דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סגר שני / בעלי עסקים קטנים הודיעו לנתניהו שיפתחו בניגוד להנחיות הסגר: "נציל את מפעל חיינו"

תמיר ברלקו, מנהל קבוצת הפייסבוק 'לא יהיה בסגר' ומוביל המחאה ל'דבר': "אנשים רוצים לשרוד, יש פה אובדן אמון. כשאין תקווה, הכל מתפוצץ"

בתי קפה סגורים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
בתי קפה סגורים בתל אביב (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

התארגנות של עסקים קטנים פנתה לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה לאפשר פתיחת עסקים בראשון הקרוב, והודיעו כי ללא היענות לדרישתם, יעודדו עסקים לפתוח אותם בכל מקרה גם בניגוד לחוק.

ההתארגנות, ששמה "לא יהיה בסגר", מונה כ-60,000 חברים ומבוססת על קבוצת פייסבוק לבעלי עסקים קטנים שנפתחה לפני כשבועיים.

במכתב לנתניהו בשם חברי הקבוצה דרשו החברים "לאפשר את פתיחת העסקים הקטנים במגבלות הקיימות ביום א' הקרוב, ולא – בכוונתנו לפתוח וכן לעודד את כל העסקים הקטנים בישראל לפתוח את עסקיהם ביום א' הקרוב כדי להצילם מחורבן".

לפי המכתב, על הסגר הנוכחי מתנוסס "דגל שחור" וכי ישנה "אי חוקיות" בהטלתו. על פי הקבוצה, בעלי העסקים נאלצים לבחור בין "קנס כספי לעומת מעשה שמשמעותו – הצלת מפעל חיינו".

"אנשים רוצים לשרוד"

תמיר ברלקו, יוזם הקבוצה ומוביל המחאה, אומר בשיחה עם ' דבר' כי כבר היום ישנם עסקים קטנים רבים שפתוחים "בקומבינה", והתפיסה היא של הישרדות. ברלקו עצמו זועם מהמצב ופשוט לא מצליח למצוא הגיון בדבר: "אנשים רוצים לשרוד. בממשלה אומרים ומדברים על התחלואה, אבל לא אומרים שיש תחזית של סגירת מאה אלף עסקים קטנים עד סוף השנה מתוך כ-600 אלף. מה הם מצפים? אין תוכנית, אין תקווה. וכשאין תקווה, הכל יתפוצץ".

במכתב לנתניהו בשם חברי הקבוצה כותב ברלקו כי ההחלטה על הסגר "היא החלטה אסונית מבחינה קיומית בסיסית של העסקים הקטנים". ברלקו מאשים את הממשלה בהפרת אמון הציבור וכותב כי "אנחנו נענינו להוראתכם וסגרנו את העסקים – אתם, לעומת זאת, פיציתם אותנו בסכומים פעוטים, הבאתם אנשים לאבד את עסקיהם ואת מקור פרנסתם וגרמתם לכך שכל מי שחסך ל'ימים קשים' הוציא את חסכונותיו ומימש אותם".

בנוסף כותב ברלקו כי הסגר הפעם, הוא בבחינת הגבלה אחת יותר מידי. לפי המכתב, "עסקים שנבנו על ידנו בעשר אצבעות נמצאים על בלימה ולפני קריסה, באשר הטלתם סגר מבלי ששולם לנו ומראש פיצוי מלא – סגר שסופו לא ידוע וכאשר במסגרתו שוב נדרשנו להוציא את עובדנו לחל"ת ו/או לחופשות כפרות וההוצאות ו/או הסחורות נותרו בידנו כ"אבן שאין להן הופכין"".

"אם נקבל קנסות נתבע את המדינה"

ברלקו, בעלים של מסעדות ובתי קפה במרכז הארץ, חווה על בשרו את מחיר של הסגר הנוכחי. בשיחה ל'דבר' הוא אומר שעל אף שספג הפסד משמעותי, עדין לא קיבל פיצוי. "באופן אישי נפגעתי קשה. בענף המסעדות פגיעה בהכנסות של למעלה מ-10% זה כבר הפסד. המדינה הגדירה 40% ירידה במחזור ואז מקבלים פיצוי. יש לי 34% ירידה. עד היום לא העבירו את הכסף".

תמיר ברלקו. "צריך להבין שמאחורי כל הסגר הזה עומדים חיים של אנשים" (צילום: אלבום פרטי)
תמיר ברלקו. "צריך להבין שמאחורי כל הסגר הזה עומדים חיים של אנשים" (צילום: אלבום פרטי)

על קבוצת הפייסבוק שהפכה לפעילה מאוד הוא אומר ש"כמות התלונות היא בלתי אפשרית. פונים אליי המון אנשים מתוך קבוצה של 60,000 איש. צריך להבין שמאחורי כל הסגר הזה עומדים אנשים. חיים של אנשים". לדבריו, אנשים רבים פונים אליו גם לתמיכה ולעזרה.

לשאלה מה יקרה אם ייפתחו העסקים באופן לא חוקי ויתקבלו קנסות, אומר ברלקו כי הוא מעוניין לתקוף את הסוגייה בתביעות נגד המדינה, כך שהממשלה תצטרך להצדיק את החלטותיה לסגור את העסקים. "הסגירה עכשיו לא עומדת בשני קריטריונים עיקריים בתנאי חוק הקורונה: ההחלטות לא מידתיות, וההחלטות אינן על בסיס נתונים. אין היגיון בכל התהליך הזה. על סמך איזה הנחות עבודה הם קבעו את הסגירה?".

לברלקו חשוב להבהיר שמקימי הקבוצה פועלים "מאהבת המדינה". הוא מוסיף כי "אני רוצה היגיון. או פיצוי. ולכן יש פה איבוד אמון בכלל, אין תקווה, אין תוכנית יציאה. וכשאין תקווה אנשים עושים מעשה".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!