דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

טראמפ חולה קורונה / חודש לבחירות, טראמפ חולה בקורונה: האם המועד יכול להשתנות ומה אם המחלה תחמיר | שאלות ותשובות

מועד הבחירות הוא ה-3 בנובמבר, וארה"ב במצב פוליטי חסר תקדים | איך זה עשוי להשפיע על המינוי לבית המשפט העליון, ומה יקרה אם טראמפ לא יכול להמשיך בתפקידו

ביידן וטראמפ (צילום:  AP Photo/Andrew Harnik)
ביידן וטראמפ (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אוריאל לוי

32 ימים בלבד לפני הבחירות לנשיאות אובחן נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כחיובי לקורונה. בהתחשב בעובדה שהוא בן 74, ועל רקע התסמינים שהראה ביומיים האחרונים, הוא נמצא בקבוצת סיכון גבוה להסתבכויות מהמחלה. לכל הפחות הוא יצטרך לבודד את עצמו בזמן שהוא מקבל טיפול. בכך נוצר תקדים במערכת הפוליטית האמריקנית בימים הקריטיים ביותר, חודש לפני הבחירות לנשיאות.

איך משפיע הנגיף על הקמפיין של טראמפ?
ההשלכה המיידית של ההדבקות היא ביטול לוח הזמנים של טראמפ בתקופה הקרובה, לוח זמנים שכלל בעיקר עצרות בחירות וביקורים באזורים חשובים עבור מערכת הבחירות, ביניהם פנסילבניה ופלורידה המתנדנדות, וירג'ניה, ג'ורג'יה, מיניסוטה ועוד.

מבחינת מערכת הבחירות התחנה הבאה היא העימות הנשיאותי השני שאמור להיערך ב-15 באוקטובר במיאמי עם שאלות מהקהל. קיומו של עימות זה מוטל בספק כרגע, ואם יתרחש יעשה דרך וידאו.

האם זה יכול להשפיע על תאריך הבחירות?
על פי החוקה האמריקאית הבחירות לנשיאות נערכות ביום שלישי שאחרי יום שני הראשון בנובמבר. שינויים בחוקה דורשים פרוצדורה ארוכה הכוללת רוב של שני שליש  בשני בתי הקונגרס, בית הנבחרים בו יש רוב דמוקרטי, והסנאט בו הרוב הרפובליקני שולט. מהלך מסוג זה עוד לא התחיל, וקשה לראות איך ניתן יהיה להוציאו לפועל.

מה קורה עם טראמפ יוצא לנבצרות?
לפי התיקון ה-25 לחוקה האמריקנית, במידה והנשיא לא יכול לתפקד מחליף אותו סגן הנשיא, מייק פנס. אם גם פנס לא יוכל לתפקד הבאה בתור היא ראש בית הנבחרים, הדמוקרטית ננסי פלוסי.

כדי שזה יקרה צריך טראמפ להכריז על עצמו כבלתי כשיר לבצע את מחוייבותיו כנשיא. אפשרות שנייה, שלא התרחשה מעולם, היא שסגן הנשיא ורוב הקבינט יכריזו על טראמפ כבלתי כשיר, ואז פנס יהפוך לנשיא בפועל עד שטראמפ יעביר הצהרה כתובה המוכיחה ההפך.

במידה וטראמפ מורדם הוא אוטומטית יוצא לנבצרות.

מה יקרה אם מצבו הרפואי של טראמפ לא יאפשר לו לכהן כנשיא אחרי הבחירות?
למוסדות הפנימיים של המפלגות הגדולות יש חוקים הנוגעים למקרה בו המועמד מגיע למצב של חוסר תפקוד ערב הבחירות, או לאחר הבחירות וטרם ההצבעה הרשמית של האלקטורים. על פי חוקי המפלגות הוועידה המפלגתית היא שתבחר בהצבעה מועמד חלופי. עם זאת, אם ייווצר מצב שכזה בחודש הקרוב, יתכן שיהיה זה מאוחר מידי להחליף מועמד.

אף שיום הבחירות הרשמי הוא 3 בנובמבר, בארה"ב ניתנת לבוחרים האפשרות להצביע בהצבעה מוקדמת, ובשלל מדינות שם ההצבעה הזו כבר יצאה לדרך: 2.2 מיליון מצביעים כבר נתנו את קולם. נוסף על כך, ברוב מדינות ארה"ב כבר חלף המועד האחרון שבו אפשר להחליף את הרישום בטופסי הבחירות שבהם מוצגים לבוחר מועמדי המפלגות.

פירוש הדבר הוא שאלא אם הקונגרס ידחה את הבחירות, הבוחרים יתבקשו בבואם לקלפי לבחור בין טראמפ לביידן גם אם בינתיים טראמפ מת חלילה מהנגיף או הפך למי שאינו מסוגל להמשיך להיות מועמדה בפועל של המפלגה הרפובליקנית.

עם זאת, למרות שלא ניתן להחליף את טראמפ על טופס ההצבעה, מבחינה ציבורית ברור יהיה שמייק פנס הוא המחליף שלו, וגם יכהן כנשיא בפועל כאמור. יכול מאד להיות שבית המשפט העליון יכריע כי למרות שעל הפתק כתוב טראמפ, הדבר שקול להצבעה לפנס.

מה קורה אם מועמד יוצא מתפקוד אחרי הצבעת האזרחים, אבל לפני שחבר האלקטורים מתכנס ומצביע רשמית בעד מינויו לנשיא?
לפי שיטת הבחירות בארה"ב נבחרים בפועל האלקטורים – נציגים שבוחרים את המועמד כמה שבועות אחרי הבחירות. האלקטורים אמורים להצביע לפי הפתק שזכה לרוב הקולות באיזור ההצבעה שלהם, אך החוק שונה ממקום למקום.

ההצבעה הרשמית של האלקטורים על הנשיא נערכת רק כמה שבועות אחרי יום הבחירות, ופירוש הדבר שעשוי להיווצר מצב שבו מועמד ניצח בהצבעת כלל-האזרחים – אבל מת אחריה, לפני שחבר האלקטורים התכנס כדי לבחור בו רשמית. השנה אמור חבר האלקטורים להתכנס ב-14 בדצמבר.

ברובן המדינות אין כללים העוסקים בשאלה כיצד על האלקטורים לנהוג אם בזמן שעבר מאז יום הבחירות ועד ההצבעה שלהם הלך אחד המועמדים לעולמו. חוקים אחדים כן יש. במישיגן, למשל, החוק מחייב מפורשות את האלקטורים להצביע למועמד שניצח במדינה וששמו מופיע בטופסי ההצבעה, ולא לשום מועמד אחר. החוק באינדיאנה, מנגד, קובע מפורשות כי אם המפלגה שמועמדה לנשיאות ניצח באינדיאנה מחליפה אותו במועמד אחר משום שהלך לעולמו, על האלקטורים להצביע למועמד החדש הזה.

אם ארה״ב תגיע למצב כזה במקרה של טראמפ, המפלגה הדמוקרטית עשויה להביא לפתחו של בית המשפט העליון את השאלה האם לאלקטורים מותר להצביע למחליפו של מועמד שמת.

מה קורה עם מינוי שופטת חדשה לבית המשפט העליון?
ביום שבת שעבר הודיע טראמפ על המועמדת שלו לתפקיד שופטת בבית המשפט העליון, השופטת השמרנית איימי קוני בארט. האירוע נערך ללא מסיכות וללא ריחוק חברתי, ולפי גורמים בבית הלבן קשור כנראה להתפשטות הרחבה של הנגיף בקרב אנשי הממשל. זה אמור היה להיות המהלך המשמעותי האחרון של טראמפ לפני הבחירות, אך כרגע המשך קיומו מוטל בספק.

יו"ר ועדת השיפוט בסנאט הסנטור הרפובליקני לינדזי גרהאם אמר כי המינוי ימשך כמתוכנן, אך נציגי הסנאט הדמוקרטים טוענים כי לא ניתן להמשיך במינוי בהתחשב בנסיבות. שני חברים רפובליקנים בוועדה שאחראית לשימוע נדבקו בנגיף. על רקע לוחות הזמנים הצפופים הנדרשים כדי לאשר את המועמדת, כל עיכוב משמעו דחיית ההחלטה לאחרי הבחירות. מאבק זה יוכרע כנראה בימים הקרובים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!