בלי ללכת הביתה, אז תהיה הדבקה המונית והמספרים גבוהים", אומר בן ארי, "מצד שני, המספרים גבוהים בגילאי 17-24, פי שניים וחצי מהאוכלוסיה הכללית, אבל כמות הנפטרים בציבור החרדי היא הכי קטנה, כי רוב ההדבקה בגיל צעיר. על האוכלוסייה המבוגרת שומרים בצורה מרשימה ומשתדלים לא לקחת סיכון איתם".

התקופה מראה, לדבריו, את תוצאות החזרה המוקדמת של החרדים לימודים (בא' אלול, 21 באוגוסט ולא ב-1 בספטמבר). "כל ההדבקות שקרו שם באו לידי ביטוי בתחילת ספטמבר", הוא אומר, "ואת העלייה שאנחנו רואים עכשיו. לדעתי, הם מקדימים את האוכלוסייה הכללית בשבועיים ברמת התחלואה".

אם זה המצב, לא היה נכון להדק את הסגר רק לחרדים?
"אני מתעסק בדסק החרדי, לא יודע להגיד על אחרים. הסגר, איך שהוא מתנהל היום, הוא סגר בינעירוני, כך שבתוך העיר אין בעיה להתנהל. מי יודע להגיד אם אתה בטווח המותר או לא. אנשים לא הולכים עם מפה, וגם למשטרה אין איך לאכוף.

"בתוך הערים יש לצערנו תנועתיות גבוהה ופוטנציאל ההדבקה קיים. מקומות העבודה עדיין פתוחים וגם הסופרים. אני מקווה שסגירת בתי הכנסת והמעבר לתפילות במקומות פתוחים תצמצם מעט את ההדבקה ויהיה יותר בטיחותי. אלו צעדים מתבקשים לאור הנתונים".

"הם יודעים בדיוק מה קורה בעולם החילוני"

למה לקח כל כך הרבה זמן לקבוע תקנות לחגי תשרי?
"אנחנו עבדנו על המתווה מאוד מוקדם, אבל תהליך האישור לקח זמן. בעניין הזה יש לי ביקורת. היה צריך להוציא את המתווה יותר מוקדם. בעת חירום התהליכים בממשלה צריכים להיות יותר קצרים והיה אפשר גם לעשות מהר יותר.

"מצד שני, אני איש תפעול ולא איש פוליטי. להגיד שאני מצליח להבין את המנגנון הפוליטי בממשלה הנוכחית? אני מבין שיש מורכבויות אבל זה פחות העיסוק שלי. זו המציאות בה אני חי. הייתי שמח לו היינו מוציאים דברים מוקדם ככל הניתן. יש דיונים, השגות ודעות חלוקות של אנשי מקצוע.

"בסופו של דבר, אנחנו צריכים להבין שיש למערכת אילוצים. אנחנו משתדלים להביא את המידע מוקדם, הוצאנו מוקדם את המתווה שהבאנו לממשלה. אמרנו: תתחילו להתארגן, בידיעה שעוד יהיו שינויים. אנחנו נתנו את מקסימום הזמן להתארגן".

כמי שמגיע מרמת השרון וצה"ל לבני ברק, מה היה הפער בין הציפיות שלך למה שפגשת בשטח?
"חשבתי שאפגוש ציבור שפחות מחובר למה שקורה במדינה, שפחות יודע מה קורה בעולם החילוני. גיליתי שזה ממש לא ככה. הם יודעים בדיוק מה קורה בעולם החילוני. נכון שהטלפון כשר, אבל הם לא חיים בנתק מהעולם. יש גם הרבה אנשים שכן מחוברים לטכנולוגיה. לרבים כן אכפת מה חושבים בעולם החילוני והם לא רוצים להיות בבועה ובאנטי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!