דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

נגיף הקורונה / משרד הבריאות: הסקר הסרולוגי מעלה ש-5.5% מהישראלים כבר נדבקו בנגיף הקורונה

הסקר נערך בין יולי לספטמבר, ומבוסס על בדיקת דם לגילוי נוגדנים שעברו מדגם של כ-55 אלף ישראלים | המשמעות: פער של כמעט פי 2 בין מספר החולים המאומתים למי שחלו בפועל

בדיקת דם סרולוגית לגילוי קורונה (צילום: Nicola Marfisi/AGF/Universal Images Group via Getty Images)
בדיקת דם סרולוגית לגילוי קורונה (צילום: Nicola Marfisi/AGF/Universal Images Group via Getty Images)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

5.5% מהאוכלוסייה הישראלית נדבקה כבר בנגיף הקורונה, כך לפי תוצאות סקר סרולוגי שפרסם משרד הבריאות הבוקר (חמישי). לפי הפרסום מדובר בכחצי מיליון ישראלים, בעוד שמספר החולים המאומתים שעברו בדיקות קורונה עומד הבוקר על 283,532 – כלומר פער של כמעט פי 2, ובעת עריכת הסקר, פער גדול אף יותר.

סקר סרולוגי כולל בדיקות דם שמזהה נוגדנים נגד נגיף הקורונה כדי לשקף אם אדם כבר נדבק והחלים מנגיף הקורונה. באמצאות מחקר סקר רחב ונכון, ניתן להעריך כמה מהאוכלוסיה כולה נדבקה ולפענח את שיעור ההדבקה בחברה לפי פילוחי אוכלוסיה.

לפי הודעת המשרד, משרד הבריאות ערך סקר בין החודשים יולי עד ספטמבר 2020, בשיתוף פעולה עם ארבע קופות החולים וכלל כ-55,000 נבדקים המתגוררים במאות יישובים בפריסה ארצית. בסקר נבחנו מדדים של מין, גיל ומאפייני יישוב (מחוז, גודל, לאום ודת). 

שיעור הימצאות הנגיף בגברים גבוה מהנשים

בהודעת המשרד נאמר כי שיעור ההימצאות של נוגדנים באוכלוסיית המדגם הוא 3.8% (5.5% לאחר השוואת משתנים לשיעורם באוכלוסייה הכללית בישראל). בקרב גברים היה שיעור ההימצאות גבוה ביחס לזה שנמצא בקרב נשים (4.9% לעומת 3.1%). ילדים בקבוצת הגיל 10-18 הציגו את שיעור ההימצאות הגבוה ביותר (8.1%). 

עוד נאמר בהודעה כי שיעור הבדיקות החיוביות במחוז ירושלים היה הגבוה ביותר (9.5%), מחוז מרכז (2.9%), מחוז תל אביב (2.2%) מחוז צפון (1.9%) ומחוז חיפה (1.1%). בישובים גדולים (מעל 50,000 תושבים) היה שיעור ההימצאות 4.3%, גבוה מזה שביישובים בינוניים (3.2%) וקטנים (3.4%).

ביישובים לא יהודים היה שיעור ההימצאות 2.1%, ביישובים יהודים 3.6% וביישובים עם אוכלוסייה מעורבת 5.5%. שיעור ההימצאות בישובים חרדים היה גבוה פי 5 לערך ביחס לזה שביישובים לא חרדים. ביישובים שהוגדרו כ'אדומים' (בעלי שיעור תחלואה גבוה) בגל הראשון היה שיעור ההימצאות גבוה פי ארבעה מזה שביישובים שלא הוגדרו כאדומים. 

שר הבריאות יולי אדלשטיין בהצגת טכנולוגיות לבדיקות קורונה מהירות בבית החולים שיבא תל השומר (צילום: צילום: עודד קרני, לע"מ)
שר הבריאות יולי אדלשטיין בהצגת טכנולוגיות לבדיקות קורונה מהירות בבית החולים שיבא תל השומר (צילום: צילום: עודד קרני, לע"מ)

ישראל היתה אחת המדינות הראשונות בעולם שרכשה בדיקות סרולוגיות רבות במטרה לבצע סקר סרולוגי נרחב, אך ביצוע הסקר זכה לביקורת עוד בטרם החל, בין היתר מהסטטיסטיקן הלאומי ומנכ"ל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פרופ' דני פפרמן, שאמר כי מדגם הסקר חייב להיבנות על פי הכללים הסטטיסטיים המקובלים לעריכת סקרים, ולא להתבסס על אנשים שהגיעו לבדיקות דם שגרתיות בקופות החולים בלבד.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין: "אני מודה למבצעי הסקר ולמשתתפים בו. ישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם בביצוע סיקור סרולוגי בקנה מידה לאומי ובהיקף נבדקים נרחב כל כך. הסקר הוא חלק מהמאמצים של משרד הבריאות למצוא עוד שיטות חדשניות לאבחון מחלת הקורונה והחולים בה, לרבות סקר עולמי ורציף לאיתור אמצעים מתקדמים ואמינים לזיהוי מהיר של המחלה בקרב הנבדקים".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ביקר את הפרסום החלקי שלתוצאות הסקר ללא התוצאות המלאות. "סקר סרו-אפידמיולוגי להימצאות נוגדנים כנגד קורונה הוא כלי חשוב להערכת חסינות האוכלוסיה. על מנת להעריך נכונה את משמעויות הסקר חייבים לפרסם דו"ח מדעי מפורט ולא רק הודעה לתקשורת יש צורך בפירוט השיטות המדעיות, פילוח התוצאות לפי זמנים, אוכלוסיות ואיזורים ודיווח על רווחי הסמך של האומדנים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!