דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הקואליציה למאבק בתאונות בניין

עבודה מסוכנת / לקריאה שניה ושלישית: אתרי בניה בהם נהרגו או נפצעו קשה עובדים יסגרו למשך יומיים

כך הוחלט בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת. בנוסף, מפקחי משרד הכלכלה יוכלו לסגור את אתרי הבניה לעד שלושה ימי עבודה נוספים, במידה ומצב הבטיחות באתר יוסיף להיות לקוי.

אתר בנייה בו ארעה תאונה בה נהרג פועל. ארכיון. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
אתר בנייה בו ארעה תאונה בה נהרג פועל. ארכיון. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק על פיה אתרי בניה שארעה בהם תאונה בה נהרגו או נפצעו קשה עובדים יסגרו למשך יומיים. מפקחי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד הכלכלה יוכלו לערוך שימוע ולסגור את אתרי הבניה לעד שלושה ימי עבודה נוספים, במידה ומצב הבטיחות באתר יוסיף להיות לקוי. על פי הצעת החוק על המעסיק יהיה לשלם לעובדי האתר שכר גם עבור הימים בהם האתר סגור. המפקחים יוכלו גם לתת צו לתיקון ליקויי הבטיחות שאי תיקונם יסכן את המחזיק באתר העבודה בשנתיים מאסר או קנס בסך 75 אלף ש"ח. את החוק יזמו יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני) וח"כ חאג' יחיא (הרשימה המשותפת).

"אם לא נאשר את הצעת החוק עכשיו, החוק יידחה בארבעה חודשים לפחות וזה יהיה נורא. בכל יום מתרחשות תאונות" אמר יו"ר הוועדה ח"כ אלי אלאלוף, "יש קלקול רב מערכתי ועלינו להפשיל שרוולים ולצאת לדרך. יש בידינו לשנות את המצב הבלתי נסבל ששורר בשטח, שבו עשרות פועלי בניין נהרגים מדי שנה ורבים נפצעים. לא נפסיק לפעול עד שנטפל בבעיה לעומקה". ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת) קרא להחיל את החוק גם על תאונות הגורמות לפציעה בינונית של עובדים. "משרד הכלכלה חייב להצטרף למאמץ ולייצר את היכולת לממש את החוק שלנו בצורה משמעותית" אמר ח"כ איל בן ראובן.

ח״כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארכיון. . צילום: יונתן זינדל / פלאש 90
ח״כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ארכיון. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

סגן נשיא התאחדות בוני הארץ, חיים פייגלין קבל על הצעת החוק ואמר כי "לא יעלה על הדעת שייסגר אתר מבלי שביררו סופית מהי סיבת המוות. ואם היה זה מוות טבעי?" אולם מפקחת העבודה הראשית במשרד הכלכלה, ורדה אדוארדס השיבה לו כי מדובר במקרים בודדים ושוליים בלבד. "אם נתחיל ליצור תהליך בירור זה מנטרל את הצעת החוק" אמרה. ח"כ אלאלוף הוסיף לדבריה כי "הקבלן יכול לטעון ולהוכיח באיזה נסיבות קרה המוות". עו"ד הדיל יונס ממשרד המשפטים חיזקה את דבריהם ואמרה כי "הזלזול הקיים בחיי אדם מחייב נקיטת אמצעים. נספוג את המקרים הבודדים האלה".

בדיון קודם בהצעת החוק אמר אלאלוף: "הופעלו עלי לחצים רבים לרכך את הצעת החוק, אולם אינני מוכן לכך. גם אם ניאלץ לסגור כמה עשרות אתרי בניה, לא תיגרם פגיעה אנושה לענף. חייבים לעשות הכל כדי להציל את העובדים. החוק הזה אינו עונש לקבלנים, אלא סגירה של האתר באופן זמני על מנת לתקן את הליקויים". ח"כ חאג' יחיא, מהנדס בניין במקצועו אמר "גם השבוע התרחשו תאונות עבודה קשות. זה לא נפסק. חייבים להפעיל סנקציות כדי לדאוג שהמצב הבטיחותי יהיה תקין".

"אנחנו רואים שחברי הכנסת באמת מתגייסים לנושא, שגם עלה לסדר היום הציבור, וזה דבר חשוב", אמרה עו"ד גדיר ניקולא מהקואליציה למאבק בתאונות בניין. "בהתחלה בהצעת החוק דיברו על כך שהמפקח יהיה רק 'רשאי' לסגור את אתר הבניה, וכעת אימצו את עמדתנו שזה צריך להיות חובה" אמרה, והסבירה כי היכן שמתרחשת תאונת עבודה קטלנית יש על פי רוב ליקוי שגרם לה, ויש צורך בפעולה פיקוחית, ובעצירת העבודה על מנת לעצור את סיכון העובדים ולתקן את הדורש תיקון.

היבט נוסף שגדיר בירכה על הכנסתו לחוק הוא חיוב המשטרה לדיווח מיידי למנהל הבטיחות והבריאות בעבודה במקרים של תאונות בהם נהרג או נפצע קשה פועל. "יש בעיה של תת דיווח. רוב התאונות לא מגיעות לידיעת המינהל, ובתיקון הזה מבטיחים למעשה שלפחות התאונות הקטלניות והקשות יובאו לידיעתם מיידית".

לדבריה הקואליציה מדגישה את חשיבותו של תיקון נוסף אחד להצעת החוק והוא הבטחת התייצבותם של מפקחי משרד הכלכלה בפועל, בשטח האתר, במהלך ימי הקפאת העבודה. "הם כתבו כי המפקח 'יבדוק' במהלך מועד הצו. אנחנו חושבים שצריך להוסיף אפילו את המילה 'יתייצב' לנוסח החוק. ראינו מקרים שבהם הוצאו צווי סגירה, והאתרים חזרו לפעול מבלי שמפקח התייצב ואישר שהכל תקין. העניין הזה לא נכנס עדיין להצעה אבל הייתה הערה של יו"ר הוועדה שישקלו את העניין לפני ההצבעה. אנחנו חושבים שחשוב להתעקש על זה".

כיום ישנם 17 מפקחים בלבד במשרד הכלכלה על כ-12 אלף אתרי בניה ומשרד הכלכלה מתקשה לגייס מפקחים נוספים.

המציאות בשטח

מאז תחילת השנה נהרגו 20 עובדים בתאונות בניין, רובם בשל נפילה מגובה. בשנה שעברה נהרגו 34 עובדים בתאונות בניין.

רק אתמול נפצע בינוני פועל בניין בן 40 ממטען שנפל ממנוף של משאית בפתח תקווה. ביום ראשון השבוע, קרס פיגום בן 7 קומות ותחתיו נקברו חמישה פועלים, באתר בנייה שעל פי הנתונים שאספה הקואליציה למאבק בתאונות בניין שייך לפרויקט Sea Carmel בטירת הכרמל של חברת 'האחים שרבט'. בין הפצועים מתאונה זו – שני נערים בני 17 האחד מהם נפצע קשה. חשוב לציין שעל פי תקנות עבודת הנוער, חל איסור על עבודת נוער בגובה. שלושה פועלים נוספים נפצעו במצב בינוני: בן 17 עם חבלות בגפיים, בן 39 עם חבלות בבטן ובחזה, ובן 56 ועובד נוסף נפצעו קל.

ביום שישי בשבוע שעבר נפגע פועל בן 20 בהתמוטטות קיר באתר בניה בחיפה. ביום חמישי באותו שבוע ארעו שתי תאונות בניין נוספות: פועל בן 59 נפצע בינוני עד קשה בנפילה באתר בניה במושב יודפת ופועל בן 28 נפצע קשה בנפילה מגובה 4 קומות באתר בניה בהרצליה.

הקואליציה למאבק בתאונות בניין מבקשת מהציבור הרחב עזרה בתיעוד האתרים בהם מתרחשות תאונות. אם התרחשה תאונה בקרבתכם, וודאו את זהות אתר התאונה, צלמו את האתר ואת שלט הקבלן המבצע, שאלו האם היו במקום חוקרי משטרה ומפקחי משרד הכלכלה והאם הוצא צו להפסקת העבודות במקום, בררו פרטים אודות הפצוע ומצבו.

תגובת משרד הכלכלה לטענות הקואליציה למאבק בתאונות בניין בדבר פתיחה מחדש של אתרי בנייה מסוכנים ללא אישור מפקח מטעם המשרד, לא התקבלה עד למועד פרסום הכתבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!