דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
20.5°תל אביב
  • 15.0°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 19.1°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 20.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

עליה / הממשלה אישרה: 2,000 ממתינים במחנות באתיופיה יוכלו לעלות לארץ

שרת העלייה, תמנו-שטה: "צעד ראשון מצומצם בשל הקורונה. את המתווה המלא נביא לתקציב 2021" | מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה: "הכרזות היו כבר מספיק והדברים ייבחנו בביצוע"

נשים הממתינות לעלייה באתיופיה, בהפגנה בבית הכנסת באדיס אבבה 19 בנובמבר 2018 (צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
נשים הממתינות לעלייה באתיופיה, בהפגנה בבית הכנסת באדיס אבבה 19 בנובמבר 2018 (צילום: מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה)
יהל פרג'

2,000 מהממתינים במחנות המעבר בגונדר ואדיס-אבבה שבאתיופיה, יעלו לארץ עד סוף 2020. ממשלת ישראל אישרה היום (שני) את ההצעה שיזמה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה. זהו החלק הראשון מהמתווה הכולל של העלאת הממתינים במחנות באתיופיה וסגירתם, מתווה אותו תכלול השרה בתקציב 2021.

"אם מדינת ישראל רוצה, אפשר לסגור את המחנות באדיס אבבה ובגונדר", אומרת השרה תמנו-שטה. "גרירת הרגליים לאורך השנים יצרה ניפוח של הסוגיה האנושית הזו שלא תיעלם אם לא ננקוט בצעדים מנהיגותיים. היום אנחנו עושים צעד ראשון מצומצם בשל הקורונה. את המתווה המלא נביא לתקציב של שנת 2021 שחייב להגיע. בכוונתי לגבש את המתווה ולהגיש אותו בימים הקרובים."

הפגנת האתיופים מול משרד ראש הממשלה בדרישה להעלאת כלל יהודי אתיופיה לארץ 29 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנת האתיופים מול משרד ראש הממשלה בדרישה להעלאת כלל יהודי אתיופיה לארץ 29 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפני כשבוע הודיע ראש הממשלה כי יביא להחלטת הממשלה הצעה להעלות 2,000 מבין הממתינים במחנות באתיופיה. ההודעה פורסמה בסמוך לסערה שחוללו דבריו של אמיר השכל שצולם גוער בשוטרת אתיופית שפינתה אותו בעת הפגנה וטוען בפניה שהוא העלה את הוריה לארץ. עם זאת, ההצעה שאושרה היום הוגשה על ידי השרה תמנו-שטה לכנסת כבר ב-18 לאוגוסט.

נתניהו התייחס לאישור ההחלטה בממשלה: "הבאנו בשנים האחרונות לעלייתם של אלפים רבים מבני עמנו באתיופיה, וכך נמשיך לפעול. במקביל אנחנו השקענו תקציבים עצומים של עשרות מיליונים בקליטתם ושילובם של העולים, ובקידום וחיזוק הקהילה בתחומים השונים, וכך נמשיך גם לעשות".

על פי הצעת ההחלטה, התקציב הדרוש לקליטתם ועלייתם של 2,000 הממתינים במחנות מוערך בכ-400 מיליון שקלים. סכום זה מורכב מסל קליטה, פתרונות דיור ותשלום למרכזי הקליטה. בנוסף 4 מיליון מתוכם מוקדשים להליך הגיור.

בהחלטת הממשלה מודגש כי במידה ולא ימצאו מספיק אנשים מאלו הממתינים כדי לעמוד במכסת ה-2,000 יוגמשו הקריטריונים מאילו שנקבעו בהחלטות הקודמות, עד שתתמלא המכסה. בנוסף, על השרה תמנו-שטה להכין מתווה לפיו יועלו כלל הממתינים, ובכך לסגור את מחנות המעבר באדיס אבבה ובגונדר.​​

ראשוני עולי מבצע יהודית פברואר 2019 (צילום: המטה להעלאת יהודי אתיופיה).
ראשוני עולי מבצע יהודית פברואר 2019 (צילום: המטה להעלאת יהודי אתיופיה).

ההחלטה הנוכחית היא המשך של מספר החלטות קודמות בנוגע לממתינים במחנות, האחרונה שבהן היא החלטה 716 שהתקבלה לפני כמעט חמש שנים, ובה התחייבה ממשלת ישראל להעלות את המחכים במחנות המעבר . הקריטריונים לקבלת אישור עלייה הוקשחו בהחלטה זו, ועיקרם הוא קשר דם לבן משפחה מדרגה ראשונה החי כיום בארץ או המצאות ברשימות של מדינת ישראל משנת 1999.

"העלאת 2,000 יהודים היא החלטה בצעד הנכון – אך הכרזות היו כבר מספיק והדברים ייבחנו בביצוע", מוסרים ממטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה. "הסוכנות היהודית חייבת באופן מיידי לסייע לקהילה הממתינה שם אחרת האסון שיתרחש ייזקף לחובתה לדיראון עולם. חשוב מכל – ממשלת ישראל חייבת לעמוד אחת ולתמיד בהחלטות שקיבלה ולהפסיק את ההתעללות בממתינים ובמשפחותיהם שבישראל".

במחנות בגונדר ובאדיס אבבה יש קרוב ל-15,000 ממתינים לעלייה לישראל, חלקם ממתינים כבר עשרות שנים. בהצעת ההחלטה שהוגשה לממשלה, מצוין כי מגיפת הקורונה החריפה את הרעב באתיופיה, וכן גם את היכולת של המשפחות בישראל לתמוך בקרוביהם במחנות, וכי הדחיפות בהעלאתם היא קריטית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!