דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

צרכנות / הדרך לרכישה בטוחה: דברים שחשוב לדעת בקנייה מקוונת

השוואת מחירים, אמצעי תשלום, ויבואן רשמי: רשות ההסתדרות לצרכנות ממליצה לשים לב לפרטים הקטנים שהופכים קנייה לבטוחה יותר בימי הסגר

קניות ברשת (PEXELS)
קניות ברשת (PEXELS)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, מאיר נקודות שיש לשים אליהן לב כשמזמינים ברשת, במיוחד בימי הסגר.

מועדי אספקה: חשוב לקחת בחשבון את מועד האספקה בשיקולים של דחיפות הקנייה. לרוב זמן האספקה מוגדר ב"ימי עסקים" – מושג שהגדרתו פתוחה לפרשנות. לדוגמה, מקומות מסוימים מחשיבים את יום שישי כיום עסקים, בעוד אחרים אינם עושים זאת. כמו כן, ישנם עסקים שיכולים לטעון שימי הסגר אינם ימי העסקים שלהם, כי הם אמורים להיות סגורים. לכן יש לברר במדויק את זמן האספקה, ורצוי שיהיו לכך סימוכין בכתב, או צילום מסך.

עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות (קרדיט: יח"צ)
עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות (קרדיט: יח"צ)

אמצעי תשלום: יש לנקוט אמצעי זהירות בשימוש בכרטיס אשראי באינטרנט או בטלפון. לעולם אין למסור פרטי כרטיס אשראי בשיחה שבה הצד השני התקשר אליכם מיוזמתו. במקרה כזה לא ניתן לדעת אם אכן מדובר בשיחה לגיטימית מבית העסק המוכר לצרכן או בהונאה טלפונית שנועדה לדלות את פרטי כרטיס האשראי לצורך שימוש בו ללא הסכמתו. כמו כן, בביצוע עסקאות באתרי אינטרנט, יש לבדוק תמיד שמדובר באתר מאובטח המשתמש בכלים מקובלים למניעת זליגת פרטי כרטיס האשראי. בדרך כלל באתר תשלום מאובטח מופיע סמל של מנעול בשורת הכתובת בדפדפן.

https ומנעול. כך נראית שורת הכתובת של אתר מאובטח. (צילום: Shutterstock)
https ומנעול. כך נראית שורת הכתובת של אתר מאובטח. (צילום: Shutterstock)

השוואת מחירים מלאה: בצרכנות נבונה משווים מחירים. בנוסף לשימוש באתרי השוואת מחירים, ניתן לחפש את המוצר גם במנועי חיפוש, ובכך לבצע השוואת מחירים מדויקת יותר. בנוסף, יש לוודא מראש את המחיר הכולל של העסקה, כולל דמי המשלוח ודמי הובלה והרכבה במידה שיש. כל אחד מהמרכיבים יכול להשפיע משמעותית על המחיר הסופי ולשנות את ההחלטה על מקום הקנייה. במקרים לא מעטים למרות ששולמו דמי הובלה והרכבה מראש, המוביל או המרכיב דורשים במקום תשלום נוסף ועליכם להיות מוכנים עם מסמכי ההזמנה המלמדים כי כבר שילמתם מראש סכומים אלה, או כי ההובלה וההרכבה כלולים במחיר ששולם עבור המוצר וכדומה.

תנאי התשלום: בביצוע עסקה בתשלומים, יש לשים לב האם מדובר בעסקת תשלומים ללא ריבית, או בעסקה מסוג קרדיט, שבה התשלומים נושאים ריבית, לעתים גבוהה מאוד.

בדקו היטב את התאמת המוצר בהזמנה למוצר שראיתם באתר האינטרנט. השוק מוצף בשלל דגמים ותכונות בעלי מספרים או שמות דומים ומבלבלים, ולעתים שינוי של אות או ספרה אחת בשם הדגם, משקף שינוי משמעותי בתכונות המוצר.

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

יבואן רשמי ואחריות: בשוק קיימים מוצרים רבים מייבוא מקביל, שהשירות בגינם לא ניתן על-ידי היבואן הרשמי, ובדרך כלל יש לכך משמעות במחיר נמוך יותר. במקרים אלו על הצרכן להחליט האם הוא מעדיף את המחיר על-פני אחריות היבואן הרשמי או להיפך. בנוסף, יש לערוך השוואה של תקופת האחריות של המוצר. לעתים אותו מוצר במחיר דומה יכול להופיע במספר אתרים עם תקופת אחריות ארוכה יותר, ו/או תנאי אחריות טובים יותר.

שירותים פיננסיים והלוואות: יש להיזהר משיחות טלפוניות או הצעות אינטרנטיות המציעות שירותים פיננסיים והלוואות ב'תנאים טובים', היות שלעיתים מדובר בנוכלים. ניתן לפנות למשרד האוצר על מנת לבדוק אם בגוף שמעוניינים להתקשר עמו מחזיק ברישיון לעסוק בשירותים פיננסיים או בהלוואות מטעם משרד האוצר.

"טיפולי קורונה בעייתיים": יש להיזהר מגופים שונים המציעים "טיפולים" למניעה או טיפול במחלת הקורונה. בכל נושא הקשור לקורונה רצוי להתייעץ עם גורמים רפואיים מוסמכים.


לשאלות בנושא ייעוץ צרכני לקו החם של ההסתדרות ניתן לפנות בטלפון 2383*

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!