דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

מלחמת ארמניה-אזרבייג'אן / שבוע שלישי למלחמה: כ-75 אלף ארמנים נאלצו לעזוב את בתיהם בארצאך בגלל הפגזות

ארמניה הפגיזה את העיר השנייה בגודלה באזרבייג'אן, שבעה אזרחים נהרגו ו-33 נפצעו | ירון וייס, מומחה למדינות דרום הקווקז, ל'דבר': "הרוסים והארמנים חוששים שהעימות ימשוך קיצונים מוסלמים ממקומות אחרים בעולם"

חיילים וכבאים מחפשים ניצולים בבניין מגורים בעיר גנג'ה באזרבייג'אן אחרי הפגזה של כוחות ארמניים. ((צילום: Ismail Coskun/IHA via AP)
חיילים וכבאים מחפשים ניצולים בבניין מגורים בעיר גנג'ה באזרבייג'אן אחרי הפגזה של כוחות ארמניים. ((צילום: Ismail Coskun/IHA via AP)
אוריאל לוי

המלחמה בין ארמניה לאזרבייג'אן נכנסה היום (ראשון) לשבוע השלישי, קרבות עדיין נערכים בגבול של נגורנו-קרבאך. הלילה הפציצו הארמנים את גנג'ה, העיר השנייה בגודלה באזרבייג'אן, בטילים בליסטיים וגרמו לעיר נזק רב. שבעה אזרחים אזרים נהרגו ו-33 נפצעו. אזרבייג'אן הפציצה באותה העת את ערי רפובליקת ארצאך, האוטונומיה הארמנית בנגורנו-קרבאך.

מניין ההרוגים הכולל בצד האזרי עלה ל-38 אזרחים ומספר לא ידוע של חיילים. הארמנים דיווחו על 405 חיילים שנפלו במערכה, ועל 22 אזרחים שנהרגו. כ-75 אלף ארמנים, כמחצית מאוכלוסיית רפובליקת ארצאך, נאלצו לעזוב את בתיהם בשל ההפגזות.

שעות בודדות לאחר תחילת הפסקת האש ההומניטרית, אתמול בצהריים, דיווחו שני הצדדים על הפרתה. שר החוץ של אזרבייג'אן הכריז אתמול כי הפסקת האש ההומניטרית תימשך רק עד שהצלב האדום  יסיים לבצע את חילופי הגופות. הפסקת האש שנחתמה בין הצדדים במוסקבה, בתיווכה של רוסיה, נועדה על פי באקו להחזרת הגופות, בעוד ירוואן טענה כי הפסקת האש משמשת את אזרבייג'אן אך ורק להתכונן להתקפות הבאות.

סולן להקת סיסטם אוף אה דאון, המוזיקאי האמריקאי-ארמני סֵרג' טַנקיַאן, קרא לאזרחי ישראל לדרוש מהממשלה להפסיק לחמש את אזרבייג'אן במל"טים. בפוסט בדף האינסטגרם שלו, שעה קלה לאחר שנשיא רפובליקת ארצאך אמר במסיבת עיתונאים כי ישראל שותפה למדיניות הרצחנית של אזרבייג'אן, כתב טנקיאן: "ראיתם את התמונות. אתם יודעים מי האויבים.

נשיא ארצאך, אראיק הארטיוניאן, אמר כי במלחמה באפריל 2016 "מומחים ישראלים הפעילו את המל"טים שהפציצו אזרחים". עוד הוסיף כי "השלטונות בישראל מודעים לכך היטב וזה אף על פי שהאומה הישראלית עברה רצח-עם".

"טורקיה ואזרבייגא'ן ביקשו לנצל את המצב הבינלאומי הרגיש כדי לבצע מחטף בנגורנו-קרבאך"

אמש פורסמו סרטונים של לוחמי מיליציות סורים מחטיבת "חמזה", אותה הקימה טורקיה, כשהם נלחמים במדי צבא אזרבייג'אן ומתעדים כיבוש עמדות של צבא ארצאך הארמני.

הלוחמים תיעדו את עצמם ואת גופות החיילים הארמנים, כשהם מדברים בערבית שעל פי מומחים היא בניב של איזור אידליב בסוריה, ומרבים לומר "אללה אכבר". ממשלות  רוסיה, צרפת וארמניה הזהירו מפני הפיכתה של נגורנו-קרבאך למדינת טרור ביוזמתה של טורקיה, "המייבאת" שכירי חרב לאזרבייג'אן כלוחמים בקו האש.

המרכז הסורי לזכויות אדם טען שלשום כי מספר הלוחמים הסורים בזירה עלה ל-1,450, וכי 107 מהם כבר נהרגו בעימותים.

"ישנו חשש הן של הרוסים והן של הארמנים שהאזור ישמש זירת פעילות חדשה עבור קיצונים מוסלמים ממקומות אחרים בעולם", מסביר ל'דבר' ירון וייס, מומחה למדינות דרום הקווקז ופעיל פרו-ארמני.

איך החלה המלחמה הזו, ומה דווקא כעת?  

"ביולי האחרון פרצו קרבות של בגבול בין אזרבייג'אן וארמניה, במחוז תאבוש הרחוק מנגורנו-קרבאך. כוח אזרי קטן את הגבול חדר לארמניה, באזור בו הגבול אינו מסומן כראוי, מה שגרר תגובה של צבא ארמניה וחילופי אש במשך מספר ימים.

"חילופי האש הללו חשפו את חוסר המוכנות של צבא אזרבייג'אן, שדווקא מצויד בנשק חדיש לעומת צבא ארמניה, המצויד בעיקר בנשק רוסי מיושן.

"התבוסות של צבא אזרבייג'אן בשדה הקרב באותו עימות, לצד מספר גדול של נפגעים, עוררו הפגנות זעם חסרות תקדים בבירה באקו, שהופנו גם נגד המשטר הדיקטטורי במדינה, השרויה במשבר כלכלי וחברתי.

ירון וייס. (התמונה באדיבות המצולם)
ירון וייס. (התמונה באדיבות המצולם)

"במבט לאחור נראה ששלטונות טורקיה ואזרבייגא'ן ביקשו לנצל את המצב הבינלאומי הרגיש כדי לבצע מחטף בנגורנו-קרבאך. שילוב של אירועים: משבר הקורונה, הבחירות הקרבות בארה"ב, התסיסה ברוסיה, ורצונו של ארדואן בהגמוניה טורקית במרחב המוסלמי והטורקמני, פתחו בפניהן חלון הזדמנויות שייתכן שלא יחזור בעתיד"

הפעם האזרים יותר מוכנים?
"כהפקת לקחים מהעימות ביולי, נערך באוגוסט תמרון משותף לצבא טורקיה וצבא אזרבייג'אן. חלק גדול מהכוחות שטורקיה העבירה לאזרבייג'אן, ובין היתר גם מטוסי F-16, הושארו באזרבייג'ן אחרי התמרון. בנוסף, טורקיה החלה להזרים שכירי חרב מסוריה ומומחים צבאיים טורקים לאזרבייג'אן.

מדוע האזרים נזקקים לשכירי חרב סוריים?
"כדי לצמצם את הסיכון לתסיסה בקרב אזרחי אזרבייג'ן אחרי הפסדים אפשריים בשדה הקרב, שלח הנשיא אילהם אלייב את אותם שכירי חרב סורים לחזית. הוא גם גייס בכפייה לא מעט בני מיעוטים במדינה, כמו הטלישים, הלזגינים ואחרים. בנוסף לכך קיבל תמיכה בנשק, בציוד ובמומחים מצבא טורקיה.

"למרות כל היתרונות שציינתי, האזרים לא הגיעו להישגים משמעותיים בשדה הקרב, דבר זה הביא לתסכול רב ולפרץ של התקפות טילים כנגד האוכלוסייה האזרחית בעורף".

ומה לגבי החימוש הישראלי לאזרבייג'ן?
"על פי 'אמנסטי-אינטרנשיונל', במסגרת ההפגזות במרכזי הערים, בוצע שימוש בחימוש מצרר תוצרת ישראל. פצצות מצרר הן נשק שנועד במקור לתקיפת כוחות חי"ר מחופרים. בשנים האחרונות, לאור העובדה שברחבי העולם נעשה שימוש בחימוש זה גם כנגד כוחות גרילה המוצאים מסתור בקרב אוכלוסיה אזרחית, הוחלט לקבוע אמנה שתאסור ייצור, הפצה ושימוש בחימוש מצרר. למעלה ממאה מדינות חתמו על אמנה זו.

"שימוש בחימוש זה כנגד האוכלוסייה האזרחית בערים והעיירות של נגורנו-קרבאך, המרוחקות מאזורי הקרבות, הוא פשע מלחמה לכל דבר ועניין".

מה דעתך על התיווך הרוסי?
"זה מעיד על כישלון מאמציה של אנקרה להשיג דומיננטיות והשפעה על תוצאות העימות. רוסיה, שמקורבת גם לירוואן וגם לבאקו, לא תוותר בקלות על דריסת רגלה באזור זה".

במוסקבה ובטהראן מעוניינים מעוניינות לסיים את המלחמה כמה שיותר מהר. אתמול דיווח הקרמלין כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחח עם נשיא איראן חסן רוחאני על ההתפתחויות בנגורנו-קרבאך. עם זאת, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התנגד להפסקת האש, וטוען שהפתרון היחיד לסכסוך הוא בנסיגה ארמנית מכל השטחים. מזכיר בית הנבחרים הטורקי אמר שלשום כי הפרלמנט באנקרה צפוי להצביע על שליחת כוחות טורקיים להשתתף בלחימה לצד אזרבייג'ן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!