דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

סגר שני / ארבעה ממובילי המחאות הכלכליות מסבירים מדוע אינם נמצאים יותר ברחוב

תומר מור, מסעדנים: ״אצלנו הנושא הוא נטו כלכלי״ | לינדה אביטן תרבות: ״נרדמנו בשמירה״ | גיל חובב, תיירות: ״הפיצוץ יגיע אחרי הסגר״ | אורי רשטיק, אמנים: ״מוסדות התרבות יצטרכו לתת דין וחשבון״

מחאת עובדי התרבות ביוני 2020. מנכ"ל הביטוח הלאומי: "באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שיש גם מציאות" (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
מחאת עובדי התרבות ביוני 2020. מנכ"ל הביטוח הלאומי: "באוצר חיים את בית היוצר האקדמי, ולא מבינים שיש גם מציאות" (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90)
הדס יום טוב

״נרדמנו בשמירה, הענף שלנו מת״ אומרת לינדה אביטן, מנהיגת מחאת עולם התרבות. תומר מור, מנהיג מחאת המסעדנים אומר: ״המאבק ברחוב הוא נגד ביבי, אנחנו לא יכולים להזדהות עם זה, אותנו מעניין כלכלה נטו, אנחנו מייצגים את כולם״.

גיל חובב, מנהיג מחאת ענף התיירות אומר ש״הפיצוץ יגיע מיד אחרי הסגר אם המצב לא ישתפר״, ואורי רשטיק, ממובילי מחאת האמנים חושב ש״עם יד על הלב, צריך להגיד שיש פתרונות, למרות שהם לא מושלמים״.

ארבעה ממובילי המחאות הכלכליות בחודשים האחרונים, מספרים ל'דבר' מדוע חדלה המחאה הכלכלית ברחובות.

גיל חובב, יו״ר מטה עתיד התיירות (צילום: יניב טל)
גיל חובב, יו״ר מטה עתיד התיירות (צילום: יניב טל)

גיל חובב, תיירות: ״כשאין מה להפסיד, זה מסוכן״

״אין אופק, וכשאין לך מה להפסיד אתה נמצא במצב הכי מסוכן״, אומר גיל חובב, יו"ר מטה עתיד התיירות, וממארגני הפגנת הענק של ענף התיירות שהתרחשה ב-30 ביוני, מול רחבת הכנסת.

לטענתו של חובב, היום עיקר המאמץ שלהם מופנה לזירה הפוליטית, להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות להרחיב את הסיוע ולשקם את הענף, אבל הוא גם מרגיש שהשטח מתחיל לבעור.

מטרות המחאה הושגו?
"זה קצת מתעתע. העובדים שהם בחל"ת כביכול נמצאים בצד הבטוח לפחות עד יוני 2021, ולעצמאים יש מענקים שמגיעים לרוב האנשים. אבל בעלי העסקים וכל מי שחושב צעד אחד קדימה, ומרים את הראש רואה שאנחנו בצרה צרורה. כשייגמר הסגר לא יהיה עם מי לעבוד, החברות לא יצליחו להחזיק מעמד. מי יחזיר את כמות העובדים שהייתה לו קודם?

"להחזיק עובדים סתם ככה זה לא כלכלי, להוציא עובד לחל"ת גמיש אי אפשר. קיבלת את כל הסימנים האפשריים מהממשלה שאם אתה עצמאי – אתה אידיוט. ואם אתה עצמאי עדיף שתהיה לבד.

מחאת עובדי ענף התיירות (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
מחאת עובדי ענף התיירות (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

״ברור שהענף לא יחזור לעצמו, שוק התיירות ישתנה. אבל את מצפה ממדיניות של ממשלה, מהאסטרטגים לחשוב צעד קדימה, לעשות הכשרות, לכוון את המשק. כרגע, נגיד בעדינות, המניעים לא נראים מקצועיים."

אז למה אתם לא ברחובות?
"אצלנו המאמצים היום הם בעיקר בתחום הפוליטי. אנחנו לא רוצים להיות מזוהים עם ׳בואו נחליף את השלטון׳, אלא להתמודד עם הבעיה ועם משבר התיירות. הניסיונות כרגע הם ניסיונות פוליטיים דרך חברי הכנסת ודרך הממשלה, בלנסות להשפיע, להציע, לדחוף החלטות.

״מצד שני, אנחנו על הקצה. זה אומר שלדעתי אם אחרי סוכות מצב התחלואה לא ירד ושוק התיירות לא יתחיל להשתקם, אז יבוא המשבר הגדול ואיתו יחזרו ההפגנות, הלחצים והמאבקים היותר קשים והיותר כואבים״.

לינדה אביטן (צילום: שרון רביבו)
לינדה אביטן (צילום: שרון רביבו)

לינדה אביטן, תרבות: ״הענף שלנו מת״

"אני חושבת שאנחנו נרדמנו בשמירה. אנשי התרבות לא משמיעים את קולם בסגר הזה", אומרת לינדה אביטן, ממובילות מטה המאבק של תחום התרבות והאירועים. אביטן מאוכזבת מאוד מהתנהלות המדינה בסגר השני אבל גם מחבריה שלא יוצאים לרחובות. היא מבחינתה, מתכוננת לפעולה.

למה אתם לא משמיעים את קולכם? מטרות המחאה הושגו?
״ההפגנות של מאי השיגו את התכנית הכלכלית והמענקים, שאני יכולה להגיד שהמענקים ברובם מגיעים כסדרם. אבל בטווח הארוך הם לא מספיקים באמת. זה טוב לכמה חודשים, אבל הבור שנוצר ככל שהזמן עובר הוא כל כך עמוק, שאחרי זה אנחנו באמת נצטרך לשלם.

״המענק הזה שאני מקבלת הוא מין פלסטר מדומה שלא עוזר בכלום, ואחרי זה את נשארת עם בור של מיליונים שייקח כמה שנים טובות לגשר עליו. אני לא יודעת כמה חברות הגברה או כמה אנשים שמתעסקים בתחום התרבות והאירועים יישארו בסוף המשבר הזה.

מחאת התרבות (צילום: יח״צ)
מחאת התרבות (צילום: יח״צ)

"אנחנו מחלקים כל שבוע סלי מזון. כל שבוע המספר גדל. אם בהתחלה התחלנו עם 150 סלים, עלינו ל-300, עלינו ל-600, היום אנחנו עומדים על 1,100 סלים בשבוע, וזה לא מספיק. כל יום הטלפון שלי מתמלא בקשות ותחינות לעזרה, אנשים פשוט איבדו את זה כלכלית ונפשית. הענף שלנו מת, אני באמת חושבת שהוא מת״.

למה אתם לא ברחובות?
"יש כאן דילמה. אנחנו לא רוצים להזדהות עם כל מה שקשור לבלפור כי זה לא מעניין אותנו כרגע להוריד ראש ממשלה כזה או אחר. אבל אנחנו כולנו תמימי דעים ששום דבר פה לא מנוהל כמו שהוא צריך להיות מנוהל, אנשים באמת קורסים כלכלית.

"בשיח הפנימי שלנו האמירה המרכזית היא: 'חכו רגע, בואו נרד לתחלואה של 2,000 ביום ואז נתחיל לעבוד על איך יוצאים מהסגר. צריך לבחור את המלחמות. אבל אני מרגישה שאנחנו כמו איזו כבשה שמובלת לעזאזל, שלא אומרת כלום, לא מתקוממת, לא עושה שום דבר, וזה מתסכל אותי נורא״.

את חושבת שאנשי ענף התרבות יחזרו לרחובות?
" כבר באמצע אוקטובר לדעתי. אני לפחות מתכוונת לצאת החוצה. כמו שחטפתי את הג'ננה באפריל והקמתי מאהל וכולם הצטרפו, אולי זה מה שאני צריכה לעשות. אני אקים מאהל, אני אקים את זה. אני אדרוש תכנית, אני אדרוש לדעת מה אני עושה יום אחרי הסגר. חלק מהחברים שלי אולי התייאשו, אני לא מסכימה להתייאש.

"היום הייתה פה ליד הבית שלי הפגנה. אני מסתכלת עליהם ואני מקנאה שיש להם את האנרגיה הזו. הם יוצאים כי הם חושבים שיש כאן משהו מקולקל, ואנחנו, 200 אלף איש בבית, לא עושים כלום. אני מתביישת בזה״.

תומר מור, יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד' (צילום: גיל קרמר)
תומר מור, יו"ר ארגון 'מסעדנים חזקים ביחד' (צילום: גיל קרמר)

תומר מור, מסעדנות: ״המדינה מוכנה להקריב עסקים, אנחנו לא״

"אנחנו באותה נקודה שהיינו לפני הגל הראשון, וזו אותה נקודה שבה נהיה גם אחרי הגל השני. אנחנו עדיין במאבק" אומר תומר מור, יו"ר עמותת 'מסעדנים חזקים ביחד'. מור טוען שחלק גדול מהמטרות הושגו, ״אבל הרגל לא יורדת מהגז״ בנושא המחאה בשטח.

מטרות המחאה הושגו?
"בפועל כשמסתכלים על זה בצורה כנה ניתן להבין שעברנו כברת דרך משמעותית. על הנושא של החזר ההוצאות הקבועות אנחנו עדיין בוויכוח על המקדם ועל האחוזים, אבל בפועל הרוב הגדול קיבלו. גם מענק פיצויים אנשים קיבלו, הלוואות בערבות מדינה ועוד. לא כולם ועדיין יש אנשים שנפלו בין הכיסאות ואנחנו מטפלים בזה, אבל כבר חולקו לרוב.

מחאת המסעדנים בכיכר הבימה (צילום: עידן וייצמן)
מחאת המסעדנים בכיכר הבימה (צילום: עידן וייצמן)

״מבחינתנו לאבד מאות ואלפי עסקים זה לא משהו שאנחנו מוכנים להקריב. אולי המדינה כן מוכנה, אבל אנחנו לא. אנחנו כל הזמן בקשר עם רשויות המס, עם משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות ומקדמים את המטרות שלנו. למשל בנושא של המשלוחים, של בעלי הנכסים של המסעדות והשכירויות, ספקים, ארנונה ועוד. בתקופה האחרונה לא נאבקנו ברחובות אבל נאבקנו מול הרשויות והממשלה, ובאמת הישגנו את המטרות״.

למה אתם לא ברחוב?
"המאבק ברחוב היום הוא מאבק נגד ביבי וקריאה להתפטרותו, אנחנו לא יכולים להזדהות עם זה. אותנו לא מעניין מי יהיה ראש הממשלה, אצלנו הנושא הוא נטו כלכלי. אנחנו מכילים בתוכנו את כל המגזרים: ערבים, יהודים, דרוזים, דתיים, חילונים, חרדים, ימנים ושמאלנים. יש מסעדנים בכל המגזרים ואנחנו מייצגים את כולם.

"אני לא יכול בשם המסעדנים לצאת ולהפגין נגד ביבי, אנחנו לא יכולים לקחת על זה אחריות. אנחנו לא אנשי בלפור. אפשר להגיד שהכול פוליטי, אבל אנחנו לא נכנסים לדיון על המצב הפוליטי בישראל, אנחנו מדברים על נושא הכלכלה בישראל."

אז בעצם, ההתחזקות של המחאה בבלפור, החלישה את המחאה הכלכלית?
"בסגר הראשון אנחנו היינו עם אפס פתרונות אז יצאנו החוצה בכל הכוח והפגנו ונלחמנו. אני יודע שגם מה שקורה בבלפור היום קשור לתהליכים שאנחנו הנענו.

״אנחנו כרגע לא נמצאים ברחובות גם בגלל ההצפה שלהן במסר של ״רק לא ביבי״ ואנחנו לא רוצים שהמסרים שלנו ייבלעו בתוך ההפגנות, וגם אנחנו רוצים לדעת שאנחנו עושים פעולות שמקדמות את התוצאות שאנחנו רוצים להשיג. עכשיו אנחנו בזירה אחת, אם נבין שהמציאות לא זזה, נחזור גם לרחובות״.

מה יחזיר מסעדנים למחאה ברחוב?
״אם בקרוב מאוד לא נקבל מספיק חמצן בצורה של כספים שמגיעים לחשבונות של בעלי העסקים, כבר בשבוע הבא תראו אותנו ברחובות בצורה מאוד בוטה וחזקה״.

אורי רשטיק (צילום: אלבום פרטי)
אורי רשטיק (צילום: אלבום פרטי)

אורי רשטיק, אומנים: ״עם יד על הלב, צריך להגיד שיש פתרונות"

"מנהלי מוסדות התרבות והמעסיקים הפרטיים צריכים לתת דין וחשבון. אני במקומם לא הייתי ישן בלילה" אומר אורי רשטיק, מרכז הפעילות של איגוד השחקנים שח"ם ופעיל מרכזי במאבק שלהם בסגר הראשון. הוא חושב שרוב מטרות המאבק הושגו, אך יש עוד מה לעשות.

מטרות המחאה הושגו?
"עם יד על הלב, צריך להגיד שיש פתרונות, למרות שהם לא מושלמים ולא מכסים 100% מהאנשים. אם בסגר הראשון אמרו פיצוי, פיצו בהתחלה איזשהו סכום מצחיק על חודש מרץ, ואז על אפריל, שהיה כבר יותר טוב אבל גם מאוד בעייתי, בעצם ברגע שמשרד האוצר הכריז על תכנית של מענקים סדורים לעצמאיים עד חודש יוני 2021, אפשר לומר שיש מענה״.

מחאת עולם התרבות מול היכל התרבות בתל אביב. (יח"צ)
מחאת עולם התרבות מול היכל התרבות בתל אביב. (יח"צ)

"לאומנים, גם הפרילנסרים, יש דמי אבטלה, בזכות צו ביטוח לאומי שהובילו ארגון השחקנים ב-2018. בתחילת המשבר היה המון בלגן סביב המימוש של הצו הזה מול ביטוח לאומי, אבל בחצי השנה הזו עשינו תהליך של מיצוי זכויות כמעט מוחלט של השחקנים והאמנים. היום אנחנו עוזרים לשחקנים ולאמנים למצות את הזכויות שלהם מול הביטוח הלאומי באופן שוטף ויומיומי, זה שווה הרבה יותר כסף לאמן מאיזה מענק סיוע או סל מזון, זה ממש כסף שהוא דמי אבטלה״.

"בתיאטראות הרפרטוארים יש לא מעט אמנים ושחקנים שמועסקים ביחסי עובד-מעביד ומקבלים דמי אבטלה כמו כל עובד שיצא לחל"ת, אבל רוב השחקנים והאמנים לצערי הם עדיין פרילנסרים. באמצע 2019 העברנו תקנה במשרד התרבות שנותנת תמריץ מאוד רציני לתיאטראות להעסיק אמנים ביחסי עובד מעביד, שהייתה אמורה להיכנס לפועל השנה אבל נדחתה בגלל הקורונה."

מי אשם במצב?
"האשמה הראשונה זו המדינה, שהזניחה את כל העצמאיים, האמנים לא מיוחדים במשבר הזה. אבל בהקשר של השחקנים, גם מנהלי מוסדות התרבות אשמים. הם העסיקו את השחקנים בצורה פוגענית מלכתחילה.

"עוד לפני שפרצה הקורונה. אם אותם אנשים היו מועסקים כמו שצריך על ידי המוסדות האלה ביחסי עובד מעביד, היו להם היום דמי אבטלה נורמאליים. מנהלי מוסדות התרבות והמעסיקים הפרטיים צריכים לתת דין וחשבון. אני במקומם לא הייתי ישן בלילה״.

האמנים יחזרו לרחוב?
״
הרבה מהאמנים נמצאים ברחובות בכל מה שקשור למחאות בלפור באופן עצמאי. אני אישית שמח שהאמנים לוקחים חלק במחאות ובהפגנות, משמיעים את קולם ולוקחים חלק בהליך הדמוקרטי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!