דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

פערים כלכליים / בזמן שהעולם בקורונה: הונם של המיליארדרים הגיע לשיא של 10.2 טריליון דולר

המיליארדרים הרוויחו בעיקר מהימורים בעד ההתאוששות של שוקי המניות, כך לפי דו"ח שפרסם בנק שוויצרי | "לא רק שהם שרדו את הירידות, הם גם הצליחו להרוויח"

יאכטה מול אחוזה (צילום: mariakray / Shutterstock.com)
יאכטה מול אחוזה (צילום: mariakray / Shutterstock.com)
אוריאל לוי

בעלי ההון החזקים בעולם הרחיבו את הונם משמעותית מאז התפרצה מגפת הקורונה. הונם של המיליארדרים העולמיים הגיע בתקופה זו לשיא של 10.2 טריליון דולר, וזאת בזמן שמיליארדי בני אדם נהיו עניים ומאות מיליונים בסכנת רעב. נתונים אלה נחשפו בדו"ח חדש שפרסם הבנק השוויצרי UBS.

על פי הדו"ח, המיליארדרים הרוויחו בעיקר מהימורים על ההתאוששות של שוקי המניות, שצנחו לשפל לאחר התפשטות הקורונה במרץ. מ-UBS נמסר כי הונם המצרפי של המיליארדרים טיפס השנה לשיא חדש, לאחר שבסוף 2017 עמד על 8.9 טריליון דולר. גם מספר המיליארדרים עלה לשיא חדש. ב-2017 היו 2,158 מיליארדים בעולם וכעת ישנם 2,189.

"מצבם של המיליארדרים היה טוב ביותר במהלך משבר הקורונה. לא רק שהם שרדו את הירידות, הם גם הצליחו להרוויח מהעליות לאחר ששוק המניות התאושש", אמר ג'וזף סטדלר מ-UBS. לדבריו, עשירי העולם הצליחו להרוויח מהמשבר כי הייתה להם את היכולת לרכוש יותר מניות של חברות כששוקי ההון ברחבי העולם צנחו. מאז הם התאוששו ומחקו את מרבית ההפסדים.

יתרה מכך, שערי המניות של חברות טכנולוגיה, שמיליארדרים רבים מחזיקים בהן, עלו בחדות בזמן המשבר שהתאפיין בהתבססות גדולה יותר על צריכה ושירותים מקוונים. סטדלר הוסיף כי למיליארדרים יש "תיאבון משמעותי לנקיטת סיכונים", והיה להם הביטחון להמר על חלק מההון האישי שלהם.

מייסד אמזון ג'ף בזוס. לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, האדם העשיר בעולם (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
מייסד אמזון ג'ף בזוס. לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, האדם העשיר בעולם (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

עם זאת, סטדלר מודה כי ההצלחה הזו בתקופה שבה רבים ברחבי העולם נמצאים בקשיים עלולה לייצר זעם ציבורי ופוליטי נגד העשירים ביותר. "האם יש סיכון שהחברה תתקומם נגדם? כן", אמר. "האם הם מודעים לכך? כן". לדבריו, 209 מיליארדרים התחייבו לתרום 7.2 מיליארד דולר בין מרץ ויוני. "הם הגיבו במהירות, וסיפקו מענקים לא מוגבלים שאיפשרו לארגונים להחליט כיצד להשתמש בהון".

הדו"ח של UBS לא כלל רשימה של האנשים העשירים בעולם, אך לפי מדד המיליארדרים של בלומברג, האדם העשיר בעולם נותר מייסד אמזון ג'ף בזוס. הונו של בזוס עומד על 189 מיליארד דולר, לאחר שגדל ב-74 מיליארד דולר מאז תחילת השנה, הודות לזינוק במחיר המניה של אמזון על רקע העלייה בהזמנות לנוכח הסגר.

האדם שהרוויח השנה הכי הרבה הוא אלון מאסק, שהונו גדל ב-76 מיליארד דולר ועומד כעת על 103 מיליארד דולר.

עם זאת, מנכ"ל חברת ניהול ההון הרמיטג' ביל בראודר העריך כי הונו הכולל של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הכולל חברות שבשליטתו אך אינן רשומות על שמו, גבוהה מ-200 מיליארד דולר מה שהופך אותו בפועל לאדם העשיר בעולם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!