דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת לבנון השנייה

עשור ללבנון השנייה / היום הממלכתי לציון עשור למלחמת לבנון

הבוקר (שלישי) התקיים בהר הרצל בירושלים טקס ממלכתי בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה ושר הביטחון. מאוחר יותר התקיים אירוע מיוחד במשכן הכנסת בנוכחות משפחות שכולות.

טקס ממלכתי לציון עשור ללבנון השנייה בהר הרצל צילום: מרים אלסור \ פלאש 90
טקס ממלכתי לציון עשור ללבנון השנייה בהר הרצל צילום: מרים אלסור \ פלאש 90

"במובנים רבים המלחמה הזו פקחה את עינינו, הייתה זו קריאת השכמה. בעל כורחנו, עיננו נפקחו, כמו גם עיניהם של מפקדי ולוחמי צבא ההגנה לישראל" כך אמר היום (שלישי) נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, בדברים שנשא בטקס לציון עשר שנים למלחמת לבנון השנייה שנערך בהר הרצל בירושלים. בטקס השתתפו גםראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט.

"היכולת לתחקר ביסודיות, היכולת לבקר ולערוך תהליך למידה מקיף שגוזר עריכת שינויים רחבי היקף כפי שעשינו בעקבות מלחמת לבנון השנייה, אינה מובנת מאליה" הוסיף הנשיא, "היא מעידה על עוצמת מדינת ישראל. זה כוחנו, זו עצמתנו, עלינו להמשיך ולהיות כאלה".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הממלכתי לציון עשור למלחמת לבנון השנייה. צילום: מארק ניימן/לע"מ.
נשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס הממלכתי לציון עשור למלחמת לבנון השנייה. צילום: מארק ניימן/לע"מ.

הנשיא סיים את דבריו ואמר: "עשור למלחמה, ורבים הם עוד הפצועים הנושאים בגופם ובנפשם את צלקות המלחמה ההיא. רק אתמול פגשתי את יונתן לוין, הפצוע הקשה ביותר של מלחמת לבנון השנייה, והתפעלתי מעוז רוחו, ומעוז רוחם של פצועים רבים הנלחמים יום יום את המלחמה ההיא ומצפים לרפואה. עשור למלחמה, ויום יום ושעה שעה דקות ושניות שאתם מחפשים נחמה ואַיִן. יהי זכרם של בנינו ובנותינו אחינו ואחיותינו אהוביכם היקרים חקוק על לבנו לעד. תהא נשמתם צרורה בצרור החיים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אף הוא בדברים שנשא בטקס לסוגיית הפקת לקחי המלחמה. "למרות הכשלים והליקויים שנתגלו במהלכה – ואנחנו השקענו ועדיין משקיעים מאמץ אדיר להפיק מהם כל לקח אפשרי, והייתי אומר לממש כל לקח אפשרי" אמר ראש הממשלה, "חשוב שנוקיר בכל לבנו את עוז רוחם של החיילים והמפקדים. המצפן הערכי שלהם לא השתבש. לימוד הלקחים  סובב בעיקר סביב שאלת ה"אֵיךְ", לא בשאלת ה"לָמָה". הם ידעו לָמָה".

"מלחמת לבנון השנייה הייתה מלחמה מוצדקת במטרותיה" אמר ראש הממשלה נתניהו והוסיף כי "מלחמת לבנון לא הייתה מלחמה על טריטוריה. במובן יסודי היא גם לא הייתה מלחמה בין מדינות, עדיין. זו הייתה התנגשות בין ארגון טרור קיצוני, שמחזיק באידיאולוגיה איסלאמיסטית-קנאית, לבין ישראל הדמוקרטית, החופשית, שמקדשת את החיים ומקדשת את כבוד האדם".

"נדמה שצלה של 'לבנון השנייה' מרחף מעלינו תדיר"

הכנסת מציינת אף היא עשור למלחמת לבנון השנייה. בשעות אחר הצהריים התקיים אירוע בנושא בטרקלין שאגאל בכנסת. באירוע נכחו שרים, חברי כנסת, בני משפחות השכולות, סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן וחיילי צה"ל. ונשאו בו  דברים יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, שר הביטחון ח"כ אביגדור ליברמן ושר הרווחה ח"כ חיים כץ. לאחר סיום האירוע קיימה מליאת הכנסת ישיבה מיוחדת לציון עשור למלחמה לבנון בנוכחות נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין.

אירוע לציון עשור ללבנון השנייה בטרקלין שאגאל בכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
אירוע לציון עשור ללבנון השנייה בטרקלין שאגאל בכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בדברים שנשא במהלך האירוע אמר יו"ר הכנסת כי "אנחנו מתכנסים כאן היום כדי להצדיע, להרכין ראש ולזכור את הנופלים, גיבורינו הלוחמים, החיילים והאזרחים, שנפלו במערכה העקובה מדם שהתנהלה כאן בקיץ המר של 2006".

"נדמה שצלה של 'לבנון השנייה' מרחף מעלינו תדיר. 'לבנון השנייה' יושבת, קודם כל כמשקולת גדולה על המשפחות הכואבות והחסרות" הוסיף אדלשטיין, "כל אחד מבני המשפחות היקרות נותר עם החלל העצום הזה שנפער ואין באמת מי שימלא אותו. אבל 'לבנון השנייה' יושבת במידה רבה כמשקולת גדולה גם עלינו, על הציבור הישראלי, על צה"ל ומפקדיו, ועל ההנהגה בישראל באשר היא. היא מסרבת לסור מעל כתפינו, ובמידה רבה אולי טוב שכך. כי טוב ש'לבנון השנייה', על מוראותיה וגם על לקחיה, תוסיף ללוות אותנו בשגרה ובכל צומת הכרעה, כתמרור אזהרה וכתזכורת".

שר הביטחון התייחס בדבריו להיערכות צה"ל לעימותים עתידיים. "עשר שנים חלפו מאז אבל המלחמה היא פצע פתוח בחברה הישראלית ובמערכת הביטחון. הבנים שאינם הם עדיין חלק בלתי נפרד מכל אחד ואחת מאתנו" אמר ליברמן, "השקט שמאפיין את האזור רחוק מלשקף את הלך הרוח של אויבנו. צריך לבחון כל בוקר מחדש את התפיסות שלנו ולטפח את כשירותו של צה"ל. אני שב ואומר: אנחנו לא מחפשים הרפתקאות אבל אנחנו ערוכים בכל גזרה מול כל אויב ומי שינסה לבחון אותנו יגלה יד ברזל עצמתית. אני מקווה שנזכה לבנות כאן חברה ותרבות שיהיו ראויים לקרבנם של הנופלים עד שנזכה להחזיר את השקט למחוזותינו".

באירוע הופיעו חיילי הלהקות הצבאיות, להקת הרבנות הצבאית עם החזן הצבאי הראשי סא"ל שי אברמסון, השחקן מתי סרי, הזמר עידן עמדי ולהקת א-קפלה.

החזן הצבאי הראשי סא"ל שי אברמסון באירוע ציון עשור ללבנון השנייה במשכן הכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
החזן הצבאי הראשי סא"ל שי אברמסון באירוע ציון עשור ללבנון השנייה במשכן הכנסת. צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

בנוסף, קיימה היום ועדת החוץ והביטחון דיון בנושא "עשור למלחמת לבנון השנייה – הפקת לקחים והיערכות לעתיד בראי מוכנות העורף". בטרקלין שאגאל נחנכה התערוכה "געגועים" של ארגון יד לבנים בשיתוף משרד הביטחון – אגף משפחות והנצחה, כנסת ישראל והמוסד לביטוח לאומי ומציגה 95 עבודות צילום בהם דיוקנים של החללים, תמונות משפחתיות, ציורים, קולאז'ים ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!