דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / פעילי שמיטת חובות לקרן המטבע: מכרו זהב כדי לסייע למדינות עניות במשבר הקורונה

לטענת ארגון בריטי הפועל בנושא, מכירת 7% מהזהב שמחזיקה הקרן תכסה את החובות החיצוניים של 73 המדינות העניות ביותר עד סוף 2021 | קרן המטבע הבהירה כי לא תעשה זאת

מטילי זהב.צילום: מתוך pixabay
מטילי זהב.צילום: מתוך pixabay
יונתן קירשנבאום

פעילי ה-JDC, ארגון בריטי הפועל למען שמיטת חובות למדינות עניות, קרא לקרן המטבע הבינלאומית למכור חלק מהזהב שברשותה כדי שמדינות אלה יוכלו לפנות תקציבים להתמודדות עם משבר הקורונה, עד סוף 2021. בקרן המטבע הבהירו כי אין בכוונתם להיענות לקריאה.

"יש אי שוויון עצום בין מדינות כשזה מגיע להיקף המשאבים הפנויים להתמודדות עם משבר הקורונה. למדינות עניות פשוט אין את הכלים הכלכליים שיש למדינות העשירות", אמרה שרה ג'יין קליפון, יו"ר הארגון.

מעל ל-50 מדינות בסכנת חדלות פרעון

חובות חיצוניים, ובעיקר למשקיעים פרטיים זרים, הפכו במדינות העניות ביותר בעולם לנטל כבד מאד בשנים האחרונות. על פי ה-JDC, חובות אלה מקשים על פינוי משאבים מספיקים להתמודדות עם המשבר.

לפי דיווחיה, לא פחות מ-100 מדינות מתפתחות פנו לקרן המטבע בבקשה לקבל סיוע מיוחד להתמודדות עם משבר הקורונה. ב-JDC טוענים שמספר המדינות שנמצאות בסכנת אי פרעון חוב חיצוני עלה מאז 2018 מ-32 למעל ל-50, בעקבות הלחץ שנוצר על תקציב המדינה בעקבות התפשטות המגפה.

מדובר בנקודת קצה של תהליך שהחל כבר בעקבות משבר 2008. בעשור האחרון הולכת וגדלה ההישענות הפיסקלית של מדינות עניות על חוב חיצוני. פעילי הארגון טוענים שהריבית הנמוכה הביאה את המשקיעים לחפש אפיקים בטוחים, כמו אג"ח ממשלתית, והעלה את האטרקטיביות של חוב חיצוני בשביל ממשלות במדינות עניות, שהיו זקוקות למקורות תקציביים קלים להשגה.

לכן, לטענתם, הכנסות המדינות העניות מחוב חיצוני זינקו בשנים האחרונות. על פי נתוני ה-JDC, החלק הממוצע מהתקציב שמקורו בחוב חיצוני במדינות עניות עלה בעשר השנים האחרונות מ-6.7% ללא פחות מ-14.3%.

ההוצאות הגדולות שדורשת ההתמודדות עם משבר הקורונה הביאה מספר מדינות ללחץ פיסקלי כזה שהן אינן יכולות לעמוד בהחזר החובות לנושים הזרים.

זהב בערך כולל של 175 מיליארד דולר

קרן המטבע מחזיקה ב-90.5 מיליון אונקיות זהב, במשקל כולל של 2,814 טונות ובשווי כ-175 מיליארד דולר במחירי השוק הנוכחיים. הבהלה לזהב, שהחלה עם תחילת משבר הקורונה השנה, הביאה לזינוק בשוויו. על פי קרן המטבע, מאז התפרצות המגפה, זינק שווי הזהב שברשותה ב-38 מיליארד דולר.

על פי ה-JDC, מכירה של פחות מ-7% ממלאי הזהב של הקרן יכול לייצר נזילות של 12 מיליארד דולר, שיאפשרו לשלם ולבטל את החובות של 73 המדינות העניות ביותר בעולם עד סוף שנת 2021. גם אחרי מכירה זו תישאר הקרן עם רווח של 26 מיליארד דולר בזהב לעומת המצב לפני משבר הקורונה.

עם זאת, נראה שבקרן המטבע לא לוקחים ברצינות רבה מדי את ההצעה, והבהירו שאין בכוונתם למכור זהב. הן הוסיפו כי מאגרי הזהב של הארגון נועדו כדי לשמור על יציבות הארגון, וכי על בסיסן ניתנות ההלוואות נוחות למדינות העניות מלכתחילה.

קרן המטבע מסתפקת בתקופת חסד

קרן המטבע כבר הכירה בצורך לבצע שמיטת חובות כלשהי למדינות עניות בתגובה למשבר הקורונה. הקרן נתנה למדינות הלוות ממנה תקופת חסד עד לסיום משבר הקורונה, וקראה למדינות ה-G20 להעניק תקופת חסד למדינות עניות שלוו מהן, ובכך לפנות להן כ-5 מיליארד דולר להתמודדות עם משבר.

למרות הצעדים שנקטה הקרן, עדיין מדובר בסכומים קטנים יחסית. החלק בהרכב החוב של מדינות עניות, שעליה אין לקרן המטבע שליטה, הוא החוב המוחזק בידי משקיעים פרטיים, שנוטים שלא להסכים לפשרות בנושא החוב אלא אם מדובר בהסדר מוסכם.

משקיעים הפרטיים לא העניקו למדינות העניות תקופת חסד, וממשיכים להוות נטל על תקציבי המדינות העניות בזמן משבר הקורונה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!