דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

התעשייה הישראלית / הפדיון השנתי בכלל ענפי הכלכלה: 0.7% בלבד

כך עולה מהנתונים של סקר מדדי הפדיון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסם אתמול. שני סקרים נוספים שפורסמו היום מעידים על מגמות מעורבות בתעשייה הישראלית. ענף הבינוי רשם בחמשת החודשים הראשונים של השנה גידול של 9.1%.

עובד במפעל שתייה. צילום: יונתן סינדל / פלאש 90.
עובד במפעל שתייה. צילום: יונתן סינדל / פלאש 90.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול (חמישי) שלושה דוחות – סקר הערכת מגמות בעסקים בחודש יוני 2016, סקר מדדי הפדיון לכל ענפי המשק בחודש מאי 2016 וסקר הייצור התעשייתי בחודש מאי 2016 – המעבירים מסר מעורב על ביצועי המשק הישראלי.

על פי סקר המגמות בעסקים, מרבית מנהלי החברות בישראל נתנו הערכה חיובית למצב החברה שלהם. הציון המשוקלל שנתנו מנהלי החברות היה 17.4 (במנעד של מ-100 מתחת לאפס עד 100). מדובר בהערכה הגבוהה ביותר מאז שנת 2011, כאשר ההערכה החיובית השנייה בשיעורה הייתה ברבעון השני של 2014 עם ציון ממוצע של 5.3. אפשר להסיק מכך שמנהלי החברות בישראל חשים אופטימיות ביחס למצבו של המשק הישראלי, לביקושים העתידיים למוצריהם ולפוטנציאל המכירות והרווח של החברות שלהם.

באותו הסקר התבקשו המנהלים לציין את המגבלות הקשות ביותר להצלחת עסקיהם. הנתונים החריגים ביותר הגיעו מענף התיירות, שם הצהירו 60% מהמנהלים כי מחסור בהזמנות של תיירים מהווה מגבלה קשה לפעילותם. לפני שנה, ברבעון השני של 2015, רק 35% מאותם המנהלים הצביעו על מחסור בהזמנות של תיירים. בנוסף לכך, 51% מהמנהלים בענף הצביעו על המצב הביטחוני כבעיה הפוגעת בעסקיהם, זאת בהשוואה ל-24% שהצביעו על כך לפני שנה. הענף השני שבו המנהלים מזהים מגבלה משמעותית הוא ענף הבנייה; 32% מהמנהלים הצביעו על מחסור בקרקע זמינה כמכשול חמור לפעילותם, ו-29% מהמנהלים הצביעו על מחסור בידיים עובדות. בניגוד לענף התיירות, בענף הבנייה מדובר במגמה נמשכת ולא בהחמרה של השנה האחרונה.

סקר מדדי הפדיון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שבחן את היקף העסקאות שנעשו בענפי המשק השונים, מעיד על המשך העלייה בענף הבינוי, שרשם בחמשת החודשים הראשונים של 2016 קפיצה של 9.4% בהשוואה לחודשים המקבילים אשתקד. ענף הקמעונאות רשם עלייה של 7.1% באותה התקופה. עם זאת, נתוני שלושת החודשים האחרונים מעידים על עלייה בפדיון בכלל ענפי הכלכלה של 0.7% שנתי בלבד.

סקר הייצור התעשייתי לחודשים מרץ עד מאי מעיד על ירידה של 2.2% בהיקפי הייצור התעשייתי. דווקא בזמן שהמכירות לשוק המקומי עלו ב-3%, ירד הפדיון בייצוא ב-0.8%. את מגמת הירידות בהיקפי הפעילות מובילה דווקא תעשיית טכנולוגיית העילית – ירידה של 8.2% בהיקפי הפעילות וקיפאון במספר המשרות החדשות שענף זה מייצר. מנגד, דווקא הענפים הלא טכנולוגיים (טכנולוגיה מסורתית) מובילים את התעשייה ביצירת המשרות – עלייה של 2.4% במספר המשרות ועלייה של 3.7% בהיקף המשרות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!